Saturday, June 18, 2011

9 Julai: Jangan hanya AMARAN

Tangkap sahaja penganjur Demonstrasi pada 9 Julai. Jangan hanya beri amaran. Jangan berulang tahun 2007, mantan PM Tun Abdullah Badawi pernah berkata "Jangan cabar saya" dan "jangan demonstrasi dijalanan" akan "tetapi demonstrasi di peti undi".

Apabila demonstarsi BERSIH1.0 berlaku, tiada juga tindakan Abdullah, hanya pihak polis sibuk bertugas menghalang perserta demonstrasi merempuh Istana Negara.

Himpunan BERSIH1.0 bertujuan untuk meminta SPR menjalankan pilihanraya yang telus dan Himpunan BERSIH2.0 juga bertujuan sama.

Pakatan Pembangkang melihat bahawa Himpunan BERSIH1.0 membolehkan pembangkang menawan 5 negeri selepas PRU-12 lalu. Kini, sasaran pembangkang adalah PUTRAJAYA, inilah tujuan Himpunan BERSIH2.0.

Pembangkang mengharapkan agar memontem kemarahan rakyat terus berlaku, apabila pihak kerajaan menghalang himpunan BERSIH2.0 melalui tindakan polis.

Himpunan BERSIH1.0 hanya dilakukan oleh pembangkang, kali ini turut diikuti oleh kumpulan pro Kerajaan yakni Pemuda Umno, Perkasa, Pekida dan NGO2 lain.

Di sini lah dilihat, bagaimana tindakan polis menyuraikan demonstrasi pada 9 julai?

Akan tetapi, jika pihak polis melakukan operasi pencegahan sebelum tarikh tersebut, adalah lebih baik berbanding tindakan pada hari yang ditetapkan.

Kepada pihak POLIS bertindaklah lebih awal, jangan mangsakan rakyat biasa.

No comments:

Blog Archive