Saturday, May 28, 2011

Pilihanraya olok-olok: BN tak yakin dengan jenteranya?

TELAH 12 kali BN (termasuk semasa disebut perikatan) menghadapi pilihanraya umum, pun demikian BN belum yakin dengan metoda yang telah dirangka sedemikian rupa sejak lebih 50 tahun lalu. Atas sebab itu, pilihanraya olok-olok akan diadakan pada pertengahan tahun ini, selain menguji kesiap siagaan jentera, juga melihat trend sokongan rakyat, terutama pengundi atas pagar dan pengundi baru.

Piliharaya olok-olok adalah pemanas badan bagi gabungan 13 parti dalam BN sebelum menghadapi pilihanraya umum ke 13 yang dikhabarkan akan di adakan pada Mac tahun depan.

Menang dalam pilihan raya biasanya tergantung kepada mode dan persepsi. Mode yang melanda rakyat kini adalah kekurang upayaan kerajaan membendung harga barang keperluan rakyat. Kerajaan dalam upaya mengurangkan defisit perbelanjaan hanya tertumpu pada pengurangan subsidi, sementara untuk memacu ekonomi, hanya tergantung kepada perbelanjaan kerajaan.

Kerajaan gagal mencari atau mengadakan sumber ekonomi baru yang menjadi komplimen terhadap pemberian subsidi.

Rakyat tahu, apabila kerajaan berbelanja, rakyat jalanan atau di pedesaan atau kampung-kampung tidak akan menikmatinya secara langsung, yang mendapat pulangan secara langsung adalah kontraktor-kontraktor atau syarikat-syarikat ada hubungan kabel dengan para pemimpin kerajaan.

Individu seperti AYT, hanya boleh menjadi pemerhati, kerana apapun caranya, tidak mungkin mendapat bahagian daripada perbelanjaan kerajaan dalam bentuk kontrak. Individu seperti AYT, siapapun menerajui kerajaan apakah bertukar kepada Pakatan, keadaan tidak berubah, kerana AYT bukanlah sebagai kontraktor. Bagi kami, anak-anak jalanan, jika ada sumber ekonomi baru, maka kami boleh lah menjadi pesertanya, sekurang-kurangnya sebagai tenaga buruh.Tidak sangat berhadapan dengan panasnya harga keperluan harian yang harganya tidak pernah turun-turun.

Tugas kerajaan adalah untuk memperbesar kek perekonomian negara, bukan sahaja di kawasan-kawasan bandar akan tetapi juga di kawasan-kawasan spra bandar. Apabila aktiviti perekonomian rancak, maka rakyat biasa akan turut ikut mendapat manafaat.

Piliharaya olok-olok sudah tentu memperlukan kos, jika peruntukan itu digunakan untuk mengujudkan satu syarikat sudah tentu boleh. Dengan mengujudkan satu syraikat, sudah tentu memperlukan tenaga kerja, maka peluang pekerjaan bertambah. Apabila syarikat itu untung, maka dapat membayar dividin kepada pemegang saham.

Kewujudan syarikat-syarikat besar dalam kendalian Khazanah Nasional yang bersaiz besar, bukan sahaja sukar diurus, malah menjadi medan penelewengan, contohnya Sime Darby. Ingatlah syarkiat besar tidak semestinya untung besar, syarikat kecil tidak semestinya tidak berdaya maju.

Ingatlah selagi persepsi harga barangan sangat tergantung kepada subsidi kerana tiadanya sumber perekonomian yang menjadi komplimen, selagi itu, apapun transformasi politik atau pengurusan dalam lingkungan perekonomian yang sedia ada (belum berkembang), maka selagi itu sukar bagi kerajaan menarik simpati para pengundi atas pagar.

No comments:

Blog Archive