Monday, May 30, 2011

Kepimpinan Musa Aman dipenghujung jalan

Sahlah bahawa kepimpinan Datuk Seri Musa Aman sebegai Pengerusi Umno negeri dan Ketua Menteri Sabah di penghujung jalan.

Sebelum ini, Musa bertindak berani apabila melantik Timbalan Presiden PBS Datuk Yee Moh Chai sebagai Timbalan Ketua Menteri mewakili kaum cina dalam kabinet Sabah, walaupun PBS bukan mewakili kaum cina dalam BN. PBS adalah komponen parti yang mewakili kaum KDM dalam BN Sabah. Parti yang mewakili kaum cina dalam BN sabah adalah LDP (parti tertua BN Sabah), MCA, dan Gerakan.

Kini Timbalan Presiden LDP Datuk Chin Su Phin yang begitu lantang menentang kepimpinan Musa Aman-bukan menetang BN telah dilantik sebagai salah seorang senator dan telahpun mengangkat sumpah didepan YDP Dewan Negara Tan Sri Abu Zahar Ujang.

Dengan perlantikan Chin itu, merupakan tamparan hebat kepada kepimpinan Musa Aman, walaupun sebelum ini nampaknya Musa dengan berani melawan kesepekatan dalam BN.

Melalui perlantikan Chin itu, nampaknya Musa tiada pilihan. Sebagai seorang pemimpin yang kanan, pasti tahu isyarat itu, bahawa kepimpinannya tidak mendapat restu lagi di peringkat pusat.

Kenyataan Ketua Pemuda Umno Khairy Jamluddin di Keniangau semalam, semasa merasmikan persidangan Pemuda Keningau, bahawa Pemuda dalam keadaan tersepit akibat Perang Dingin antara pemimpin tertentu Sabah, telah membuka ruang, bahawa kepimpinan Musa Aman telah dipenghujung jalan.

No comments:

Blog Archive