Friday, May 27, 2011

Dilema Najib

Meskipun cakap-cakap bahawa pilihan raya umum ke-13 bakal diadakan tahun ini hanya spekulasi, namun ini tidak menghalang Pakatan tiga Parti DAP-PKR-PAS membuat persiapan rapi jika benar-benar parlimen dibubarkan.

Parti-parti pembangkang itu telah mengadakan perbincangan tertutup sejak kebelakangan ini dengan fokus pada pilihan raya umum akan datang.

Malah Naib presiden PKR Tian Chua berkata bahawa persiapan Pakatan menghadapi PRU-13 akan beres sebelum julai ini.

Selain itu Anwar telah menjelajah seluruh negara selain bertujuan mendapatkan sokongan juga menjelaskan isu moral yang dihadapinya.

Anwar berhadapan dengan sodomi II pada 6-30 Jun ini, di mana Anwar akan membela dirinya di mahkamah.

Selain itu, Anwar berdepan dengan rakaman video seks yang memaparkan dirinya.

Sekiranya PRU-13 benar-benar berlangsung tahun ini, BN-gabungan 13 parti akan berhadapan dengan pakatan tiga parti pembangkang satu lawan satu, kecuali di Sabah, mungkin berlaku pertandingan tiga penjuru-BN-PR-SAPP.

Pada PRU-12, tiada sesiapa daripada BN kecuali Tun Daim Zainuddin yang mengatakan bahawa BN akan kehilangan Selangor, Wilayah Persekutuan, Kedah dan Pulau Pinang; sementara di Perak BN dalam bahaya. Benar juga, selepas keputusan PRU-12 diketahui, semua yang diramal Daim itu-benar-benar berlaku.

Kali ini, tiupan angin cukup kencang, selain negeri-negari yang ditawan Pakatan pada PRU-12 akan dipertahan oleh Pakatan, Negeri Sembilan adalah sasaran berikutnya. Negeri Sembilan diperintah oleh BN tanpa kuasa 2/3 dalam dewan undangan negeri.

Mampu kah faktor Najib mengatasi persepsi awal ini? sepertimana dilakukan oleh ayahandanya pada tahun 1974?

Kalau Najib tidak berjaya? mungkin badi teori R.A.H.M.A.N menanti penghujungnya.

Sandaran BN pada PRK terakhir di mana ke lima-limanya dimenangi oleh BN, tidak tergambar semasa PRN Sarawak. Sebabnya semua kerusi yang dimenangi BN itu adalah kawasan Felda-Vote Bank BN.

Menurut persepsi bahawa pada PRU-13 akan datang parti MCA dan Gerakan di Semenanjung tidak mampu membantu BN mendapat kerusi. Kerusi MCA yang 14 yang dimenangi pada PRU-12 kononnya akan terlepas ke tangan DAP atau PKR, sementara Gerakan, akan kosong pada PRU-13.

Sementara itu, parti SUPP Sarawak mungkin banyak kehilangan kerusi. Pakatan diperkirakan mendapat sekurang-kurangnya 11 kerusi parlimen daripada 31 di Sarawak. Di Sabah pula, akibat pergeseran antara pemimpin dalam BN-Sabah, Pakatan akan mendapat sekurang-kurangnya 4 kerusi parlimen daripada 25.

Jika Pakatan mampu mempertahan semua kerusi parlimen yang dimenanginya pada tahun 2008, besar kemungkinan; gabungan tiga parti DAP-PAS-PKR akan mampu membentuk kerajaan persekutuan dengan majoriti mudah antara 2 atau 4 kerusi. Sebaliknya, jika Pakatan tidak mampu mempertahankan semua kerusi yang ditawannya pada 2008, maka keadaan tahun 1999 akan kembali berpihak kepada BN.

Pada peringkat negeri pula akan berlaku Kelantan dan Pulau Pinang terus dalam genggaman Pakatan.Gelombang Merah BN di Kelantan, nampaknya belum mampu menggugat kedudukan Nik Aziz, namun program SSDE di Selangor, akan mampu menumbangkan kerajaan Pakatan. Di Selangor daripada 56 kerusi, ada kemungkinan BN akan menang 30 dan Pakatan 26. BN akan menubuhkan kerajaan dengan majoriti mudah, demikian juga di Perak dan Kedah.

Kekuatan BN sekarang bukan lagi terletak pada kekuatan parti, namun faktor Najib yang lebih menonjol. Apa kah faktor Najib mampu mengatasi kelemahan parti-parti dalam BN? Apa kah faktor Najib mampu mengatasi para pemimpin BN yang masih di takok lama, sombong, arrogant, tidak mesra rakyat?

Najib sebenarnya mengetahui apa yang berlaku, namun terpaksa menerima warisan ini. Kini, cerita-cerita di kedai kopi, para menteri yang ada kuasa memberi projek kepada rakyat hanya memfokuskan kepada syarikat-syarikat tertentu yang mampu membawa "habuan" kepada para pegawai yang terlibat memproses tender-tender kerajaan.

Cukup bijak para pegawai ini, menerima tanpa orang ke tiga, malah ada pelobi projek terpaksa menghumban bungkusan vit M ke dalam tong sampah dalam pejabat pegawai tertentu, sebagai salah satu proses mendapat projek.

Sungguh malang, Najib seorang tidak mampu mengikis sikap-sikap para pegawai tertentu ini, kerana mungkin mereka tahu, bahawa ini lah peluang terakhir mendapat habuan dalam kerajaan BN.

Kerajaan jatuh atas sebab orangnya sendiri!!!

No comments:

Blog Archive