Monday, March 14, 2011

Mahkamah Jalan Duta:Kecoh-Peguam Anwar Karpal tuduh Pendakwaan bocor Permohonan

Peguam bela Anwar Karpal Singh menuduh pihak pendakwaan membocorkan permohonan pihak pendakwaan, sepertimana disebut pada hari Jumaat, yakni pihak pendakwaan akan memohon melalui akta bukti 1950, agar supaya Anwar memberi sampel DNA secara sukarela kepada mahkamah.

Salah seorang peguam Anwar Sankara Nair pula berkata-satu siaran NST hari ini di muka surat 4 yang bertajuk "New bid to get Anwar's DNA" adalah penghinaan mahkamah.

Walau bagaimanapun, Peguam Cara II Negara, Datuk Yusof Zainal Abiden, bahawa setiap kebocoran adalah tanggungjawabnya, beliau juga berkata, rakyat perlu tahu kejadian yang berlaku di mahkamah, kerana perbicaraan ini adalah perbicaraan terbuka. Seterusnya Yusof berkata, bahawa beliau hanya ber"perang" dalam mahkamah bukannya diluar mahkamah.

Peguam Cara II Negara, walau bagaimanapun diminta meneruskan hujahnya mengenai permohonan menggunakan akta saksi tahun 1950 dan menyemak semula keputusan Perbicaraan dalam perbicaraan mengenai barang bukti yang diperolehi daripada lokap Anwar pada 16 Julai, 2008. Hujah pendakwaan, barang bukti itu perlu diterima sebagai barang bukti, atas sebab penahanan Anwar adalah sah, kerana Anwar sendiri tidak membantah mengenai warrant Tangkap yang ditandatanginya pada petang 16 Julai, 2008.

Anwar menghadapi tuduhan liwat melalui seksyen 377B dan jika sabit kesalahan boleh dihukum selama 20 tahun dan sebatan.

Anwar dituduh meliwat pembantu khasnya Mohd Saiful Bukhari Azlan di sebuah Kondominum di jalan Setiakasih, Bukit Damansara pada 26 Jun, 2008 antara jam 3.01 hingga 4.30 petang.

No comments:

Blog Archive