Tuesday, March 08, 2011

Apabila Anwar menjadi liabilti Pakatan

Biasalah apabila ada pemimpin Pakatan mengatakan bahawa Anwar bukanlah liabilti, namun hakikatnya Anwar merupakan liabilti kepada tiga parti berpakat itu.

Anwar menjadi punca pennyokong Pakatan berpatah menyokong BN, apabila tindak tanduk Anwar selepas sahaja PRU-12 lalu, termasuk Gerakan 16 Septembernya. Pembongkaran orang Anwar sendiri Mohd Zaharin Hashim mengenai pembohongan Anwar itu, telah mengakibatkan penyokong Pakatan tawar hati.

Ekoran putar belit Anwar mengenai beberapa isu-misalnya APCO, bukan sahaja memakan diri sendiri, malahan ramai wakil rakyat Pakatan daripada PKR-parti Anwar sendiri keluar dan mengisthiarkan wakil rakyat bebas.

Tambahan lagi, fakta-fakta yang terdedah selama kes Sodomi II Anwar, merancakkan lagi kekurang senangan penyokong Pakatan terutama mereka yang beragama islam.

Walaupun pasukan peguam Anwar berjaya mengenepikan barang bukti yang diperolehi melalui lokap di mana Anwar ditahan, namun persepsi negatif telah melekat pada Anwar. Secara undang-undang, memang barang bukti itu diperolehi bukan secara sukarela, namun tuduhan terhadap Anwar telah "SAH" dengan sendirinya, apabila DNA lelaki Y yang ditemukan pada anus Saiful sepadan pula dengan DNA pada barang yang digunapakai oleh Anwar. Barangan tersebut adalah sebatang berus gigi berwarna putih, sehelai tuala kecil bernama good morning dan sebotol air berjenama cactus.

Apapun keputusan Mahkamah mengenai sodomi II, apakah secara teknikal digugurkan, namun "TIDAK" menidakkan bahawa Anwar tidak mmeliwat Saiful.

Persepsi buruk yang melekat pada Anwar, terutama dalam memutar alam berbagai isu palsu, mengakibatkan pemimpin umum PKR itu hanya tukang karut bukanlah sebagai pemimpin.

Berasaskan kepada keadaan inilah, ramai pemimpin akar umbi Pakatan, terutama daripada PAS, beranggapan bahawa Anwar merupakan liabilti kepada parti PAS.Walaupun keadaan ini, sebenarnya perasaan para pemimpin Pas, terutama Ustaz Nasa dan TG Hadi Awang dan TG Nik Aziz, namun mereka tidak mengakuinya secara terang-terangan.

Semalam, DS Najib berkata bahawa Anwar sebenarnya adalah liabilti kepada Pas. Malahan kata Najib, di dua PRK Kembar-Merlimau dan Kerdau, sebenarnya Anwar adalah individu pesona non-grata. Hari ini, TPM Tan Sri Muhiyiddin menyokong pula kenyataan Najib itu.

Anwar yang dikatakan HERO kerana berjaya menyatukan tiga parti DAP-PKR-PAS yang berlainan ideologi, namun kini anggapan itu mula sirna. Anwar bukan lagi sebagai Hero, tetapi bertukar hampir zero.

No comments:

Blog Archive