Wednesday, March 03, 2010

Selepas Khamis INI Zulkefli Nordin Ada Wayang Baru Ke?

Khamis ini Zulkefli Nordin akan berdepan dengan lembaga displin PKR. Isu utama adalah laporan polisnya terhadap Khalid Samad ahli parlimen Shah Alam daripada parti Pas. Kedua adalah kritikan dia terhadap kepimpinan Pakatan terutama Lim Guan Eng daripada DAP.

Mungkin isu lain yang akan dibangkit oleh lembaga displin adalah pendedahan terhadap rancangan Pakatan, jika ditakdirkan memerintah.

Zuklefli telah kerap diisukan telah keluar PKR, namun setiap isu yang timbul itu dinafikan oleh YB Kulim-Bandar Baharu ini.

Terkini, Zulkefli mengatakan,bahawa dia tetap setia kepada PKR, kerana itu sanggup berdepan dengan lembaga displin walaupun individu-individu yang duduk di lembaga displin itu secara terbuka maukannya dipecat.

Zuklefli mengakui bahawa dia tidak mau dipecat, sebaliknya, jika dia mau dia akan memecat dirinya.

Sebelum ini, Zul beberapa kali menyatakan samada melalui blognya, bahawa akan ada beberapa orang wakil rakyat akan keluar PKR, namun dirinya adalah terkecuali. Dia masih mau tetap bersama PKR.

Namun apa kah yang berlaku setelah Khamis ini? Berani kah lembaga displin memecat Zulkefli memandangkan keadaan PKR yang semakin bercelaru kebelakangan ini. Bersedia kah PKR mengurangkan wakil rakyat mereka di Parlimen? atau akah Zulkefli akan membuka episode baru wayangnya?

Semalam Zukefli menulis dalam blognya membidas jawatankuasa pengajur LtDL kerana dikatakan menghina Nik Aziz. Dalam tulisannya dalam blog itu ada tanda-tanda bahawa Zul masih menyandung tinggi mantan bosnya itu. Apa kah ini tanda-tanda bahawa Zul akan ke PAS? meninggalkan PKR kerana terdapatnya firaun-firuan kecil yang tidak senang dengan kehadirannya dalam parti yang berasaskan reformasi itu, demi menjadikan Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri. Kemungkin wayang Zulkefli akan diketahui selepas hari Khamis nanti.

Perginya Zul daripada PKR tidak menganggugugat kedudukkan Anwar sebagai Ketua Pembangkang, kerana perkara ini telah diumumkan oleh Lim Kit Siang dan 23 wakil rakyat Pas yang telah memberi tanda tangan tanda sokongan kepada Anwar sebagai Ketua Pembangkang di dewan rakyat.

Namun bertahan kah Zul jika benar-benar berlaku seperti mana dakwaan mantan setiausaha agong PKR Datuk Salehuddin bahawa ada 10 wakil rakyat kan menyusul jejak Zaharin dan Bee Beng. Akan ada kah episode wayang baru bagi menghadapi keadaan ini. Sama-sama kita tunggu, kerana kelibat Zulkefli ini agak sukar dibaca.

No comments:

Blog Archive