Thursday, March 04, 2010

Krisis PKR : Akibat Dolak Dalik Para Pemimpinnya

Begitu mudah para pemimpin PKR menuding jari kepada wakil-wakil rakyat mereka yang telah keluar kerana konon mereka itu bermasalah dan dihadapkan pula kepada lembaga disiplin, namun bagai mana pula wakil rakyat yang tidak di hadapkan ke lembaga itu, namun keluar?

Semalam jurucakap kumpulan yang konon masih setia kepada PKR dan Anwar Ibrahim, memberi alasan pula, bahawa wakil rakyat mereka yang keluar itu disebabkan ada aktiviti tawar menawar.

Ini lah sifat para pemimpin PKR asyik berdolak dalik, semuanya dengan muslihat, hanya berasas andaian atau asumsi.

Krisis PKR kini adalah berpunca daripada sifat dolak-dalik para pemimpin mereka.

Dengan melihat krisis terbaru yang melanda PKR rakyat sudah membuka minda dan telah mampu menilai keupayaan sebenar parti itu dalam memperjuangkan nasib rakyat.

Sejak awal lagi, sudah banyak pihak meramalkan PKR yang ditubuhkan semata-mata kerana perasaan marah dan benci berikutan apa yang berlaku kepada Anwar Ibrahim tidak akan bertahan lama.

Konflik demi konflik, perbalahan demi perbalahan dan kontroversi demi kontroversi yang melanda parti itu sudah membuktikan bahawa kehadiran PKR dalam arena politik negara tidak akan mampu membantu meningkat taraf hidup rakyat.

Sebaliknya ia hanya diwujudkan semata-mata untuk memperjuangkan nasib seorang ahli politik sahaja dan lebih buruk lagi ia bermatlamat hanya merebut kuasa politik, tidak lebih daripada itu.

Justeru adalah wajar jika keputusan Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim, Ahli Parlimen Nibong Tebal Tan Tee Beng, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Behrang, Jamaludin Mohd. Radzi, ADUN Changkat Jering, Kapten (B) Osman Jailu, ADUN Lunas, Mohd. Radzi Salleh dan ADUN Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah  dan yang terkini YB Mohsin Fadzli Ahli Parlimen Bagan Serai, Perak dilihat secara positif.

Rakyat tidak harus terpengaruh dengan dakyah pembangkang kononnya kesemua mereka adalah ‘sampah’ dalam PKR. Sebaliknya hujah dan faktor kenapa mereka berbuat demikian harus dipertimbang dan difikirkan secara mendalam.

Walaupun menyedari akan dituduh mengkhianati amanah rakyat yang memilih mereka kerana bertanding menggunakan tiket PKR tetapi mereka terpaksa meninggalkan parti itu selepas melihat kepincangan kepimpinan yang berlaku.

Mereka sudah hilang kepercayaan kepada kepimpinan PKR yang dilihat begitu taksub untuk berkuasa dan sanggup melakukan apa sahaja asalkan memperolehi undi.

Pelbagai tuduhan yang dilemparkan oleh pemimpin pembangkang kepada wakil-wakil rakyat berkenaan hanya sekadar tuduhan dan dakwaan bagi mewujudkan persepsi buruk rakyat kepada ahli-ahli politik itu.

Pembangkang terutamanya pemimpin PKR akan terus berbuat demikian seolah-olah untuk menggambarkan parti mereka paling sempurna dan mereka yang meninggalkan parti itu adalah insan-insan yang berperibadi buruk.

Dalam berhadapan dengan tohmahan seumpama itu, rakyat perlulah berfikiran terbuka dan menilai konflik yang terjadi dalam PKR dengan sebaik-baiknya.

Sejarah politik negara sebelum ini sudah membuktikan bagaimana sebuah parti yang ditubuhkan semata-mata kerana ingin merebut kuasa politik tidak akan bertahan lama.

Rakyat tidak harus terus diperbodohkan dengan hujah-hujah fitnah dan pembohongan serta lakonan terbaik oleh pemimpin-pemimpin PKR seolah-olah hanya merekalah, pejuang rakyat sebenar.

Kaji dan lihatlah apa yang sudah dilakukan oleh Barisan Nasional (BN) di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak yang kini memberi perhatian penuh dalam meningkatkan taraf hidup rakyat.

Ini berbeza dengan PKR mahupun parti pembangkang lain yang lebih suka melihat apa sahaja yang dilakukan kerajaan adalah tidak betul.

Semoga apa yang berlaku dalam PKR sekarang akan menjadi pengajaran berguna kepada rakyat bahawa pilihan raya bukanlah medan ujian, sebaliknya ia bakal penentu masa depan mereka.

Paling penting kita jangan mudah terperangkap dengan retorik politik parti pembangkang.

Krisis PKR menjadi bukti hakikat ini dan sifat dolak-dalik itu tidak akan kemana-mana, pasti memakan diri sendiri. Rakyat memerlukan pemimpin yang ikhlas dan jujur untuk membantu mereka.

Rakyat tidak mau pemimpin yang hanya tahu berpidato dan mencanangkan berbagai retorik, kerana rakyat mahu kan pembelaan dari semua sudut, apa kah ekonomi, keselamatan. pendidikan dan sebagainya.

Atas sebab itu lah bagi mereka yang masih di bawah kemah para pemimpin PKR atau Pakatan kena membuat keputusan, pilih lah pemimpin dari parti yang berwibawa dan terbukti membela rakyat.

No comments:

Blog Archive