Wednesday, March 06, 2024

HARGA BUFFET RAMADHAN

SUDAH pasti mereka yang menjamu selera sambil berbuka puasa menerusi hidangan buffet adalah dalam rangka beramal kerana harga yang perlu dibayar adalah makanan 2 hari bagi 4 orang dewasa golongan B40 jika masak sendiri.

Nampaknya sempena bulan puasa nanti ramai pelanggan mengambil peluang berbuka puasa sambil beramal.

Jika mereka yang datang menjamu selera tiada maksud beramal kerana merasakan memang harga sedemikian berpatutan, maka ianya mencerminkan telah berlaku perubahan yang amat ketara terhadap pendapatan rakyat. Maknanya golongan yang mendapati bahawa harga berbuka puasa itu sangat mahal, adalah mereka yang tercicir mendapatkan perubahan pendapatan.

Rupanya, tidak ramai rakyat terkesan dengan kenaikan harga barang, kerana memang telah berlaku peningkatan pendapatan selari dengan peningkatan harga.

Peningkatan harga hanya memberi kesan pada sebahagian kecil rakyat, sebab itu suara yang terkesan tenggelam.

Kerajaan tidak akan berani menaikan kadar cukai, menarik subsidi daripada sebahagian rakyat, sedangkan tindakan itu boleh menyebabkan kenaikan harga, jika kerajaan tidak mempunyai data lengkap berkaitan kemampuan rakyat.

Atas sebab data berkenaan rakyat kerajaan mendapati hanya sebahagian kecil rakyat terkesan dengan kenaikan harga (barang dan perkhidmatan), maka ianya boleh ditangani menerusi subsidi bersasar dan “cash transfer”.

Berpandukan pada pakej Buffet Ramadhan, tidak mungkin premis penyedia pakej tersebut meletakan harga di mata golongan B40 sebagai harga kayangan, jika seandainya tidak ramai pelanggan berkemampuan. Harga kayangan adalah cerminan bahawa ramai rakyat yang berkemampuan.

Rupanya, keluhan neitzen menerusi media atas talian berkaitan kos sara hidup kesan kenaikan barang dan penyusutan nilai ringgit hanya gimik semata-mata atas sebab keadaan tidak seteruk mana berbanding fakta di lapangan.

Mana-mana kerajaan pasti merasa bimbang jika sebahagian rakyat merasakan keperitan menjalani kehidupan harian, kerana ianya boleh menyebabkan kerajaan ditolak rakyat. Memandangkan hanya minoriti rakyat terkesan dengan kos sara hidup, dan golongan ini menjadi golongan sasar kerajaan seperti mana program kerajaan seperti jualan rahmah dan sebagainya, maka kerajaan tidak berhadapan penolakan daripada rakyat kerana isu kos sara hidup. Benar kah demikian? Tepuk dada tanya selera.

No comments:

Blog Archive