Sunday, January 28, 2024

APA KAH FUNGSI SEBENAR GLC DAN GLIC BERUBAH?

APABILA penulis terbaca berkaitan “downsizing” melibatkan GLC dan GLIC terus terlintas di fikiran apa kah fungsi atau matlamat penubuhannya sudah berubah?.

Penubuhan GLC dan GLIC lebih daripada perniagaan, ianya adalah sebahagian daripada matlamat penyusunan semula masyarakat dan pengagihan kekayaan.

Bukan sedikit mereka yang dilantik ke jawatan-jawatan tertentu, termasuk lantikan politik, kerana memang tujuannya antara lain adalah demikian, tetapi pada masa sama juga syarikat-syarikat itu dituntut beroperasi menguntungkan.

Penubuhan GLC dan GLIC, selain mempunyai dua matlamatnya, juga dituntut membayar dividen pada pemodal, yakni kerajaan. Tujuan dividen selain untuk diagihan semula samada dalam bentuk biasiswa, keagamaan, juga membiayai pembangunan.

Tanpa GLC dan GLIC kerajaan tidak dapat menampung pencari kerja yang semakin bertambah dari tahun ke tahun. Syogianya pertambahan pencari kerja sebahagiannya dapat ditampung, dan sebahagian oleh pihak swasta dan kerajaan sendiri.

Apabila GLC dan GLIC yang diharapkan dapat menampung pertambahan pencari kerja, sebaliknya bertindak downsizing, yakni mengurangkan tenaga kerja, maka dengan sendirinya matlamat penubuhannya tidak bersesuaian lagi (istiliah tidak relevan sangat drastik dan boombastik).

Jika berlaku downsizing, jika berpandukan pada diagnostik korporat, samada tunjang bisnes tidak lagi berdaya maju atau kelemahan pengurusan. Jika dua isu timbul, untuk melonjakan sesebuah syarikat itu, maka tunjang bisnes (core business) boleh diubahsuai mengikut persekitaran semasa, jika membabitkan pengurusan, maka lantik mereka yang berkebolehan dan berkemampuan. Kata orang, jika pengurusan “peanut” maka hasilnya juga “peanut”.

Mengurangkan GLC dan GLIC sewajarnya jangan dijadikan pendekatan akan tetapi sebaliknya. Menerusi kewujudannya maka modal insan berdayaguna, untuk memajukan dan membangun negeri/negara dan seterusnya memberi manfaat pada rakyat.

GLC dan GLIC adalah salah satu pendokong kerajaan dalam sektor perniagaan, kerana sifat kerajaan yang tidak menjalankan perniagaan. Selain itu sebagai penampang pada sumber pendapatan kerajaan, jika berdaya maju.

Hasil kerajaan selain daripada percukaian juga daripada dividen atau faedah atau jualan aset jika terpaksa.

Oleh kerana GLC dan GLIC sebagai alat kerajaan untuk tujuan penyusuan semula masyarakat dan pengagihan kekayaan, maka mereka yang dipertanggungjawabkan khususnya pengurusan perlu berkerjakuat untuk melaksanakan tanggungjawab itu. Mereka perlu membuang jauh-jauh zon selesa atau melepaskan batuk di tangga, sebaliknya sentiasa progresif, proaktif dan ke hadapan.

Sepatutnya mereka merasa malu, syarikat yang mereka urus beroperasi rugi, malah mendapat teguran daripada pemodal.

Tidak salah jika kerajaan melantik pemimpin politik menerajui syarikat-syarikat berkaitan GLC dan GLIC, akan tetapi terletak pada bahu yang dilantik untuk tidak menghampakan yang melantik, dan tunjukkan kebolehan kalau boleh kebolehan di luar kotak.

Jika GLC dan GLIC maju dan berkembang, maka ramai pencari kerja dapat ditampung, dan dengan sendirinya mengurangkan pengangguran. Fikir-Fikirkan.

No comments:

Blog Archive