Saturday, March 23, 2019

MENGAPA SOLADIRITI PERDAMAIAN ANJURAN MUHAHID YUSOF RAWA TIADA SAMBUTAN?

MENGAPA soladiriti perdamaian anjuran Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa tidak mendapat sambutan? sedangkan acara itu telah diwar-warkan di media massa termasuk di corong-corong radio yang mengetengahkan Muhajid merayu orang ramai untuk ikut serta?

Soladiriti Perdamaian itu yang dimulakan di Kompleks Sogo kemudian berarak ke Dataran Merdeka pada Sabtu, 23 Mac, sempena pembunuhan ganas oleh seorang rakyat Austarlia di 2 Masjid di New Zealand pada 15 Mac ketika umat islam sedang solat jumaat. Kejadian itu mengorbankan 50 jemaah termasuk seorang rakyat Malaysia dan mencderakan 48 jemaah yang lain.

Semalam, semasa solat Jumaat di New Zealand, untuk pertama kalinya siaran Azan di kumandang di TV dan Radio di negara itu untuk menunjukkan soladiriti kepada umat islam, malah semasa masa solat di masjid Christchurch, New Zealand, Perdana Menteri negara itu Jacinda Ardern turut hadir.

Rupanya, musibah yang dialami umat islam di New Zealand yang cuba diambil peluang oleh pemimpin kerajaan hari ini, gagal mendapat sambutan. Mungkin rakyat tahu, maksud di sebalik himpunan soladiri perdamaian itu, bukan kerana peristiwa pembunuhan di New Zealand, akan tetapi bermatlamat politik.

Melihat kepada sambutan yang mengewakan, maka pemimpin negara ini perlu sedar, menggunakan agama untuk tujuan politik tidak akan mendapat sambutan.

1 comment:

Anonymous said...

Ada juga

Blog Archive