Monday, December 24, 2018

POLITIK SABAH: RAKYAT PERLU PEMIMPIN ATAU SEBALIKNYA?

Ambil contoh PRU-14, jika rakyat perlu pemimpin, sudah tentu, calon-calon yang mempunyai kedudukan tidak akan kalah dalam pilihan raya itu. Demikian juga, jika rakyat perlukan pemimpin berpengalaman, tidak akan kalah calon-calon dalam kategori itu.

Natijahnya, menerusi PRU-14, calon-calon yang termasuk dalam kategori pemimpin perlu rakyat, dan rakyat perlu pemimpin dalam situasi menang-menang, bagaikan aur dengan tebing, maka menang dalam PRU tersebut, manakala calon-calon yang mengejar kedudukan untuk diri sendiri, hanyut. Fakta tidak berbohong, itulah kenyataan.

Oleh kerana dalam pilihan raya, rakyat yang menolak pemimpin tertentu yang hanya mengejar kedudukan dan status, maka mereka dimalukan apabila kalah pada calon-calon yang tidak bernama. Menerusi kekalahan itu, seharusnya mereka itu sedar diri, bahawa kepimpinan mereka sudah ditamatkan.

Mengubah flatform perjuangan, untuk mereka kembali mendapatkan status dan kedudukan semula, seperti mana yang lalu-lalu, tidak semudah itu, kerana senario politik sekarang, sudah berbeza.

Di Sabah mengkambingkan hitamkan Umno sebagai punca penolakan rakyat, tidak sepenuhnya benar, kerana menerusi PRU-14, daripada 32 calon Umno di peringkat Dun, calon parti itu masih menang 17 atau lebih 53 peratus, manakala di peringkat parlimen, masih menang separuh, apabila menang 7 daripada 14 kawasan parlimen yang ditandingi.

Meninggalkan Umno, kerana alasan-alasan yang dibuat-buat, tidak semudah itu diterima rakyat, kerana rakyat tahu, bahawa mereka itu hanya berselindung daripada kelemahan masing-masing, bukannya untuk kepentingan rakyat.

Rakyat atau pengundi bukanlah tergolong bodoh, mereka tahu menilai, mana pemimpin yang perlu dipertahankan, namun, kerana senario politik semasa, pemimpin yang menang dalam pilihan raya lalu, terikut-ikut dengan rentak para pemimpin yang ditolak rakyat. Sehinggakan sekelip matapun, cara dan tindakan mereka sudah seperti pemimpin yang ditolak, hanya tahu bercakap, tetapi tidak walk the talk!!!.

Mereka yang kalah dalam pilihan raya lalu, adalah mereka yang tidak memberi perhargaan apa yang ditulis menerusi media sosial, malah pemimpin yang mempunyai jawatan Ketua Penerangan, takut pada media sosial, akibatnya, walaupun beberapa penggal dipilih sebagai wakil rakyat, akhirnya kalah teruk pada PRU lalu.

Mereka yang termasuk dalam kategori ini, kini sedang mengubah flatform perjuangan, mungkin, akan berlaku, kenyataan Datuk Khaleed Nordin, meraka ini akan hanya akan memeningkan pemimpin parti yang bakal dituju.Fikir-Fikirkan.

No comments:

Post a Comment