Monday, December 24, 2018

INGATKAN PEMBALAKAN SUDAH TIADA


Para pemimpin dan penyokong Parti Warisan Sabah begitu pantang melihat lori balak sebelum PRU-14, terus mengaitkan dengan kepimpinan Bn yang diterajui Tan Sri Musa Aman.

Dalam jelajah kempen, para pemimpin PWS khususnya Datuk Shafie Apdal, memberi tahu rakyat Sabah, jika parti itu diberi peluang memerintah, maka pembalakan akan dihentikan.

Mereka pada masa itu menafikan tindakan kerajaan negeri era Bn, bahawa keluasan hutan Sabah terus meningkat, kerana pembalakan dilakukan dengan minima sekali. Akibat polisi kerajaan era Bn, khususnya 15 tahun terakhir, bermula daripada tahun 2003, pembalakan hanya dilaksanakan menerusi pembalakan terpilih, iaitu hanya menebang pokok-pokok tua. Sebab itu lah, menerusi kebijaksanaan itu, keluasan hutan Sabah meningkat kepada 1.9juta hektar pada hujung tahun 2017, daripada 838ribu hektar pada tahun 2002.

Kini, sejak pergantian kerajaan lori-lori balak di kawasan hutan simpan (caption), bukan sahaja menjadi pemandangan, akan tetapi beroperasi sepanjang masa. Melihat kepada fenomena ini, penulis tidak pasti, apa kah keputusan kerajaan sekarang yang melarang eksport kayu bulat masih berkuat kuasa? kalau berkuat kuasa, maka sudah tentu kilang-kilang papan akan tumbuh bagaikan cendawan. Namun, setakat ini, penulis tidak melihat diviralkan pertambahan kilang-kilang papan, atau perabot, melainkan hanya lori-lori balak dengan load kayu yang segar.

Nampaknya, jika pembalakan terus berjalan, dalam tempoh 5 tahun ini, keluasan hutan kekal Sabah akan merundum dengan cepatnya sekali.

Menerusi bajet Sabah tahun 2019, perolehan daripada kayu kayan tidaklah siginifikan sangat, bermakna, polisi kerajaan daripada pembalakan yang melarang ekspot kayu bulat memang berkuat kuasa. Persoalannya, kemana kayu kayan yang ditebang itu dihantar??

No comments:

Post a Comment