Tuesday, January 18, 2011

Muka ini menurut Kit Siang Sukar Menang

Psikologi songsang ddiguna pakai oleh Pakatan melalui PRK Tenang. Sejak kawasan itu kosong berikutan meninggalnya Datuk Sulaiman Taha daripada BN- Pihak Pakatan konsisten dengan kenyataannya bahawa mereka sukar menang- atas sebab DUN Tenang adalah kubu kuat BN.

Strategi psikologi songsang sekali lagi diulangi Penasihat DAP Lim kit Siang semasa pengumuman calon Pas Normala Sudirman pada malam 16 Januari lalu-bahawa "muka ini" bukan pilihan rakyat Tenang, sebaliknya "muka ini" hanya mampu mengurangi majoriti BN.

Bagi Pakatan menurut Kit Siang mengurangi majoriti BN adalah satu kemenangan-kerana melaluinya mereka dapat mengukur keupayaan mereka ke Putrajaya sekepas PRU-13.

Pendekatan Pakatan kali ini sungguh berbeza dengan pendekatan mereka pada 13 PRK lalu. Di Bagan Pinang, Hulu Selangor, Batu Sapi dan Galas misalnya mereka lebih awal-awal lagi mengatakan akan menang.

Namun bagi PRK Tenang melalui komposisi pengundi 50 pertaus Melayu, 38 peratus cina dan 12 peratus india- mereka mengatakan sukar menang. Tujuan mereka bertanding hanya mengurangkan majoriti BN.

Kepada jentera BN-berhati-hati dengan strategi baru pembangkang ini. Mereka akan secara berhabis-habisan berkempen... undilah calon Pas.. bukan untuk menang namun hanya mengurangkan undi BN. Jika trend ini berjaya maka ada kemungkinan Bn akan kecundang.

Dalam peperangan "reverse" psikologi adalah strategi melemahkan lawan melalui persepsi dan khayalan.

Kepada para kempener BN.. berhati-hatilah dengan taktik baru Pakatan Pembangkang.

No comments:

Blog Archive