Tuesday, October 26, 2010

Reformasi telah terkubur: Zaharin Hashim

Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim berkata, Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang dilihat sebagai 'parti keluarga' kini bagaikan retak menunggu belah kerana ahli akar umbi menyedari perjuangan reformasi sudah terkubur.

Beliau yang kini menjadi Ahli Bebas selepas keluar daripada PKR Februari lalu, berkata kini yang tinggal hanya perjuangan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Putrajaya dan ramai ahli parti sudah sedar siapa Anwar sebenarnya sekali gus parti berkenaan dilanda tsunami politik dalaman.

“Yang mengaku alim, warak dan memperjuangkan Islam dan penubuhan negara Islam pun menyokong konspirasi untuk menjatuhkan kerajaan ketika itu, tetapi akhirnya tertipu dengan dakyah Ketua Pembangkang (Anwar).

“Dakwaan Permatang Pauh (Anwar) akan mengambil alih Putrajaya pada 16 September (2008) dan menjadi Perdana Menteri adalah satu pembohongan besar berniat memperbodohkan rakyat, khususnya penyokong pembangkang,” katanya ketika membahaskan Bajet 2011 pada sidang Dewan Rakyat, semalam.

Zahrain berkata, beliau percaya rakyat lebih arif dan memahami Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri mengadakan lawatan rasmi ke luar negara bukan untuk menagih simpati atau sokongan politik negara luar.

“Saya ingin bertanya, siapakah sebenarnya menyalahgunakan kepercayaan rakyat dan melakukan pembaziran, apakah kita sudah lupa tindakan beberapa ahli politik pembangkang yang sanggup melakukan apa saja untuk memenuhi mimpi peribadi mereka.

“Sekarang mereka (pembangkang) inilah paling lantang mengkritik kos perjalanan rasmi pemimpin tertinggi negara.

“Kestabilan politik mencerminkan kerjasama antara pelbagai kaum menjadi kunci kejayaan utama negara, namun selepas Pilihan Raya Umum 2008, kestabilan ini semacam tergugat.

“Saya tahu ia menjadi agenda utama pembangkang untuk menggoncang kestabilan ini dan jangan kita menjadi duri dalam daging demi mencapai cita-cita politik ingin menjadi Perdana Menteri,” katanya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu (Bebas), Zulkifli Noordin mendakwa masalah dalaman PKR Sabah semakin serius dan parti berkenaan tidak seharusnya bertanding pada pilihan raya kecil Parlimen Batu Sapi.

“PKR dilihat semakin hancur dan tidak perlu bertanding di Batu Sapi dan sepatutnya hanya membiarkan Parti Maju Sabah (SAPP) saja bertanding di kawasan itu,” katanya pada siang media di lobi Parlimen.

No comments:

Blog Archive