Monday, May 18, 2020

GAMBARAN SEBENAR KERAJAAN BETA

GAMBARAN sebenar kerajaan Beta (merujuk kepada SPB Agong) adalah 113 ahli parlimen menyokong; 108 ahli parlimen menentang dan 1 ahli parlimen bebas.

Kedudukan sokongan 113 adalah kerajaan majoriti menepis dakwaan kononnya kerajaan Beta adalah kerajaan minoriti.

Menurut Perlembangaaan Malaysia, Kerajaan yang memerintah merujuk kepada Kerajaan Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong.

Secara matematik, kerajaan Persekutuan tidak perlu diuji kerana terbukti mempunyai majoriti. Sehingga tulisan ini sedang dipersiapkan, tiada seorangpun daripada 113 ahli parlimen yang berada di blok kerajaan semasa sidang Dewan Rakyat hari ini mengistiharkan diri bukan penyokong kepada kerajaan pimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhiyiddin Yassin.

Penulis juga suka merujuk surat akujanji Dato Seri Anwar Ibrahim bertarikh 16 Mei, yang menyokong Tan Sri Muhiyiddn.


Mungkin kerana surat tersebut, maka TIADA seorangpun ahli parlimen PKR hadir pada sidang akhbar Tun Dr Mahathir bersama Datuk Shafie Apdal, Lim Guan Eng dan Mat Sabu post Sidang Parlimen hari ini.

Jika betul lah surat AKU JANJI tersebut, jika berlaku UNDI TIDAK PERCAYA, kumpulan yang menolak hanya berjumlah 68, manakala yang TIDAK mengundi 40+1. Jika pun surat tersebut palsu, maka Kerajaan Perikatan Nasional (Kerajaan Beta) kekal dengan sokongan 113 daripada 222 ahli parlimen Malaysia.

Kerana jumlah sokongan tersebut, maka tidak wujud bahawa Kerajaan takut mengadakan perbahasan atau sidang yang lebih lama, melainkan kerana FAKTOR wabak COVID-19 adalah penyebab.

No comments:

Post a Comment