Saturday, December 22, 2018

POLITIK SABAH: UMNO VS PPBM ATAU UMNO LAWAN WARISAN?

Bersandarkan politik Sabah, kekuatan sesebuah parti politik terletak pada pemimpin utama parti itu. Usno kerana Tun Mustapha, Berjaya kerana Tun Fuad Stephens dan Datuk Harris Salleh, PBS kerana Tan Sri Pairin Kitingan, Warisan Sabah kerana Datuk Shafie Apdal, Umno Sabah kerana membawa roh Tun Mustapha.

Umno Sabah dan Parti Warisan Sabah serupa, semasa membentuk kerajaan, bukan merupakan pilihan rakyat dalam pilihan raya, akan tetapi dapat membentuk kerajaan kerana lompat parti.

Pada PRN Sabah tahun 1994, Umno Sabah yang mengetuai Bn Sabah hanya menang 23 kerusi Dun berbanding PBS 25 daripada 48 kerusi yang dipertandingkan. Namun PBS kehilangan kuasa kerana dua ADUN parti itu melompat sehinggakan parti pimpin Pairin itu kehilangan majoriti mudah di Dun Sabah. demikian juga, kerajaan yang ditunjangi Umno Sabah kehilangan kuasa pada 12 Mei, 2018, apabila 4 ADUN parti itu yang juga disertai 2 ADUN UPKO melompat menyokong Datuk Shafie Apdal yang membolehkan ADUN Senalllang itu mengangkat sumpah jawatan Ketua Menteri pada malam 12 Mei, 2018.

Berasaskan senario politik semasa, nampaknya Umno Sabah bukan sahaja berlawan dengan PWS akan tetapi PPBM, dipihak lain pula, PPBM lawan Umno dan PWS lawan Umno. Makna kata, jika PRU-14, Umno Sabah hanya berlawan dengan PWS, pada PRU-15 akan berlawan dua parti, selain PKR dan Amanah.

Senarionya, jika PPBM akan bertanding di kawasan-kawasan yang dimenangi Umno Sabah pada PRU-14, dan PWS bertanding di kawasan-kawasan yang dimenangi pada PRU itu, maka Umno Sabah akan melawan dua parti daripada kategori pengundi yang sama.

Umno Sabah kini mempunyai autonomi penuh, ertinya bebas mencorak hala tuju parti itu. Faktor yang menjadi penghalang kepada parti itu untuk bangkit terletak pada persepsi yang terkandung dalam parti itu, yang membawa nama "melayu", kerana faktor melayu dijadikan isu untuk menolak parti itu, selain parti itu di Sabah tiada pemimpin yang memimpin membawa status figura seperti Tun Mustapha, Tun Fuad atau Tan Sri Pairin. Lagipun, pemimpin yang mengambil alih, hanya kelihatan kuat pada status dalam saf kepimpinan parti, bukan di peringkat akar umbi.

Di Sabah, satu-satunya figura yang boleh membangkitkan Umno Sabah adalah Tan Sri Musa Aman, namun, tindakan pihak-pihak tertentu memalitkan imej buruk kepada Ketua Menteri terlama Sabah itu mengekang beliau mengetuai barisan kepimpinan Umno Sabah. Walaupun demikian, kerana Umno Sabah mempunyai autonomi sendiri, maka terpulang kepada parti itu menentukan pemimpin mana yang akan mengetuainya, walaupun masa ini diketuai oleh Datuk Bung Moktar Radin.

Meminjam kenyataan Tun Dr Mahathir, seseorang yang dituduh di mahkamah tidak semestinya bersalah, melain jika seseorang terbukti bersalah oleh mahkamah. Makna kata, walaupun Tan Sri Musa berhadapan dengan tuduhan rasuah berkaitan dana politik, isu 14 tahun lalu, jika menurut kenyataan Tun Dr Mahathir, maka Musa masih bebas daripada sebarang kesalahan.

Namun, Musa dipercayai ingin berehat daripada sebarang aktiviti politik, kerana beliau menumpukan masa untuk membersihkan nama beliau di mahkamah.

Jika Umno Sabah gagal diterajui pemimpin yang mempunyai "umhh" maka parti itu akan melalui apa yang pernah dilalui parti-parti terdahulu, hanya menang sorak, namun tidak akan dapat menterjamahkannya dalam kerusi.

3 comments:

  1. Utk. MENGHALANG Penyatuan umat ISLAM dan seluruh bangsa BUMIPUTERA dlm. MENUNBUHkan KERAJAAN TERBARU segera, melalui PENYATUAN UMNO-PPBM-PAS-GPS-GBS, si BANGKAI ANJING Parasit PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH DAPanjing KURAP HOMO JIJIK-KULI puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS – dgn. SEGERA nak mengHAPUSKan KUASA dan HAK DYMM YDPA sbg. KETUA UTAMA NEGARA mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 32, dan juga nak MEMALSUKan dan MENIPU psl. PINDAAN pd. UNDG2 PERLEMBAGAAN kita dgn. menggunakan ALASAN kononnya si rejim DAPbangkai ANJING ni akan dpt. ‘sokongan‘ 2/3 majoriti dlm. kedua2 Dewan Rakyat dan Dewan Negara, selepas pemimpin2 UMNO keluaq menyertai PPBM (mungkin bilangan UNDI akan diPALSUkan nanti)! PENIPUAN ni juga utk. mengHALANG PENYATUAN bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, utk. MENUMBANGkan rejim DAPbangkai ANJING ni!!

    Lihat si PENJAJAH Men. CINA BANGKAI ANJING warisanHOMO-KULI DAPanjing PENGGANAS HOMO JIJIK Zionis ni - yg. juga mengHINA akan parti Keramat KEMERDEKAAN kita, UMNO terCINTA kita!! Lihat di -

    http://malaysiagazette.com/blog/2018/12/21/kerajaan-sudah-capai-dua-pertiga-di-parlimen-laluan-pinda-perlembagaan/

    Dan si Men. CINA BANGKAI ANJING/DAPeliwat ZIONIS ni juga nak MENIPU dgn. sewenangnya mengHAPUSkan HUKUMAN MATI – supaya para PEMBUNUH/PENGEDAR DADAH DAPbangkai ANJING ni, termsk. PEMBUNUH2 PARIA amat KEJAM Allahyarham adik BOMBA Adib kita dan Alllahyarhamah Sosilawati dan 3 Islam/Melayu kita yg. lain - akan dpt. diBEBASKan dgn. MUDAH nanti!!! Lihat di -

    https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/12/511398/ruu-mansuh-hukuman-mati-dibentang-pada-sesi-dewan-rakyat-akan-datang

    (Tok Terkedu)

    ReplyDelete
  2. Tgk. juga berita yg. diSEMBUNYIkan dr. media MELAYU, si PENGGANAS BANGKAI ANJING syukriHOMO-KULI DAPbangkai ANJING terus nak MERAMPAS KUASA dr. DYMM YDPA dan JPA – utk. terus mengANJING KURAPkan SPR*M mcm. SP*M tu KEPALA BAPA depa punya dan nak jadikan SP*M mcm. KARTEL DADAH dgn. GENG2 SAMSENG yg,. dilANTIK depa sendiri (skrg. pekerja2 SPRM diLANTIK melalui SPA)!! Juga sewenangnya nak PINDA supaya masuk HUKUMAN PENJARA dan SEBAT MANDATORI!!! BINATANG betul PENIPUAN terhadap DYMM YDPA kita dan UNDG2 NEGARA kita ni!!!! Lihat di -

    1. https://www.nst.com.my/news/nation/2018/12/442706/macc-transformation-become-service-commission

    Ini jga SEBENAQnya nak mengGERTAK Tun M (yg. makin buat U-Turn) - tgk. bagaimana, SEHARI selepas Allahyarham adik BOMBA, Mohd. Adib amat MALANG kita diKEBUMIkan, sementara PEMBUNUH2 PARIA hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka BANGKAI BABI terus BEBAS - si PENJAJAH madey PARIA PARASIT dan BARUA2 Melayu BANGKAI2 ANJING Parasit yg. MEMUJA si PENGGANAS/PENJAJAH waythamoorti hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka BANGKAI2 BABI, punya SERONOK berSUKARIA, bersama PENJAJAH2 PARIAnjing/CINAnjing DAPbangkai BABI HOMO JIJIK Zionis, di atas KAPAL LAYAR di TASIK PJ, setelah KES rompakan BANK NEGARA sbnyk $30-35 BILLION dlm. SKANDAL FOREX, mungkin diTUTUP balik oleh ANJING PN PARIA DAPbangkai ANJING tu (yg. baru beberapa hari sblm. tu, nak diBUKA balik - setelah pemimpin2 UMNO mungkin akan menyertai PPBM, dan skrg. sbb. tu, madey PARIA dah buat U-Turn pula, dan terus MENYOKONG waythamoorti BANGKAI ANJING PARIA tu)!!!

    Lihat di -

    2 https://www.amenoworld.org/2018/12/menteri-ph-dikecam-kerana-sanggup.html; dan di -

    3. https://www.malaysia-today.net/2018/12/17/court-rejects-dr-ms-bid-to-quash-rci-report-on-bnm-scandal/

    (Tok Terkedu)






    (Tok Terkedu)

    ReplyDelete
  3. Tgk. ni lagi, keadaan yg. amat BAHAYA utk. ATM kita, si BANGKAI ANJING Parasit PENJAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH DAPanjing KURAP HOMO JIJIK-KULI puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS - nak MENCUNGKIL/MENCURI rahsia ATM, melalui MEN. CINA BANGKAI ANJING dia!!!!! Lihat di -

    1. https://www.thethirdforce.net/the-hidden-battle-between-kit-siang-and-mahathir-exposed/

    Sementara tu, si sabuHOMO BANGKAI , nak HAPUSkan pula KUASA DYMM YDPA kita sbg. KETUA UTAMA NEGARA, PEMERINTAH TERTINGGI ATM, dan HAK ISTIMEWA bangsa Bumiputera dlm. UNDG2 PERLEMBAGAAN Per.2 32, 41 dan 153, melalui kuota BUMIPUTERA, utk. hak mendominasi ATM kita dan mana2 JPA!!!!! HANCOQlah ATM kita (juga nanti PDRM/APM/RELA/JAP) - yg. mungkin akan diKUASAI oleh PENGGANAS2/PENJAJAH2 PARIA hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka, mcm. Jab. PERPADUAn waythamoorti hindrafHOMO amat KEPARAT dan PENIPU tu!!!! Lihat di -

    2. http://malaysiagazette.com/blog/2018/12/21/galak-belia-semua-kaum-sertai-wataniah-ganti-plkn/ !!!!!

    Tok Terkedu.

    ReplyDelete