Sunday, June 05, 2011

Sodomi II Anwar esok-apa kesudahannya?

Sepatutnya esok 6 jun, 2011, Anwar menjadi saksi pertama dalam kes liwat yang dihadapinya.

Pada 16 Mei lalu, Hakim yang mendengar kes liwat Anwar Mohd Zabidin Mohd Diah memutuskan agar Anwar membela diri, kerana pihak pendakwaan berjaya mengujudkan prime facie terhadap Anwar.

Keputusan Hakim juga menyebut bahawa Saksi utama liwat, Mohd Saiful Bukhari Azlan adalah seorang saksi yang "credible".

Anwar dituduh meliwat Saiful disebuah Kondominum mewah di Jalan Setiakasih, Bukti Damansara, Kuala Lumpur pada pukul 3.01 hingga 4.30 petang 26 Jun, 2008.

Sebenarnya Peguambela Anwar-Karpal Singh mengaku bahawa kejadian liwat itu berlaku, apabila dalam hujah balasnya ada menyebut "Sebenarnya jika tanpa kerelaan, maka Saiful berpeluang untuk lari daripada bilik di mana liwat itu berlaku, namun-Saiful memilih untuk terus diliwat- ini bererti bahawa perbuatan seks luar tabii itu adalah atas kerealaan, bukan tanpa kerealaan".

Anwar menghadapi liwat tanpa kerelaan.

Anwar pada Jumaat minggu lalu, telah mefailkan pelucutan Hakim Mohd Zabidin supaya tidak mendengar pembelaannya. Ini lah kali ketiga, Anwar memohon pengguguran Hakim tersebut. Dua permohonan sebelumnya telahpun ditolak.

Apa yang akan berlaku esok, apa kah permohonan Anwar tersebut, salah satu lagi cara melambat-lambatkan sodomi II?

Anwar melakar strategi agar kes liwatnya tertangguh sehingga PRU-13, kerana Anwar amat yakin, bahawa pada PRU itu, Pakatan akan membentuk kerajaan Persekutuan.

Jika Pakatan membentuk kerajaan persekutuan, tindakan pertama Anwar adalah memecat Peguam Negara, Tan Sri Gani Patail. Tindakan keduanya, agar semua pertuduhan salah laku moralnya digugurkan; dan ketiga memohon agar rekod jenayahnya-yakni sebagai banduan diampunkan oleh SPB Agong, dengan itu-Anwar akan menjadi seperti kain putih, bersih sebersihnya.

No comments:

Blog Archive