Tuesday, April 23, 2024

PDP PAN BORNEO: SAYA HANYA MAKAN GAJI- SHAHELMEY

PEMIMPIN Umno seperti Datuk Bung Moktar Radin tidak wajar bertanya siapa pemilik syarikat Projek Delivery Partner (PDP) Pan Borneo, kerana syarikat yang ditubuh era kerajaan Barisan Nasional (BN) Sabah yang ditunjangi Umno adalah syarikat usaha sama beberapa syarikat multi-nasional yang berkeupayaan untuk mempercepat penyiapan Fasa 1 Pan Borneo.

Pengelibatan Ir Shahelmey Yahya kerana dilantik sebagai Pengarah Urusan berpandukan kepada kelayakan beliau menerajui syarikat seumpama itu.

Penulis terkejut apabila pada Sidang DUN Sabah pada Isnin Bung bertanyakan siapa pemilik Syarikat PDP itu, seolah-olah termakan dakwaan segelintir pemimpin Parti Warisan yang sekian lama mendakwa bahawa syarikat itu dimilki Timbalan Ketua Menteri III itu.

Penamatan PDP era kerajaan Warisan, walaupun sesetengah pemimpin parti itu terutama Ketua Penerangan Datuk Ajis jaman mendakawa penamatan dibuat oleh Lim Guan Eng selaku menteri kewangan, dengan alasan untuk tujuan penjimatan, kerana apabila projek itu diurus oleh Jabatan kerja Raya, maka kerajaan menjimat RM700juta kos pengurusan yang perlu dibayar kepada PDP, sedangkan kesan pada penamatan itu bukan sahaja memperlambat penyiapan akan tetapi juga peningkatan kos melebihi kos yang dikatakan dijimatkan.

Kini, sudah lah penyiapan projek itu terlambat kerajaan juga terpaksa menanggung kos tambahan yang tidak perlu jika pada masa itu dilakukan sedikit penyelidikan berkaitan status PDP tersebut.

Sepatutnya Bung daripada awal lagi mengetahui bahawa syarikat PDP itu adalah usahasama antara Warisan Tarang Construction Sdn Bhd (syarikat negeri Sabah), UEM Group Bhd dan MMC Corp Bhd dan tidak terikut-ikut dengan dakyah pemimpin parti Warisan, kerana jelas projek era Barisan Nasional itu sepatutnya telah lama siap (Fasa 1) jika tidak dibatalkan.

Apabila pemimpin bertindak kerana dendam, bertindak tidak profesional, maka kesannya bukan sahaja merugikan kewangan kerajaan juga memberi kesan besar pada rakyat yang sepatutnya telah merasai lebuh raya tersebut.

Kepada rakyat Sabah agar keadaan seumpama ini tidak berulang, maka para pemimpin sedemikian tidak wajar diberi peluang, kerana hanya memudaratkan kemajuan dan pembangunan negeri.

Nota: PDP dibatalkan pada tahun 2019 era Kerajaan Parti Warisan yang berketua Menterikan Datuk Shafie Apdal.

No comments:

Post a Comment