Friday, March 03, 2023

PINDA LAPORAN AUDIT 1MDB: NAJIB DAN ARUL DIDAPATI TIDAK BERSALAH

HAKIM Mahkamah Tinggi- Datuk Mohamed Zaini Mazlan memutuskan bahawa pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadap Datuk Seri Najib Razak dan Arul Kanda sama-sama bersubahat mengarahkan Ketua Audit Negara (KAN) berkaitan 1MDB dipinda sebelum dibentangkan kepada PAC Parlimen.

Dengan pembebasan ini, hujah kedua-dua tertuduh, bahawa kes mereka bermotif politik dan tiada asas untuk pendakwaan akhirnya terbukti benar.

Kolaborasi oleh pihak-pihak tertentu termasuk Datuk Nor Salwani Muhammad (pegawai jabatan Audit negara) yang popular “menyembunyikan draft asal laporan tersebut” terbukti tidak menjurus kepada memanggil kedua-dua tertuduh untuk membela diri.

Keputusan mahkamah tinggi pada hari ini adalah kes pertama yang menyebelahi mantan Perdana Menteri ke-6 itu berkaitan 1MDB.

Menerusi keputusan mahkamah ini, maka orang ramai perlu belajar daripadanya, termasuk mereka yang suka sangat mensenasikan sesuatu siasatan, sebelum pun di bawa ke mahkamah mereka memutuskan mereka yang disiasat tersebut bersalah.

Najib sedang menunggu keputusan semakan kehakiman berkaitan hukuman bersalah yang dijatuhkan mahkamah tinggi Datuk Nazlan Ghazali berkaitan RM42 juta wang SRC International yang dimasukkan ke dalam akaun peribadi mantan Perdana Menteri itu.

Ketika ini Najib sedangkan menjalankan hukuman penjara 12 tahun di Penjara Kajang.

No comments:

Post a Comment