Tuesday, January 08, 2019

PRU-14 SUDAH BERLALU.. BIARKAN IA BERLALU

Tidak seperti air pasang dan surut, boleh mengalir ke ulu jika pasang, dan ke muara jika surut. Manakala air terjun, terus terjun, dan tidak akan berpatah balik. Demikian lah ibarat pada PRU-14, ianya sudah berlalu, keputusanpun sudah diketahui, kerajaan sudah berubah, sebagai impak kepada keputusan itu.

Apa yang berkesan, hanya rasa, keadaan, rakyat sudah mempunyai perbandingan, di mana keadaan itu, tidak pernah berlaku selama 61 tahun, kecuali bagi Sabah, Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Terengganu, Perak dan Kelantan.

Bagi Sabah, memang 4 kali mengalami perubahan, perubahan pertama tahun 1976, kedua tahun 1985, ketiga tahun 1994 dan keempat tahun 2018. Manakala Selangor, hanya sekali bermula tahun 2008, dan berterusan sehingga kini, demikian juga Pulau Pinang perubahan bersama Selangor. Manakala kelantan, yang berubah sejak tahun 1990, bertahan 28 tahun, tidak mahu lagi berubah. Manakala Kedah, Perak, Terengganu, berbeza citarasa, perbuahan setiap sepenggal. Kini, semua negeri telah berubah citarasa, kecuali Sarawak, Perlis dan Pahang.

Pemimpin politik, terbahagi dua, yang mempertahankan citarasa, dan mengubah citarasa. Mereka yang mempertahankan citarasa, adalah pemimpin kerajaan, manakala mereka yang mahu mengubah citarasa adalah pembangkang kerajaan.

Bagi pemimpin kerajaan, mereka mempertahankan citarasa mereka, ertinya, rakyat kena akur dengan citarasa yang mereka cipta, manakala pemimpin pembangkang, bercakap soal citarasa rakyat, sebab itu, pengalaman kita sebelum PRU-14, pembangkang masa itu mencipta janji-janji sesuai dengan citarasa rakyat, akhirnya, mereka diberi mandat. Oleh kerana janji yang disesuaikan dengan citarasa itu, tidak praktikal dilaksanakan, maka mereka terperangkap, hingga akhirnya mereka mendapat jolokkan, raja U-Turn, malah V-Turn, atau "corner baring".

Rakyat adalah manusia biasa yang ditandai dengan keinginan. Apabila keinginan tersentuh, maka mereka akan terpengaruh. Keadaan ini lah yang berlaku. Misalnya, Sabah bakal dapat 80% royalti minyak, kenyataan itu menarik bagi rakyat, kerana meraka akan mendapat berbagai peluang, misalnya peluang-peluang pekerjaan, peluang mendapatkan biasiswa bagi anak-anak mereka, malah mereka sendiri, jika masih ada keinginan menyambung pelajaran.

Contoh lain, seperti membina landasan kereta api daripada Kota Kinabalu ke Kudat, membina kilang-kilang Kelapa Sawit, di kawasan yang tiada tanaman kelapa sawit, membina kliang-kilang berasaskan kayu dan sebagainya.

Bukan itu sahaja, pembangkang Sabah masa itu (pemimpin Warisan) akan menuntut bayaran tertunggak daripada Kerajaan Persekutuan sebanyak RM1trlion (RM1,000bilion) sejak tahun 1976. Bayangkan jumlah itu merupakan lebih 240 kali ganda bajet tahun 2019 negeri.

Mendasari faktor-faktor yang menyebabkan rakyat berubah pada PRU-14, maka pemimpin pembangkang perlu bercakap berkaitan citarasa rakyat, khususnya berdepan dengan PRU-15. Tiada salahnya, buka mulut, kerana tidak rugi apapun... daripada hanya berdiam diri... Bermula pada yang ada pada hari ini, untuk keputusan masa hadapan. Anda (pembangkang) mampu melakukannya.

1 comment:

  1. 'Demokrasi' PALA HOTAK!!! DAPbangkai ANJING yg. sentiasa main politik amat KOTOR dan JIJIK ala-ZIONIS KEPARAT mcm. TUAN IS(IS)rael MOSSAD-CIA/SOROS depa - SEBENAQnya, telah menSABOTAJ PRU14, dan terus MENINDAS/mengHINA/mengGERTAK ISLAM/umatnya dan seluruh bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu kita, dgn. amat KEJAM, termsk. MEROMPAK/MENGGADAI habis2an $berBILLION ASET2 terutamanya HARTANAH2/SAHAM2 amat BERNILAI Islam/Bumiputera spt. TH,. FELDA, FELCRA, MARA, PETRONAS, MAHB, IHH Bhd, KTMB, KLINIK 1MALAYSIA dsbnya!

    Lihat di -

    1. https://williamblum.org/chapters/rogue-state/trojan-horse-the-national-endowment-for-democracy

    Trojan Horse: The National Endowment for Democracy: This is a chapter from Rogue State: A Guide to the World’s Only Superpower,

    by William Blum; di

    2. https://www.globalresearch.ca/the-national-endowment-for-democracy-ned-is-now-officially-undesirable-in-russia/5468215

    The National Endowment for Democracy (NED) is Now Officially “Undesirable” in Russia

    By F. William Engdahl

    Global Research
    August 10, 2015; di

    3. https://journal-neo.org/2018/09/02/washington-post-covers-up-us-meddling-in-malaysia/

    Washington Post Covers Up US Meddling in Malaysia

    Tony Cartalucci

    New Eastern Outlook

    02.09.18; di

    4. https://journal-neo.org/2017/02/13/the-problem-with-transparency-internationals-corruption-perceptions-index/

    The Problem with Transparency International’s Corruption Perceptions Index

    Joseph Thomas

    New Eastern Outlook
    13.02.2017; dan di

    5. https://journal-neo.org/2018/07/20/how-us-influence-is-co-opting-malaysias-governance/

    How US Influence is Co-Opting Malaysia’s Governance, Joseph Thomas

    New Eastern Outlook

    20.07.2018.

    Kerana percayalah, PRU15 juga akan diSABOTAJ habis2an spt. PRU14, dgn. BANTUAN CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS (termsk. utk. mengHASUT akan ATM/PDRM, dan disyaki PEKERJA2 SPR melalui 'NGO' Veteran PENGKHIANAT patriot yg. BEKERJASAMA dgn. 'NGO'2 PENGGANAS MOSSAD/SOROS-CIA, Bersih dan Transparency International yg, berpusat di SWITZERLAND dan JERMAN) - yg. menyebabkan rejim Penjajah/Pengganas BANGKAI2 ANJING DAPeliwat KURAP HOMO JIJIK Zionis ni akhirnya, berjaya MENUMBANGkan pemimpin AGUNG Orang Asal ISLAM /MELAYU kita, PM/PRESIDEN UMNO amat GEMILANG, YAB DS Najib terCINTA kita, parti KEMERDEKAAN Bumiputera terCINTA kita, UMNO dan KERAJAAN BN!

    (Tok Terkedu)

    ReplyDelete