Thursday, January 03, 2019

DILEMA PEMIMPIN MELAYU/BUMIPUTERA

Sebenarnya, pemimpin melayu/bumiputera berhadapan dengan dilema bermula seawal tahun 2008, apabila akar umbi yang menyokong mereka mula hilang keyakinan dan kepercayaan.

Pada PRU tahun 2008, julung kali, parti Bn kehilangan kuasa 2/3 di Dewan Rakyat, keadaan ini bertambah buruk pada PRU berikutnya, dan selanjutnya kehilangan kuasa pada PRU-14, iaitu tahun lepas.

Keyakinan kaum melayu/bumiputera terhadap parti yang mewakili mereka, merundum, dan keadaan itu ditunjukkan menerusi PRU lalu. 

Menerusi PRU lalu, tiada parti yang mewakili melayu/bumiputera benar-benar wakili golongan itu dalam kerajaan yang sedang memerintah, walaupun Umno yang menjadi parti pembangkang sesuai dengan keputusan PRU-14, masih merupakan parti terbesar daripada segi jumlah kerusi, iaitu 54. Umno kehilangan 34 kerusi pada PRU itu, berbanding PRU tahun 2013, yang mana parti itu menang 88 kerusi parlimen, bertambah 9 kerusi berbanding PRU tahun 2008.

Kerana berkurangnya keyakinan kumpulan terbesar rakyat negara ini terhadap parti yang mewakili mereka, maka pada AGM PPBM yang berakhir pada 30 Disember, 2018, membangkitkan, bahawa parti itu adalah parti melayu/bumiputera dan akan terus membela kumpulan terbesar rakyat negara ini. Malah Tun Dr Mahathir sanggup digelar racist oleh mana-mana pihak, kerana membangkitkan keutamaan kepada melayu/bumiputera.

Di lain pihak Umno dan Pas, turut juga membangkitkan agenda melayu/bumiputera, kerana berasaskan kesedaran, bahawa kaum terbesar telah hilang keyakinan dan kepercayaan pada pemimpin atau parti yang mewakili mereka.

Jika demikian lah keadaannya, kekuatan kaum melayu/bumiputera tidak akan ke mana-mana, kerana tetap sahaja terbahagi-bahagi. Kalau lah diikutkan, kerusi kaum melayu/bumiputera cukup banyak, jika digabungkan, kerusi yang pada UMNO, PAS, PPBM, Amanah, PKR, PBB dan parti-parti bumiputera Sabah dan Sarawak, namun kerana perbezaan ideologi dan fahaman politik, maka berpecah, sehinggakan mencerminkan kelemahan.

Kalau lah semua pemimpin melayu/bumiputera ikut falsafah, bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat, maka melayu/bumiputera akan sentiasa terbela di tanah airnya sendiri sampai bila-bila.

Apa yang berlaku sekarang, adalah gajah sama gajah bertarung, pelandok mati di tengah-tengah, ini lah sebenarnya menjadi punca, mengapa kaum melayu/bumiputera hilang keyakinan dan kepercayaan terhadap pemimpin dan parti yang berpaksi kepada mereka.

Apa yang penulis tulis ini, sebenarnya didokong oleh temuan survei yang dijalankan oleh berberapa agensi yang pakar menelaah kecederungan rakyat negara ini sejak awal tahun lalu, misalnya temuan Jabatan Komunikasi Universiti Islam Antarabangsa yang diketuai oleh Prof Datuk Syed Arabi Abdullah yang menemui penurunan keyakinan itu, untuk parti politik menurun daripada 65% kepada 58%, manakala pemimpin pula menurun daripada 63% kepada 57%.

Kencenderungan yang terdapat pada kaum melayu/bumiputera sebenarnya dilema kepada para pemimpin melayu/bumiputera di negara ini. Hanya menerusi falsafah BULAT AIR KERANA PEMBETUNG, BULAT MANUSIA KERANA MUAFAKAT, akan menjadi penyelamat kepada kaum melayu/bumiputera. Fikir-Fikirkan.

3 comments:

  1. Yg. amat PENTING skrg., bangsa BUMIPUTERA, terutamanya bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu - mesti jadi JANTAN2 Islam/Melayu amat BERANI dan BERMARUAH, spt. PENDEKAR2 HANG TUAH dan HANG JEBAT terCINTA dan amat GEMILANG kita - utk. MENUMBANGkan habis2an dan SEGERA, si anwaq HOMO/parti HOMO PariaKR/DAPbangkai ANJING Parasit-si KULI2 PEN-JAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Zionis HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS!! Sbb. tu anwaq HOMO asyik mengGERTAK nak HAPUSkan/MELUMPUHkan UNDG2 PERLEMBAGAAN 153, dgn. mat LICIK, melalui DEB (NEP)!! Lihat di –

    1. https://journal-neo.org/2018/09/02/washington-post-covers-up-us-meddling-in-malaysia/ ; di

    2. https://www.malaysia-today.net/2018/11/06/anwar-malays-need-time-to-accept-eradication-of-racial-nep/

    Tgk- sj. PARTI PariaKR BANGKAI ANJING ni, dah jadi KLON si DAPbangkai ANJING, memperGUNAkan si JANTAN2 Islam/Melayu HOMO mcm. si KULI2 amat BANGSAT!!! Lihat media BANGKAI ANJING ni, di

    3. https://www.malaymail.com/s/1707942/let-anwar-lead-wan-azizah-tells-azmin-after-tiff-over-pkr-leaders-appointme

    Lihat si anwaq HOMO JIJIK PariaKR BANGKAI ANJING JIJIK terus berSUKARIA dgn. JANTAN HOMO BANGKAÌ ANJING JIJIK-suka berBOGEL dia!!! Mana Jab Agama Islam?!!!

    Lagipun, kalau TAK benaq berita ni - awat si anwaq HOMO ni TAK buat REPOT POLIS mahupun SAMAN, aaahhhh?!!!!

    Lihat di -

    4. https://www.malaysia-today.net/2018/12/27/photos-and-porn-videos-of-anwars-alleged-gay-partner-going-viral/ ; dan di

    5. https://www.malaysia-today.net/2018/12/28/video-saya-bogel-itu-mana-ada-muka-anwar/

    (Tok Terkedu)

    ReplyDelete
  2. Tgk., ini juga antara sbb. TUDUHAN PALSU dan TANGKAPAN BUAS dibuat terhdp. pemimpin ORANG ASAL Islam/Melayu kita, YAB DS Azwanddin terCINTA kita, pemimpin JMM dan PENASIHAT G3, oleh si PENJAJAH/PENGGANAS PARIA2 BANGKAI ANJING POL*S/PN DAPanjing KURAP HOMO JIJIK hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka ni - utk. juga MENGALIH PERHATIAN dr. kes2 PEMBUNUHAN KEJAM ke atas adik BOMBA, Allahyarham Adib kita (yg. makin diLUPAkan) dan ROMPAKAN berBILLION amat RAKUS dan GANAS terhdp. TABUNG HAJI kita oleh si PENGGANAS/PENJAJAH Parasit Cina guan engHOMO BANGKAI ANJING DAPanjing KURAP HOMO JIJIK Zionis ni! BABI betul PENGANIAYAAN/PENINDASAN/PENHINAAN terhdp. ISLAM/umatnya ni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Maka, mana KUASA dan KEBERANIAN DYMM YDPA - yg. diberikan TANGGUNGJAWAB oleh RAKYAT ISLAM/BUMIPUTERA, dlm. UNDG2 PERLEMBAGAAN sbg. KETUA UTAMA NEGARA dan KETUA AGAMA ISLAM, utk. memPERTAHANkan ISLAM/umatnya dan HAK, IDENTITI, WARISAN dan SEJARAH seluruh bangsa BUMIPUTERA kita?!!

    Lihat di –

    1. https://www.malaysia-today.net/2018/12/28/th-mula-pindahkan-ekuiti-kepada-spv/ ; dan di

    2. https://www.malaysia-today.net/2018/12/31/pakatan-harapan-rompak-tabung-haji-dan-rm20-bilion-lesap/

    (Tok Terkedu)

    ReplyDelete
  3. Itulah - ramai si JANTAN2 Islam/Melayu dah jadi si LEMBIK PONDAN-mcm. si PENAKUT2 HOMO GILA BABI!!!! Cakap banyak- habuk pun TAK DAK!!

    Punya BANGGA dgn. DEMO 'aman' depa - tapi terus BIAQkan si PENGGANAS2/PENJAJAH2 BANGKAI2 ANJING Parasit PariaKR/DAPeliwat HOMO JIJIK Zionis/hindrafHOMO-TAMIL EELAM Sri Lanka - terus MEMIJAK ISLAM dan KEPALA2 Umat Islam, terutamanya ORANG ASAL Islam/Melayu kita, seolah TANAH MELAYU, pusaka nenek moyang Bumiputera berzaman kita ni, mmg. mcm. KEPALA2 BAPA2 Penjajah/Pengganas BANGKAI BABI ni punya!!!! Jadilah kita mcm. bangsa ORANG ASAL Islam/Katolik PALESTIN, TAK lama lagi!!!

    Tgklah, apa KEJADAHnya si JANTAN2 dr. bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita boleh duduk DIAM mcm. siPENAKUT2 SIAL bila ISLAM dan pemimpin PAS, YAB DS Tuan Guru Hj. Hadi terCINTA kita diHINA/diGERTAK mcm. SAMPAH ni, oleh si PENJAJAH/PENGGANAS Bangkai ANJING KURAP PARIA HOMO JIJIK DAPeliwat ZIONIS/hindrafHOMO BANGKAI BABI ni (dulu si PARIA ANJING ni MENYERANG YAB DS Najib terCINTA kita) - yg. patut diHUMBANkan sj. KELUAQ!!! GERAMnya aku kat si PENAKUT2 BANGSAT mcm. ni!!!! Lihat di -

    1. https://www.malaysia-today.net/2019/01/03/the-deafening-silence-from-the-sikhs-regarding-the-insult-to-islam-and-the-quran/

    (Tok Terkedu)

    ReplyDelete