Saturday, December 29, 2018

DISEBALIK SURAT LAYANG KAITKAN HAJIJI

Penulis tidak menuduh bahawa surat layang yang dikaitkan Datuk Hajiji Haji Noor yang bersifat sangat amatur itu, dengan parti atau pemimpin tertentu yang merasa bahang mengancam apabila ura-ura para mantan wakil rakyat Umno dan pemimpinnya bakal membawa masuk PPBM ke Sabah.

Surat yang tidak menunjukkan stantard itu, selain tersalah alamat, dan tidak mengikut protokal surat menyurat, menunjukkan bukan ditulis oleh pemimpin yang mempunyai pengalaman, sebaliknya oleh pihak-pihak siber trooper parti tertentu yang masih ingusan dalam perkara surat-surat menyurat.

Penulis daripada awal lagi, telah membaca surat layang itu, sebelum Hajiji membuat respon. Apabila membaca kandungan dan cara surat itu ditulis, bukan sahaja 100% ianya surat palsu, tetapi tidak mengundang fitnah pun, kerana cara penulisnya, bukan ditulis oleh pemimpin sekelibar Hajiji, akan tetapi surat itu dikarang oleh mereka yang sangat amatur atau masih ingusan.

Surat seperti itu, hanya boleh diterima oleh mereka yang kurang pendidikan, kurang pengetahuan politik dan kurang mengerti cara kerajaan ditadbir urus.

Surat seperti itu, jika sampai ke meja Tun Dr Mahathir, bukan sahaja ditong sampahkan, akan tetapi membuatkan PM ke-7 itu ketawa terbahak-bahak.

Mengapa respon Hajiji menjadi berita media cetak atau media online? kerana kerana surat seperti itu pun, boleh mengusik ADUN Sulaman itu.

Surat layang seperti itu, bukan baharu di negara ini, sejak adanya media sosial, serta jaringan atas talian, kerana setiap orang boleh menjadi wartawan mee segera, dengan berbagai bentuk tulisan atau berita-berita palsu.

Kalau sesiapa yang rajin membaca cerita-cerita di media sosial dan media online, berlambak cerita-cerita seumpama itu.

Memang diakui, di Sabah isu berkaitan IC projek sangat sensitif dan dikaitkan dengan Tun Dr Mahathir oleh pihak-pihak tertentu, khususnya parti yang berasaskan KDM. Tiada parti yang diterajui bumiputera islam tidak terlepas kepada tuduhan projek IC, termasuk lah Parti Warisan Sabah dan Umno.

Walaupun projek IC dijadikan isu politik, malah menjadi hujah di Dewan Rakyat, namun fakta menerusi RCI PATI Sabah yang diumumkan pada December 2014, hanya 90,000 kad pengenalan yang wujud dalam sistem Jabatan Pendaftaran Negara, sebagai rakyat yang diragukan statusnya. Manakala, hampir 800 ribu penduduk yang bermastutin di Sabah bukanlah rakyat Sabah atau negara ini, ertinya, mereka itu tidak boleh menyertai mana-mana parti politik atau mendaftar sebagai pengundi.

Pihak-pihak yang merasas terancam kemasukan PPBM, bukannya di peringkat parti atau pemimpin politik, akan tetapi hanya mainan di media sosial oleh cytro penyokong parti-parti tertentu.

No comments:

Post a Comment