Selepas 8 hari kehilangan misteri Pesawat Penerbangan Malaysia B777-200ER MH370 kini terdedah bahawa kehilangan itu kemungkinan besar ada hubungan dengan pilot pesawat itu kapten Zaharie Ahmad Shah, 53. Sebelum ini AYT ada menulis berkaitan kemungkinan pilot adalah plot utama kehilangan pesawat MH370. Disini
Pagi tadi PC Perdana Menteri Malaysia Dato Seri Najib Tun Razak mengakui, sejenis alat di bawa masuk ke dalam pesawat bagi sebagai pemudah cara menerbangkan pesawat ke arah destinasi lain.
Pesawat B777-200ER MH370 sebaik sahaja berlepas pada pukul 12.41 pagi Sabtu, 8 Mac 2014, seseorang kemungkinan pilot telah menutup alat komunikasi sebelum alat itu tidak berfungsi sepenuhnya selepas 1.30 pagi. Transponder yang sengaja ditutup memerlukan beberapa minit untuk tertutup secara mutlak. Transponder pertama tertutup pada pukul 1.07 pagi dan yang kedua tertutup pada 1.21 pagi, saat yang sama juruterbang mengucapkan selamat malam dengan Kawalan Trafik Udara Subang dengan kata-kata "All Right, Good Night" kemudian pesawat hilang total daripada radar jam 1.30 pagi.
Radar TUDM mengesan pesawat malang itu sehingga 2.40 pagi 320km barat Pulau Pinang, dan kemudian hilang daripada kesanan hingga kini.
Data satellite, bukanlah alat yang boleh digunakan untuk menentukan lokasi pesawat, akan tetapi, data satellite hanya boleh mengetahui, bahawa pesawat sedang berada diudara atau tidak. Data satellite menunjukkan bahawa pesawat malang itu meneneruskan penerbangan selama 5 jam selepas terputus hubungan dengan radar negara baik radar awam mahupun tentera.
Dikarenakan, arah penerbangan pesawat malang itu berpatah balik, sesuai dengan signal yang berjaya ditangkap radar TUDM, walaupun sebelum ini dipertikaikan, namun kini terbukti betul, maka liputan pencarian kini telah ditukar kepada dua lokasi-iaitu arah utara- Turkmenistan dan Lautan Hindi ( Diego Garcia-dimana Pengakalan tentera udara Amerika terletak). Perluasan liputan pencarian itu, atas sebab jarak itu boleh dicapai pesawat malang berasaskan bekalan minyak yang terdapat dalam pesawat itu (Pesawat itu kalau dibekalkan minyak penuh boleh terbang 19 jam tanpa henti, bagi jarak lebih 17,000km).
Pagi tadi PC Perdana Menteri Malaysia Dato Seri Najib Tun Razak mengakui, sejenis alat di bawa masuk ke dalam pesawat bagi sebagai pemudah cara menerbangkan pesawat ke arah destinasi lain.
Pesawat B777-200ER MH370 sebaik sahaja berlepas pada pukul 12.41 pagi Sabtu, 8 Mac 2014, seseorang kemungkinan pilot telah menutup alat komunikasi sebelum alat itu tidak berfungsi sepenuhnya selepas 1.30 pagi. Transponder yang sengaja ditutup memerlukan beberapa minit untuk tertutup secara mutlak. Transponder pertama tertutup pada pukul 1.07 pagi dan yang kedua tertutup pada 1.21 pagi, saat yang sama juruterbang mengucapkan selamat malam dengan Kawalan Trafik Udara Subang dengan kata-kata "All Right, Good Night" kemudian pesawat hilang total daripada radar jam 1.30 pagi.
Radar TUDM mengesan pesawat malang itu sehingga 2.40 pagi 320km barat Pulau Pinang, dan kemudian hilang daripada kesanan hingga kini.
Data satellite, bukanlah alat yang boleh digunakan untuk menentukan lokasi pesawat, akan tetapi, data satellite hanya boleh mengetahui, bahawa pesawat sedang berada diudara atau tidak. Data satellite menunjukkan bahawa pesawat malang itu meneneruskan penerbangan selama 5 jam selepas terputus hubungan dengan radar negara baik radar awam mahupun tentera.
Dikarenakan, arah penerbangan pesawat malang itu berpatah balik, sesuai dengan signal yang berjaya ditangkap radar TUDM, walaupun sebelum ini dipertikaikan, namun kini terbukti betul, maka liputan pencarian kini telah ditukar kepada dua lokasi-iaitu arah utara- Turkmenistan dan Lautan Hindi ( Diego Garcia-dimana Pengakalan tentera udara Amerika terletak). Perluasan liputan pencarian itu, atas sebab jarak itu boleh dicapai pesawat malang berasaskan bekalan minyak yang terdapat dalam pesawat itu (Pesawat itu kalau dibekalkan minyak penuh boleh terbang 19 jam tanpa henti, bagi jarak lebih 17,000km).
Kehilangan pesawat MH370 kini, kemungkinan besar disebabkan oleh pilot, memandangkan semua teori sebelum ini, seperti terhempas, meletup di udara. tidak menunjukkan ke arah itu. Faktor yang menjurus kepada tindakan pilot apabila bersahaja melalui pesanan terakhirnya, seolah-olah keadaan pesawat adalah baik.Selain itu tiada pesanan kecemasan, tiada panggilang mayday, menguatkan lagi anggapan, memang secara sengaja pilot mengambil alih pesawat itu untuk suatu tujuan yang besar.
Masih awal mengaitkan kehilangan pesawat malang itu dengan kejadian yang berlaku pada petang 7.03, yang kebetulan bernombor sama dengan pesawat itu. Akan tetapi yang jelas, pilot MH370 itu adalah penyokong tegar Anwar Ibrahim.
jangan lupa peristiwa Lahad Datu... sape dalang??? nape tak diambil tindakan??? sape pihak luar yg jadi backup??? tak mustahil MH370 mangsa terbaru...
ReplyDeleteDisini kita dapat kelemahan ,kecuaian pengendali radar tentera yg tidak sensitif terhadap pesawat yg dikesan. sepatutnya saling berhubung dngan radar subang utk pengesahan sebarang pesawat.Pengendali radar jgn sesekali bersangka baik terhadap sebarang objek. Tindakkan pantas tudm sepatutnya telah dapat memintas pesawat tersebut.
ReplyDeleteKalau betul apa yg di ramalkan,kita tak heran,kerana di pej. kerajaan,agensi kerajaan,GLC malah di pej pm pun ramai penyokong mereka.Mereka ini pun kaki khianat juga,mereka dah banyak menimbulkan masalah,tapbelum ada apa-apa tindakan utk menyekat mereka oleh pihak berwajib.Mulai sekarang kerajaan,agensi kerajaan dan GLC kena tapis latar belakang kakitangan mereka,agar keselamatan negara, rakyat dan kerajaan tidak terancam.
ReplyDeleteSekarang, si CIA dan pakar Barat-Zionis lain, buat teori MAS mungkin dirampas ke tempat lain pula, di Kepulauan Andaman di Teluk Bengal, ke arah Pakistan, Iran, Afghanistanlah dan mcm-macm lagi!
ReplyDeleteSaya syaki ini cubaan CIA nak mengalih perhatian dari DIEGO GARCIA di tengah Lautan Hindi – saya syaki MAS telah dibawa dari Diego Garcia ke arah ini! ATM mesti dptkan maklumat tarikh bila radar mulanya dikesan, kalau betul MAS menuju ke Kepulauan Andaman dari awal lagi, dan kononnya terhempas di Teluk Bengal (yg. juga terletak di Lautan Hindi).
Disyaki CIA dah PANIK tentang pendedahan Diego Garcia dlm insiden ini! Lihatlah nanti CIA-MI6-Mossad-NATO disyaki akan menyalahkan “pengganas Islam” atau pilot Islam/Melayu kita, melalui teori Teluk Bengal ini!
Makcik Sambal Belacan.
kuncu2 anasir jahat mungkin dah bersepah di mesia tak kira hatta dlm agensi kjaan sekalipun. siasat sekaligus org2 kuat MAS dan DCA.Pemimpin kita tidak boleh terlalu bergantung sgt dgn info2 dari org luar.....tidak bley terlalu bendul.....buat2 bendul takpa, inilah yg diharapkan. aku tetap yakin ATM atau risik mesia hebat....dgn bantuan dari ALLAH, kita kan dpt lalui semua ini seperti di lahad datu. Mintaklah petunjuk dan bantuan dariNya.
ReplyDelete