Tuesday, August 09, 2011

SPR kena lagi-Daftar "KG BARU" sebagai pengundi

Lagi kepincangan dalam daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) didedahkan.

Kali ini, SPR mendaftar sebuah kampung bernama Kg Baru sebagai pengundi.Namun, maklumat Kg Baru yang berkad pengenalan 830527115422 sebenarnya atas nama Noraini Binti Abdulah. Menurut daftar pemilih SPR yang telah disahkan - Kg Baru layak mengundi di DUN Hulu Besut dan kerusi parlimen Besut.

Minggu lalu, SPR menyenaraikan seorang penduduk berstatus penduduk tetap (PR) yang bernama Mismah sebagai pengundi pada daftar pemilihnya.

Walau bagaimanapun semakan dalam sistem pengesahan dalam talian JPN menunjukkan Mismah adalah pemegang MyPR kad No 640704715238.

Namun kira-kira empat jam selepas laporan itu disiarkan, status Mismah dalam sistem JPN, telah 'dinaik taraf' kepada warganegara.

Ketua pengarah JPN, Datin Jariah Mohd Said kemudiannya menjelaskan perkara itu tidak benar dan rekod JPN menunjukkan dalam kes Mismah, individu itu sebenarnya telah mendapat taraf penduduk tetap pada 17 Julai 1982.

Masa semakan terlalu singkat

Masa semakan dan tempoh bantahan sekarang yang hanya selama lima hari termasuk dua hari bercuti adalah terlalu singkat dan tidak munasabah dan seolah-olah SPR mempunyai agenda tersembunyi bagi menyukarkan pembantah untuk membuat bantahan.

No comments:

Post a Comment