Wednesday, January 19, 2011

Rupa paras Cikgu Mala seiras Shamsidar

Sebelum lawatan Najib semalam- Tenang juga digempur pemimpin Pembangkang- Anwar, Kit Siang dan Hadi turut serta menggempur Tenang.

Penduduk Tenang kini tidak Tenang lagi- saban hari ada saja kempener datang bertandang.

Pemuda Umno misalnya memilih strategi kempen "bersemuka"- Calon Pas Normala memilih strategi kenduri kendara dan bacaan yasin.

Pemimpin Johor yang biasanya tenang- Datuk Ghani Othman yang juga Menteri Besar Johor merangkap pengarah jentera pilihanraya BN DUN Tenang-kini terasa tidak tenang.

Ketenangan Ghani tercabar kerana kini kawasan Tenang yang biasa tenang dikerumuni oleh kempener-kempener luar yang membawa berbagai isu,cara berkempen yang tidak biasa bagi penduduk Tenang.

Provokasi, fitnah dan cara samseng yang di bawa Mazlan Aliman berserta dengan konco-konconya menambahkan lagi ketidak tenangan penduduk Tenang.

Sebenarnya pilihanraya kecil Tenang tidak membawa impak apa-apa pada susunan DUN Negeri Johor, kerana BN Johor kini mempunayi 49 kerusi DUN dari 56 kerusi keseluruhan DUN Johor tidak termasuk DUN 5 Tenang. DUN Tenang adalah kerusi BN-sehinggalah kerusi itu kosong berikutan kematian Datuk Sulaiman Taha daripada BN 17 Disember 2010.

DUN Tenang secara tradisinya adalah kawasan BN, namun kerana kegahirahan Pembangkang untuk merampas Putrajaya, maka mereka menjadikan Tenang sebagai kayu pengukur kepada MISI mereka itu. Seperti juga di Batu Sapi Sabah- Anwar awal-awal lagi mencanangkan Batu Sapi akan dijadikan sebagai kayu pengukur kepada Pembanngkang bertapak di Malaysia Timur, demikian juga PRK Tenang-mereka menjadikannya sebagai kayu pengukur bertapak di Selatan Semenanjung.

Pas mempertaruhkan MISI mereka itu kepada Cikgu Mala, seorang bekas guru berumur 38 tahun dan pilihan Nik Aziz kerana kecantikkan wajahnya.

Anwar juga suka pada Cikgu Mala, kerana iras muka Cikgu Mala hampir serupa Shammidar Taharin.

Pencalonan Cikgu Mala atau Normala Sudirman, membuatkan Anwar rajin berkempen di Tenang.

Oh ya sedikit catatan mengenai Johor secara umum: BN menguasai sebanyak 50 kerusi DUN Johor manakala DAP dan PAS masing-masing menguasai empat dan dua kerusi.

Kawasan DUN Tenang merupakah salah satu kubu kuat Umno di negeri itu.

Daftar pemilih 2008 menunjukkan DUN Tenang mempunyai seramai hampir 50 peratus pengundi Melayu, lebih 38 peratus pengundi Cina dan lebih 12 peratus pengundi India.

Datuk Sulaiman mengekalkan kerusi DUN Tenang di dalam pilihan raya umum lepas selepas menghadapi tentangan calon PAS yang sama – Mohd Saim Siran. Beliau menang dengan majoriti 2,492 undi.

Kerusi DUN yang terletak di kawasan parlimen Labis, merupakan bekas kubu kuat presiden MCA, Dr Chua Soi Lek kini diwakili anaknya, Chua Tee Yong.

Dalam PRU ke-11 pada tahun 2004, Chua Soi Lek menewaskan calon DAP Tee Gey Yan dengan majoriti 10,729 undi di kawasan parlimen Labis.

PRU ke-12 pada tahun 2008 pula menyaksikan bagaimana anaknya Chua Tee Yong menewaskan calon DAP Teo Eng Ching hanya dengan majoriti 4,094 undi.

Satu lagi kerusi DUN Labis turut dimenangi calon BN, Tan Kok Hong dengan majoriti 1,944 undi.

Terdapat 14,511 pengundi berdaftar di DUN Tenang di mana 50% merupakan pengundi Melayu. Pengundi Cina dan India masing-masing membentuk 39% dan 12%.

No comments:

Post a Comment