Friday, October 22, 2010

PRK Galas: Orang Asli adalah penentu

Berasaskan trend semasa terlalu sukar meramal, parti mana yang menang di Galas.

Walaupun keputusan PRU-12 lalu majoriti kaum cina mengundi PAS dan melayu terbagi dua sehinggakan calon BN tewas, namun perkembangan terkini, trend 2008 itu tidak berlaku lagi.

Baik Pas atau Umno merasa bahang PRK itu terlalu panas, kerana itu KULI dilantik sebagai pengarah pilihanraya bagi pihak BN, sementara PAS mencalonkan individu "berkualti" Dr Zulkefli Mohamad, yang juga bekas calon yang tewas semasa PRU-12 bagi kawasan parlimen Gua Musang.

Pada PRK kali ini parti manapun yang menang, tidak akan menunjukkan kelebihan yang mutlak atau besar. Kemungkinan perbezaan undi hampir sama dengan keputusan PRK Manek Urai. Pada PRK Manek Urai, Pas hanya menang dengan kelebihan 45 undi.

Keputusan PRK kemungkinan akan ditentukan oleh para pengundi orang asli, yang berjumlah 2,000. Parti mana yang dapat menembusi penggundi orang asli, boleh disifatkan sebagai pemenang.

BN tidak lagi mungkin dapat sokongan cina di kawasan itu, trend pengundi cina, akan tetap memilih sesuatu parti untuk jangka masa yang lama. Pada PRU-12 lalu, kaum cina berpihak kepada PAS, trend itu akan berterusan baik pada PRU-13 dan malah pada PRU-PRU akan datang.

Kepada BN tumpuhkan aktiviti kempen di kawasan-kawasan orang asli dan sudah tentunya kawasan melayu, kerana melalui cara ini sahaja, calon Umno boleh menang.

No comments:

Post a Comment