Saturday, October 02, 2010

KULI menang di DUN Galas; Apa implikasinya pada PRU-13?

KULI boleh menang DUN 45-Galas, Gua Musang, Kelantan. Pertemuran kecil dimenangi. Apa kah pertempuran sebenar yakni PRU-13 juga Galas boleh dipertahankan?

Pengalaman di Ijok Selangor, pada PRK diambang PRU-12, BN menang, namun pada PRU-12, calon yang sama yang dikalahkan oleh calon BN daripada Pakatan pula Menang.

Apa kah senario Ijok akan berulang di Galas?

BN telah berjanji mahu berubah, kalau tidak akan rebah.

Apa kah pemilihan KULI sebagai calon BN untuk DUN Galas, bererti BN telah berubah?

Jangan terpengaruh dengan guruh di langit, kemudian air di tempayan dicurahkan. Berhati-hati.

Para pengundi sekarang terutama pada PRU-13, akan dimonopoli oleh mereka yang lahir selepas merdeka. Pendeknya daftar pengundi akan dikuasai oleh pengundi muda.

Pemlilihan KULI memang tepat, tiada yang boleh meraguinya. Namun, apa kah keputusan itu bijak?

BN perlu melihat ke depan, melihat jauh, bukan menyelesaikan masalah yang ada dengan pendekatan sementara.

Memang KULI boleh menang, seperti juga Isa Samad di Tanjung Pinang.

Jangan lah menjadikan kegembiraan itu hanya sementara, biarlah berpanjangan.

Kalau lah rakyat masih menaruh kepercayaan kepada BN umumnya dan UMNO khasnya untuk membela bangsa, agama dan negara, AYT yakin siapapun calon yang diletakan di DUN Galas akan menang. Nah, di situ lah kita dapat menilai keupayaan kita sebenarnya.

Kaum melayu/bumiputera masih bergantung harap pada UMNO. Jangan lah membuat keputusan yang selalu bercanggah dengan perancangan.

Sebelum Pak Lah diturunkan, para pemimpin UMNO sekarang ini terutama yang berjawatan, berulang kali melaung-laungkan bahawa UMNO mesti berubah, jika tidak maka akan rebah.

Lakukanlah perubahan itu, biar pahit seperti jadam pada awalnya, tetapi manis bagaikan madu pada akhirnya.

Sementara kita beruar-uar KULI kemungkinan dipilih sebagai calon BN untuk Galas, pemimpin veteran itu masih lagi menimbang untuk menerima Perlantikan sebagai Pengarah pilihanraya BN pada PRK kali ini. Ertinya, KULI ada juga kemungkinan menolaknya.

Jika KULI menolaknya sudah tentu pimpinan BN ada plan B atau plan C.

Yang pasti rakyat seluruh negara menanti keputusan PRK DUN Galas, pada kedudukan di mana kah melayu letakkan UMNO-BN.

Jika UMNO-BN kalah di Galas, sudah tentu jawapan yang diberikan PRK Galas bukan boleh menjadi kayu pengukur sokongan Melayu terhadap Umno-BN, namun jika menang, sudah tentu ramai yang mengatakan bahawa kaum Melayu telah kemabli menyokong Umno-BN.

Melalui PRK Galas, pergunakanlah semua kesempatan untuk mendekati semula kaum melayu. Jangan lagi sakiti hati mereka. Jangan lagi menabur janji yang tak tertunaikan. Berilah gambaran yang benar dan sebenar-benarnya.

No comments:

Post a Comment