Thursday, July 22, 2010

Ranjau-ranjau Perpaduan Umno-Pas Semakin Terhakis

Ranjau-ranjau perpaduan Umno-Pas hanya pada beberapa kerat pemimpin parti Pas dan Umno.

Sallehuddin Ayub, Mahfuf Omar,Hussam Musa daripada Pas merupakan ranjau-ranjau berduri yang menjadi penghalang kepada perpaduan Pas dan Umno. Sementara itu daripada pihak Umno pula ada lah melalui ketua pemudanya Khairy Jamaluddin.

Isu kerjasama Umno-PAS muncul selepas pilihan raya umum 2008 dan diketengahkan beberapa kali sepanjang dua tahun lalu, dan yang terbaru awal bulan ini.

Semalam Naib Presiden Pas Tuan Ibrahim Tuan Man mendakawa bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak terdesak sehingga terpaksa menggunakan ulama dan mufti dalam isu syor kerjasama Umno-PAS, sekali gus mencetuskan persepsi negatif tentang PAS.

Tuan Ibrahim menghandaikan pada situasi sekrang ini Pas berada dalam keadaan tersepit kerana apabila PAS tolak Umno, ia akan memberikan gambaran negatif di kalangan masyarakat bahawa PAS tidak mahukan perpaduan.

Najib sebagai presiden Umno dan Perdana Menteri dilihat oleh tokoh-islam termasuk para mufti bahawa beliau mempunyai kesungguhan menyatupadukan kaum melayu dan islam, atas sebab itu para ulama dan mufti mengsyorkan agar ada kerjasama Umno dan Pas.

Najib bukan lah mempergunakan para ulama dan mufti untuk meniakkan imej Umno, yang menurut beberapa pemimpin PAS yang memang anti perpaduan melayu dan islam, akan tetapi para tokoh agama itu melihat bahawa percakaran antara melayu dan sesama islam hanya dapat dielakkan melalui kerjasama antara Umno dan Pas.

Ekoran bangkitnya isu perpaduan antara Umno-Pas awal minggu ini yang dicetuskan oleh Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhiyidin Yassin, maka berbagai maklum balas telah kedenagarn termasuklah pandangan daripada mufti Perak.

Semenatara itu Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria yang menjadi tumpuan dalam isu ini berkata Najib bersetuju untuk bekerjasama dengan PAS demi untuk mempertahankan perpaduan Melayu dan Islam negara ini, dan mahu usaha itu disegerakan tanpa sebarang prasyarat.

Harussani berkata, keperluan itu dibangkitkan selepas Najib mengadakan pertemuan dengan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Agama Islam.

“Perdana Menteri setuju tapi jangan letak syarat, beliau setuju supaya disegerakan soal perbincangan di antara Umno dan PAS.

“Beliau juga bersetuju supaya perbincangan itu perlu dibuat demi untuk mempertahankan perpaduan orang Melayu dan Islam di negara ini,” katanya.

Menurut Harussani, Perdana Menteri berharap PAS tidak akan berdolak-dalik dalam perkara ini.

Malah Najib mengatakan bahawa Umno sentiasa bersikap terbuka untuk mengadakan sebarang perundingan dengan PAS yang menjurus kepada perpaduan.

Bagaimanapun, beliau berkata rundingan perpaduan itu mestilah dibuat tanpa prasyarat.

Pemimpin-pemimpin Umno dan beberapa pertubuhan bukan Melayu menyambut baik idea ini tetapi PAS berpegang teguh dengan pendirian muktamar tahunan 2008 dan 2009 bahawa ia akan meneruskan kerjasama dalam Pakatan Rakyat.

No comments:

Post a Comment