Wednesday, April 14, 2010

PRK Ulu Selangor: Isu Pembangunan BN Lawan Isu Retorik PKR

Sempenan PRK Ulu Selangor pada 25 April ini, para pengundi Ulu Selangor akan sogohkan dengan dua kaedah. BN akan menyogohkan isu pembangunan manakalah PKR pula isu retorik.

BN sudahpun memberikan komitmennya dengan mengumumkan pembinaan 4 buah sekolah baru bagi kawasan parlimen tersebut. Pengumunan tersebut telah diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga menteri pelajaran semasa membuat lawatan ke kawasan tersebut minggu lepas.

Pengumuman Tan Sri Muhyiddin Yassin ini dianggap sinis oleh pihak Pakatan, kerana cara ini menurut mereka adalah cara lapuk BN.

Sebagai kerajaan yang bertanggungjawab kepada pembangunan rakyat, samada pembangunan fizikal dan rohani, tiada pilihan bagi kerajaan, selain menyediakan semua keperluan rakyat mengikut masa dan kemampuan.

Pembangunan memerlukan kewangan dan masa, kerana itu secara kerajaan dari masa ke masa membina dan membangun keperluan rakyat.

Pembinaan sekolah adalah perkara asas dalam proses pendidikan. Kerajaan tahu benar, tanpa sekolah yang selesa, maka proses pembelajaran akan terbantut.

Rakyat Ulu Selangor perlu merebut peluang ini, memberi kemenangan kepada calon BN, bermakna, para pengundi cintakan pembangunan.

Sementara itu Pakatan memutar belitkan usaha kerajaan ini dengan isu-isu retorik. Pihak Pakatan menjanjikan bulan dan bintang. Pakatan menafikan hak para pengundi dengan pembangunan fizikal. Menurut pakatan, semuanya itu hanya gimik pihak Bn atau kerajaan persekutuan. (Ulu Selangor terletak dalam negeri Selangor, dimana kerajaan negeri diperintah oleh Pakatan).

Selain usaha kerajaan Persekutuan menyediakan tempat-tempat beljar yang selesa, Muhyuddin turut berjanji akan memperuntukkan sebanyak RM2 juta bagi mengatasi masalah banjir di Kampung Sentosa.

Sementara itu, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri, Datuk Seri Mustapa Mohamed yang akan menggunakan pendekatan PRK Manek Urai bagi membantu BN di Hulu Selangor.

Menurut Mustapa strategi di Manek Urai menjadi popular setiap kali berlangsungnya pilihan raya kecil di negara ini, dan berharap strategi itu kali ini sekali lagi dapat dimanfaatkkan bagi memastikan BN menang pada PRK Hulu Selangor.

No comments:

Post a Comment