Friday, July 29, 2011

Peruntukkan untuk kaum India-prasyarat Kaum itu sokong BN: Palani

Peruntukkan perlu banyak disalurkan kepada kaum india, prasyarat kaum itu sokong BN, demikian kata Presiden MIC- G Palanivel.

Sekiranya kaum india memberi sokongan kepada BN, sudah tentu Presiden MIC itu tidak kalah pada PRU-12. Selain itu, Palani tidak memenuhi kretiria sebagai winniable candidate, atas sebab itu tidak dipilih mewakili BN pada PRK Hulu Selangor-kawasan Palani sendiri.

Layak kah seseorang yang telah tewas dalam pilihanraya dan ditolak oleh kaumnya, berkata-bahawa hanya peruntukkan yang banyak sahaja disalurkan kepada kaum itu, barulah akan menyokong BN.

Bagi AYT, apa yang tersirat melalui kenyataan presiden MIC itu adalah, kaum india sudah tidak menyokong BN. Berapa banyakpun peruntukkkan disalurkan kepada kaum itu, tidak akan mengubah pendirian kaum itu.

Kenapa kaum india menolak MIC? sebabnya terletak dibahu para pemimpin MIC sendiri. Cara kuku besi bekas Presiden MIC-Samy Vellu mengurus parti itu, adalah penyebab utama kaum india menolak MIC dan akhirnya seolah-olah BN juga ditolak oleh kaum itu.Selain itu, mereka melihat suara kaum india lebih banyak kedengaran di pihak pembangkang, baik dalam DAP mahupun PKR.

Kalau lah peruntukkan menjadi kretiria sokongan, kenapa calon-calon DAP atau PKR menang di kawasan kaum india?, sedangkan tiada peruntukkanpun disalurkan oleh dua parti itu kepada kaum itu.

Kepada puncuk pimpinan kerajaan, jangan kerana guruh di langit maka air di tempayan dicurahkan. Peruntukkan yang akan disalurkan akan menjadi seperti mencurah garam ke laut.

Apa yang perlu bagi BN adalah memberi peruntukkan yang sesuai berasaskan kepada setiap peti undi yang dimenangi, lupakan peti undi yang kalah, kerana berapapun peruntukkan yang disalurkan kepada peti undi yang menyokong pembangkang-tidak akan mengubah pendirian mereka.

Ambillah iktibar pada beberapa PRK lalu (peti undi bukan melayu), peratusan undi yang mengundi BN, tidak jauh beza berbanding peratusan yang diperoleh BN pada PRU-12, malah kebanyakkannya menurun; walaupun berjuta peruntukkan diumumkan untuk kawasan-kawasan tersebut.

Ingatlah-kaum bukan melayu/bumiputera, telah tercium-akbiat perpecahan melayu/bumiputera-maka kaum-kaum itu mengambil peluang untuk menidakkan penguasaan kaum majoriti dalam politik dan pentadbiraan negara.

Penguasaan kaum melayu/bumiputera tidak mungkin tergugat-jika masih bersatu-namun, pada keadaan sekarang-kaum majoriti itu telah berpecah tiga-Umno-Pas-PKR. Kaum bukan bumiputera melihat ini, atas sebab itu-apa sahaja rancangan atau peruntukkan disalurkan kepaada kaum itu, tidak akan mengubah pendirian mereka. Bagi mereka, peluang di depan mata-maka manafaatkan lah peluang itu.

Jika pada PRU-13, kaum melayu/bumiputera kehilangan kuasa-jangan salahkan kaum lain, salahkan lah kaum sendiri.Fikir-fikirkanlah

No comments:

Blog Archive