Monday, May 30, 2011

Kaum Melayu belum bersedia tumbang Umno

Tahun 2008 dikatakan adalah tsunami politik yang melanda BN, namun keputusan PRU itu, walaupun BN kehilangan kuasa 2/3 di dewan rakyat, bukan lah atas sebab sokongan mutlak kaum melayu kepada Pakatan, tetapi swingnya undi kaum cina dan india kepada Pakatan.

Pada PRU-2008, 40 peratus kaum cina dan 60% kaum india mengundi Pakatan, manakala 56% kaum melayu mengundi BN.

Akibat swingnya kaum cina dan india, maka kawasan-kawasan marjinal kaum melayu berjaya dimenangi Pakatan terutama di Selangor dan Perak. Sementara di Kedah, disebabkan masalah dalaman, maka penyokong BN melakukan protes mengundi PAS.

Pada PRU-13, dijangka status Quo akan berterusan bagi pengundi kaum melayu. Kaum melayu belum mahu menolak Umno, apatah lagi beralih kepada PAS. Kini kaum melayu telah sedar, bahawa mengundi PAS adalah mengundi DAP. Bukti nyata pada PRN Sarawak, undi Melayu mengakibatkan calon-calon DAP menang besar, manakala undi penyokong DAP belum mampu memberikan kemenangan kepada calon-calon PAS.

Belumpun mendapat mandat, Lim Kit Siang sudah besar kepala; bayangkan kalau DAP mempunyai kerusi terbanyak; bukan sahaja kaum melayu ditindas, malah kaum lain yang bukan ahli DAP juga akan ditindas.

Di Kota Belud Sabah, pada jumaat lalu, Presiden SAPP Yong Teck Lee, terasa sekali bagaimana, Lim Kit Siang melakukan penghinaan dan perlekehan terhadap partinya.

Kepada kaum melayu, ingatlah kata peribahasa, jangan terdengar guruh dilangit, maka air di Tempayan dicurahkan. Menyesal kemudian tidak berguna. Fikir-fikirtkanlah.

No comments:

Blog Archive