Monday, September 23, 2019

PRK TANJONG PIAI- APA YANG MAHU DILIHAT?

SEBELUM PRU-14, PRK Telok Intan dimenangi Bn. Pada PRU-13, parlimen itu dimenangi calon DAP. Pada PRU-14 pula kawasan itu dimenangi DAP semula dengan majoriti hampir 40 kali ganda. Sebelum ini, di Selangor berlaku juga PRK Ijok, yang dimenangi Bn, pada PRU berikutnya, kawasan Dun itu, dimenangi calon Pakatan Rakyat (PR) dengan majoriti berkali ganda.

Selepas PRU-14, ada 3 PRK di Semenanjung di menangi BN, dua mempertahankan kawasan, iaitu Parlimen Cameron Highland, dan Dun Rantau, manakala yang satu lagi merampas kawasan yang dimenangi PH pada PRU-14, iaitu Dun Semenyih. 

Sebenarnya, tiada yang perlu digambarkan menerusi pilihan raya kecil (PRK), kerana pilihan raya umum (PRU) keadaannya berbeza. Pada PRU yang dipertaruhkan adalah parti mana menubuhkan kerajaan, baik Persekutuan mahupun negeri. Manakala PRK, tidak mengubah status quo. 

Biasanya, jika kerusi parti yang memerintah kalah pada PRK, ianya membawa makna, sebagai isyarat rakyat kepada kerajaan untuk menunaikan janji-janji semasa pilihan raya, atau kerajaan perlu berbuat sesuatu tentang pemasalahan yang dihadapi rakyat di kawasan tersebut. Tentang, parti mana, yang akan menawan kerusi pada PRU, tiada kepastian, kerana pertimbangan pengundi berbeza antara PRK dan PRU. 

Berdepan dengan PRK Tanjong Piai, Johor yang bakal diputuskan pada 1 Oktober, berkaitan tarikh PRK tersebut, pengundi, akan membuat dua keputusan, apa kah memberi isyarat kepada kerajaan dengan mengundi parti lawan, atau pengundi kawasan itu akan menunjukkan, bahawa kawasan itu adalah wilayah Pakatan Harapan, tanpa mengira sebarang isu yang dihadapi rakyat dan negara. 

Bagi parti lawan pula, jika calon mereka menang, maka ianya menjadi bahan “marketing” mereka bahawa muafakat nasional (antara Umno dan Pas) diterima rakyat, maka dengan itu, mereka akan menjadi pencabar utama kepada PH pada PRU-15. Pada masa yang sama juga, PH perlu bertindak untuk menunaikan janji-janji mereka, kerana jika gagal, maka rakyat akan menghukum mereka. 

Hakikatnya, tiada kerajaan yang tidak mahu menunaikan janji, kerana janji merupakan penanda aras kepada sesebuah kerajaan. Janji adalah faktor yang boleh dipegang oleh rakyat, dan ianya sebagai penanda aras kepada kerajaan. Jika janji, tidak dapat ditunaikan, maka alasan yang munasabah perlu diberikan, iaitu alasan yang berasaskan fakta dan data. Pada masa ini, alasan tidak boleh diberikan, hanya berasaskan hujah politik, kerana maklumat, sungguh mudah diperolehi. Jika kerajaan cuba membuat pernyataan politik, tidak berasaskan perkara sebenar, maka rakyat akan merasa muak, lalu menghukum kerajaan pada PRU. 

Menerusi PRK Tanjong Piai, bukan mahu melihat, apa kah PPBM terus diterima rakyat (Parlimen itu bakal ditandingi calon PPBM, kerana Allahyarham Datuk Dr Md Farid Md Rafik adalah pemimpin parti itu), akan tetapi rakyat mengundi nanti, berasaskan dua pertimbangan seperti mana disebutkan pada awal artikel ini. 

Apa pun keputusan PRK ini, tidak menggambarkan apa-apa, dan ianya juga bukan penanda aras pada PRU-15, kecuali pembangkit semangat bagi dua parti yang berlawan- PH dan Muafakat Nasional (MN).

2 comments:

Anonymous said...

Bah. 1:

Ini berita yg. juga amat PENTING!!! Artikel yg. BERNAS ttg. PRK TG. PIAI, tapi PRK yg. amat PENTING - dr. Prof. Dr. Redhuan Tee!! JANGAN UMNO/PAS asyik TERPEDAYA dgn. si DALANG2 DUA MUKA-ejen2 DAP bangkai ANJING homo JIJIK Zionis ISrael dr- MCAcing/MICacing ni oi!!!! Lihat di –

https://mindarakyat.blogspot.com/2019/09/cermin-muka-dulu-jika-mca-mahu-tanding.html

‘Cermin muka dulu jika MCA mahu tanding PRK Tanjung Piai’

Oleh Editor

Minda Rakyat Blogspot com
September 23, 2019

Disyaki, DOKTOR PAKAR Islam/Melayu terkemuka kita, Allahyarham Datuk Dr. Md Farid Md Rafik, dr. PPBM, Ahli Parlimen Tg. Piai yg. juga TIMBALAN MENTERI 'Perpaduan' bawah paria BANGKAI BABI waythamoorti ni - diBUNUH dgn. amat KEJAM, dlm. usia amat muda, 42 thn. ni, dgn. RACUN/SUNTIKAN TOKSID Senjata Bio (BIOWEAPON) yg. menyebabkan SAKIT JANTUNG, oleh PEMBUNUH2 UPAHAN DAPpembunuh dr. PENGGANAS2 hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka! Kerana, depa TAK nak bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita jadi Timb. Menteri di jabatan 'perpaduan' HindrafHOMO BANGKAI BABI bawwah si PENDATANG paria ANJING waythamoorti tu agar dpt. diKUASAI sepenuhnya oleh si PENDATANG2 Paria/Cina DAP bangkai ANJING homo JIJIK Zionis ISrael - terutamanya utk. mengHASUT bangsa BUMIPUTERA Orang2 Asli kita, utk. memBENCI bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita!!

Bahkan BAPA2 KEMERDEKAAN/PEMBANGUNAN terCINTA kita, Almarhum Tun Abd. Razak Ibnu Dato Hussein Al Haj dan Allahyarham Tun Dr. Ismail bin Dato' Abd. Rahman - disyaki, telah diBUNUH2 dgn. SENJATA BIO ini oleh ejen2 CIA/MOSSAD/DAPpembunuh yg. menyebabkan KANSER dan PENYAKIT JANTUNG , juga di usia muda 54 thn. dlm. th. 1976, dan di usia 58 th. thn. 1973! Lihat di -

1. https://www.globalresearch.ca/the-cia-has-attempted-to-assassinate-50-foreign-leaders-including-chavez/5326864

The CIA has Attempted to Assassinate 50 Foreign Leaders Including Chavez

Global Research
March 15, 2013; dan di

2. http://imeu.net/news/article0024562.shtml

Israel's History of Assassinating Palestinian Leaders

The IMEU net
Nov 6, 2013.

Anonymous said...

Bah. 2:

Di samping itu, TG. PIAI di JOHOR ni, yg. juga berhadapan dgn. SELAT JOHOR dan SINGAPURA, adalah amat STRATEGIK utk. laluan maritim SUBMARIN2 NUKLEAR HARAM rahsia US/UK-NATO/ISrael-India (yg. berPUSAT di SINGAPURA, PULAU DIEGO GARCIA dan KEPULAUAN ANDAMAN), dari LAUTAN HINDI dan SELAT MELAKA - ke SELAT JOHOR dan SINGAPURA, dan juga utk. masuk akhirnya, ke LAUT CHINA SELATAN kita serta ke BORNEO (yg.mana SUBMARIN2 NUKLEAR HARAM ni mmg. BERLEGAR2 bawah dasar laut NEGARA ISLAM kita ni yg. mana LAUT CHINA SELATAN kita, juga amat KAYA dgn. ZIRCON/THORIUM/URANIUM di GUNUNG2 BERAPI yg. BERATUS BILLION thn. di bawah LAUT amat DALAM) dan utk. PENYELUDUPAN oleh CIA/MOSSAD/DAPpembunuh dari SINDIKET2 DADAH Amerika Selatan/India dan PENGGANAS2/PEMBUNUH2 UPAHAN Tamil Eelam Sri Lanka depa (yg. menggunakan PASSPORT2 PALSU dr. INDIA dan NEPAL)!! Sbb. itu juga bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita sdg. diBUNUH dlm. GENOSID2 melalui pembuangan SISA2 KIMIA TOKSID dan GAS BERACUN SIANIDA (CYANIDE – yg. juga Senjata Bio) di PASIR GUDANG, yg. juga berHADAPAN dgn. SELAT JOHOR ni!! Lihat di -

https://cs.uwec.edu/~tan/saf_israel.htm

Singapore Armed Forces: A Deep, Dark, Secret Love Affair

(A team of IDF officers, known as the ‘Mexicans’, helped Singapore establish an army. It was the start of a very special relationship)

By Amnon Barzilai

July 16, 2004.


Blog Archive