Wednesday, February 07, 2018

PRU-14: TUN DR MAHATHIR MAHU SELESAI MASALAH NEGARA DALAM 2 TAHUN?

Tergambar sangat bahawa Tun Dr Mahathir tidak bercakap benar, apabila secara konsisten bercakap bahawa negara bermasalah.

Setakat ini, daripada semua kenyataan beliau yang dikatakan masalah yang sedang berlaku dalam negara, sebenarnya tiada asas dan tanpa bukti, kerana tidak disokong sebarang data dan fakta.

Mantan Perdana Menteri itu seolah-olah dalam dunia fantasi. Kerana beliau dalam dunia fantasi, maka mahu membawa rakyat bersamanya.

Sejak beliau memilih Dato Seri Najib Razak sebagai sasaran, semua kenyataan beliau berkaitan Perdana Menteri hanya merupakan persepi dan rekaan, malah terkategorikan sebagai berita palsu (fake news).

Sebenarnya, tiada masalah yang melanda dalam negara. Masalah yang ada hanya terletak pada mantan Perdana Menteri itu, tidak mampu mendesak DS Najib meletakkan jawatan.

Masalah yang ada hanya pada Tun Dr Mahathir bersama-sama dengan para pemimpin dalam Pakatan Harapan, yang saban hari membuat fitnah dan cerita bohong. Akibat cerita bohong dan fitnah, serta tindakan melanggar undang-undang, sehinggakan pihak mahkamah kehabisan masa membicarakan salah laku mereka.

Mahkamah ditimbuni kes-kes yang berkaitan fitnah, dan melanggar undang-undang yang berkaitan pemimpin PH. Sebagai contoh kes Rafizi Ramli, dari satu kes ke satu kes.

Jika ditilik betul, tiada masalah besar yang berlaku dalam negara, jika semua pihak mematuhi permainan yang berasaskan fakta, serta keritikan yang membina.

Masalah yang melanda negara adalah, ramai pihak menyalahkan gunakan kebebasan bersuara, dengan menabur berbagai fitnah, pembohongan, dan mencipta berita-berita palsu.

Di negara ini, masalah yang dirasakan rakyat, adalah berkaitan kenaikan harga barang, sehinggakan meningkatkan kos sara hidup. Namun, kerajaan mengambil langkah-langkah tepat, apabila memberikan BR1M, elaun musim tengkujuh, selain bayaran-bayaran lain kepada kelompok sasar.

Kalau dilihat secara keseluruhan, masalah yang didepani negara adalah berdepan dengan penurunan harga minyak di pasaran dunia. Akibat penurunan itu, maka negara kehilangan pendapatan sehingga RM30bilion setahun.

Tiada pemimpin yang boleh menyelesaikan masalah penurun harga minyak di pasaran dunia, kecuali, semua pengular minyak mengurangkan pengeluaran minyak, sehingga harga meningkat semula ke paras AS100 setong. Boleh kah Tun Dr Mahathir memaksa negara pengeluar minyak mengurangkan keluaran minyak?

Berkaitan perkembangan ekonomi Malaysia, apa masalahnya? Pertumbuhan ekonomi negara berada pada keadaan positif, malah pada tahun 2017 jumlah perdagangan negara mencapai RM1.774 trilion meningkat 19.4% berbanding tahun 2016, malah eksport negara pada tahun 2017 berjumlah RM935.39bilion merupakan yang tertinggi sejak tahun 2005.

Rejab Bank Negara pun berjumlah AS103.7 bilion pada 30 Januari 2017, meningkat AS700juta daripada 15 Jan.

Melihat kepada pekembangan ekonomi negara yang berada pada landasan betul, apa masalah yang mahu diselesaikan oleh mantan PM dalam tempoh 2 tahun?

1 comment:

kerenggga said...

2020 <----- ada rahsia dalam rahsia. sesuatu yg mesti "diselesaikan". seperti perancangan berzaman sedang dibuntukan maka tangan² ghaib sedang cuba membuka "jalan". adakah kita bersedia?

Blog Archive