Friday, February 02, 2018

PRU-14: FAKTOR BENCI PENENTU KEPUTUSAN PILIHAN RAYA


SEDAR kah anda, factor apa yang menyebabkan Kelantan terlepas daripada parti Bn pada tahun 1990? Penyebabnya adalah kebencian. Kemudiannya, factor kebencian itu membesar sehinggakan Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Perak terlepas daripada kerajaan Bn pada tahun 2008.

Parti yang memerintah Selangor, Pulau Pinang Berjaya mempertahankan factor kebencian, sebab itu pada PRU-13, Bn kalah teruk di dua buah negeri itu.

Manakala di Kedah, kerana pemimpin kerajaan masa itu, tidak menanam kebencian sebagai asas mempertahankan kerajaan, maka factor itu tidak melekat pada hati rakyat, kerana itu lah pada PRU-13, Kedah kembali ke pangkuan Bn.

Di Kelantan pula, meskipun kebencian bukan lagi asas pemerintahan negeri itu, akan tetapi rakyat pula sudah sebati dengan kerajaan negeri, kerana rakyat merasa, samada di perintah Bn atau Pas, tindakan kerajaan tetap akan sama. Bagi rakyat Kelantan, menggantikan kerajaan, tidak menukar hala tuju pemerintahan, melainkan hanya menggantikan para pemimpin.

Kalau dilihat secara keseluruhan, kehilangan kuasa 2/3 Bn pada PRU 2008, dan seterusnya kehilangan undi popular pada PRU 2013, kerana factor kebencian berjaya ditanam oleh parti-parti seperti DAP, PKR, kemudian dibantu oleh NGO seperti BERSIH, Hindraf menerusi berita palsu, fitnah dan cerita-cerita bohong.

Melihat kepada kuatnya factor kebencian mempengaruhi rakyat, maka factor itu diteruskan, dan mengarahkan factor kebencian kepada Perdana Menteri. Isu 1MDB, isu Felda, isu GST, isu harga barang meningkat digunakan bagi memupuk kebencian.

Tun Dr Mahathir, Datuk Wan Azizah Wan Ismail, Lim Kit Siang dan para pemimpin parti-parti mereka di semua peringkat, mempergunakan istilah PEROMPAK, PENYANGGAK, terhadap Dato Seri Najib Razak, sebagai wadah untuk meningkatkan kebencian kepada Perdana Menteri dan parti yang beliau pimpin.

Kempen parti-parti yang melawan Bn kini, terfokus kepada factor kebencian, kerana hanya factor itu yang boleh menarik sokongan rakyat. Mereka tidak berbicara berkaitan politik pembanguan dan kemajuan, kerana mereka tahu, meraka tiada rekod mengenainya.

Cara pemimpin parti lawan melawan Bn, cukup mudah, iaitu menjadikan tindakan-tindakan atau polisi kerajaan sebagai factor kekuatan, menerusi memutar belit factor-faktor itu.

Kewujudan 1MDB, GST dijadikan factor kekuatan bagi parti-parti yang melawan Bn. Mereka mengunapakai istilah SENJATA MAKAN TUAN.

Jika dahulu, mereka ini, suka sangat memergunakan factor rasuah, kini, isu rasuah mereka sudah ketepikan, kerana ramai sungguh pemimpin mereka terlibat rasuah, malah kerajaan Selangor pimpinan Dato Azmin Ali, alergi terhadap Ikrar Bebas Rasuah (IBR) dengan SPRM.

PRU-14, akan terlihat sejauh mana factor kebencian mepengaruhi pengundi? Kerana hanya itulah sandaran para pemimpin seperti Tun Dr Mahathir.

No comments:

Blog Archive