Tuesday, November 05, 2013

PRK Sungai Limau: Pengundi Cina Tidak Hargai Bantuan

Barisan Nasional perlu mengambil iktibar daripada pola pengundian di Dun Sungai Limau yang melabuhkan tirainya semalam.

Bagi kawasan majoriti melayu, kalau para pengundi terbagi kepada dua, maka pengundi minoriti akan menentukan pemenang.

DUN Sungai Limau yang mempunyai 27,222 pengundi, dimana 93 peratus adalah pengundi melayu, manakala cina 1,840 dan india 15 orang. Terlihat, pada pengundian semalam, apabila kaum minoriti memilih Pas, maka pemenang adalah daripada calon itu.

Tidak dinafikan, kempen Bn mampu menambah tiga Pusat Daerah Mengundi daripada 6 kepada 10; namun kegagalan menambah undi di PDM kaum cina, berakibat kekalahan.

Walaupun jutaan ringgit diumumkan Bn bagi membantu pengundi kaum cina di PDM Bukit Besar, namun pola pengundian tidak jauh beza dengan pola pengundian pada PRK-13.

Pada PRU-13 bagi PDM Bukit Besar, Pas mendapat undi 1,732, manakala BN 595 dengan majoriti 1,137. Pada PRK semalam, Pas mendapat 1557 undi, BN 443, dengan majoriti 1.114. 

Keputusan PRK itu, Pas menang dengan majoriti 1,084, apabila calonnya mendapat 12,069 undi berbanding Bn 10,985.

Pada PRU akan datang, atau PRK kalau ada, Bn perlu melupakan penumpuhan kepada PDM minoriti, kerana apapun usaha atau bantuan tidak akan mereka hargai. Adalah lebih apdal mendekati kaum majoriti terutama kaum melayu, kerana mereka itu akan ada rasa syukur dan akan mengenang budi. Berbeza dengan kaum cina, mereka tiada perasaan itu. Sememangnya, Bn telah berberapa kali terperangkap dengan bantuan kepada kaum minoriti sebelum ini.

AYT dari awal-awal lagi, terkilan, apabila Bn memberi bantuan jutaan ringgit kepada sekolah cina di Sungai Limau, sedangkan jumlah pelajar sebenarnya tidak signifikan diberi bantuan sebesar itu. Kan elok bantuan itu disalurkan ke sekolah-sekolah agama di kawasan itu, kerana kalaupun pada PRK itu tidak berbalas, akan tetapi pada PRU-14, budi baik itu akan mendapat balasan yang setimpal.

Nasi sudah menjadi bubur. Pengumuman telahpun dibuat. Namun, jika ada bantuan lagi, utamakanlah sekolah-sekolah pondok agama; yakinlah satu hari nanti, akan ada nikmat kerana bantuan itu.

No comments:

Blog Archive