Saturday, January 12, 2019

PRK CAMERON HIGHLANDS: "TURNING POINT" KEBANGKITAN BN?

PRK Cameron Highlands MENJADI tumpuan mata setiap peminat politik negara ini, kerana dikatakan sebagai "turning point" kebangkitan Barisan Nasional, khususnya parti Umno.

Bn bergantung harap kepada ahli langsung, pesara polis Ramli Mohd Noor, anak tempatan daripada kaum asli.

Parlimen Cameron Highlands dimenangi calon Bn daripada MIC sejak kewujudan kawasan itu pada tahun 2004. Pada PRU-14 lalu, kawasan itu dipertahankan Bn menerusi calon daripada parti yang sama dengan majoriti kurang 600 undi, namun kawasan itu diistiharkan kosong oleh SPR kerana terdapatnya kesalahan pilihan raya.

Parlimen Cameron Highlands mempunyai komposisi pengundi yang hamipr sama antara kaum melayu dan kaum cina, iaitu masing-masing 30%, mankala kaum asli 20%, dan 10% kaum india.

Jika PRU-14 menjadi sandaran, pengundi kaum cina dan india condong kepada calon DAP, manakala kaum melayu dan asli kepada Bn.

Mengingat Pas tidak ikut bertanding, pengundi parti itu, kemungkinan besar berpihak kepada calon Bn, mengingat kepada perkembangan politik tanah air selepas PRU-14, selain "kerjasama" antara Umno dan PAS, terlihat menerusi beberapa PRK di Selangor.

Pakatan Harapan, sudah tentunya akan menggunakan kelebihan mereka sebagai Parti yang memimpin kerajaan pada masa ini. Keadaan itulah yang menjadi penghalang utama kepada Bn mempertahankan kawasan itu, kerana PH tidak mahu PRK kali ini menjadi "turning point" bagi Bn atau Umno untuk bangkit.

Pada penamaan calon hari ini, 4 calon diumumkan akan merebut kawasan itu pada 26 Januari, antara calon Bn, PH serta 2 calon bebas.

Melihat kepada senarai calon, ternampak persiangan hanya antara Bn dan PH.

3 comments:

Anonymous said...

ALHAMDULILLAH dgn. PENCALONAN YAB mantan ACP Dato‘ Ramli Dato‘ Mohd Noor ini - lihat PROFIL beliau yg. sungguh mengKAGUMkan ini, yg. lebih TERPERINCI, di

1. http://pahang-ku.blogspot.com/2019/01/profil-calon-bn-cameron-highlands-ramli.html

Dah tiba masa LANTIK pemimpin ORANG ASAL Islam/Orang Asli kita di CH ni, sbb. nak cari MASJID yg. BESAQ dan INDAH pun punya SUSAH kat CH ni sdgkan TOKONG/KUIL Cina dan Hindu bukan main BESAQ lagi, yg. diPROMOSI sbg. bahan2 PELANCONGAN!! Juga industri PELANCONGAN dan BIZ besaran/kecilan yg. CANGGIH, termsk. HOTEL2, KAFE2, LADANG2 SAYUR, TENUSU dan STRAWBERRY cthnya, dr. KOMUNITI2 ORANG ASLI/MELAYU sendiri, di CH ni, juga TAK DAK pun!!

Tapi PRK ni juga disyaki akan diSABOTAJ habis2an spt. PRU14, oleh rejim BANGKAI2 Parasit PEN-JAJAH/PEROMPAK/PERASUAH/PENGGANAS/PEMBUNUH Diktator madey anak beranak PARIA/anwaq HOMO-PariaKRhomo/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS (termsk. utk. mengHASUT akan ATM/PDRM, dan disyaki PEKERJA2 SPR melalui 'NGO' Veteran PENGKHIANAT patriot yg. BEKERJASAMA dgn. 'NGO'2 PENGGANAS MOSSAD/SOROS-CIA, Bersih dan Transparency International yg, berpusat di SWITZERLAND dan JERMAN) - yg. menyebabkan rejim Pen-jajah/Pengganas BANGKAI2 ANJING DAPeliwat KURAP HOMO JIJIK Zionis ni akhirnya, berjaya MENUMBANG-kan pemimpin AGUNG Orang Asal ISLAM /MELAYU kita, PM/PRESIDEN UMNO amat GEMILANG, YAB DS Najib terCINTA kita, parti KEMERDEKAAN Bumiputera terCINTA kita, UMNO dan KERAJAAN BN!

Lihat di -

2. https://www.malaysia-today.net/2018/05/31/how-patriot-helped-defeat-barisan-nasional/; dan di -

3. https://www.malaymail.com/s/1354307/armed-with-big-data-opposition-gears-up-for-ge14-fight-against-bn

4. https://williamblum.org/chapters/rogue-state/trojan-horse-the-national-endowment-for-democracy

5. https://www.globalresearch.ca/the-national-endowment-for-democracy-ned-is-now-officially-undesirable-in-russia/5468215

6. https://journal-neo.org/2018/09/02/washington-post-covers-up-us-meddling-in-malaysia/

7. https://journal-neo.org/2017/02/13/the-problem-with-transparency-internationals-corruption-perceptions-index/

8. https://journal-neo.org/2018/07/20/how-us-influence-is-co-opting-malaysias-governance/

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Tgk. si calon PARIA rasis BANGKAI ANJING DAPeliwat HOMO JIJIK Zionis ni - punya mengHINA dgn. JIJIK akan bangsa2 BUMIPUTERA Orang Asli/Melayu kita! BINATANG betul DAPengganas ni! Dan si PENGGANAS Bangkai AN-JING dr. PariaKR pula mengGERTAK TOK BATIN2, utk. mengundi DAPbangkai ANJING!!!

Sementara si sabu, BAPA PENAGIH DADAH (yg. ujian KENCING anak BANGSAT dia akan ambil masa 1-3 BULAN haram jadah)- disyaki nak menghHSUT akan ATM kita di CH pula (mcm. ATM/PDRM diHASUT semasa PRU14, dan disyaki PEKERJA2 SPR - melalui 'NGO' Veteran PENGKHIANAT, Patriot, yg. BEKERJASAMA dgn. 'NGO'2 PENGGANAS MOSSAD/SOROS-CIA, Bersih dan Transparency International yg, berpusat di SWITZERLAND dan JERMAN)!!!

Maka, kalau ini BENAQ ttg. PENGKHIANATAN si SABU HOMO ni yg. mahu mengHASUT akan ATM kita utk. MEN-GUNDI akan parti PENJAJAH/PENGGANAS DAPengganas HOMO Zionis amat BUAS, yg. amat ANTI-Islam/umatnya, termasuk DYMM Kesultanan Islam/Melayu kita, maka, ini adalah PENDERHAKAAN kpd. PEMERINTAH terTINGGI ATM kita, mengikut UNDANG-UNDANG PERLEMBAGAAN 41 (tapi ini telah dilLESAPkan dr. laman web JPA) – yg. adalah DYMM YDPA kita!!

Mana juga syukriHOMO/SP*M BANGKAI2 ANJING tu?!!!

Itulah, selama ni PENJAJAH/PENGGANAS/PEROMPAK/PERASUAH DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis ni - mmg. hanya mahu memPERGUNAkan bangsa BUMIPUTERA Orang Asli kita, yang BUKAN ISLAM, utk. MELAGA2kan Orang Asli dan Melayu kita, utk. POLITIK DAJAL DAPeliwat HOMO JIJIK Zionis ni!!!

Lihat di –

1. https://suara.tv/10/01/2019/calon-dap-mohon-maaf-selepas-keluarkan-kenyataan-melayu-tak-beli-kuih-orang-asli/

2. https://khairulryezal.blogspot.com/2019/01/tok-batin-diugut-adalah-kesalahan.html

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Pilihlah yang segak berbaju Melayu... beliau diyakini lebih memahami jiwa, budaya dan kehidupan orang2 asli. Jadikan CH hub untuk orang2 asli untuk berkembang dalam arus perdana...

Blog Archive