Monday, January 21, 2019

PRK CAMERON HIGHLANDS: PELUANG BN BANGKIT

PRK Cameron Highlands, adalah pertama di kawasan yang dimenangi Bn pada PRU-14. PRK itu juga dianggap sebagai "turning point" bagi Barisan Nasional yang kini masih dianggotai 3 parti- Umno-MIC-MCA, selepas 8 komponen keluar selepas PRU-14.

Hakikat yang perlu diterima Bn bahawa senario politik semasa sudah berubah, ertinya, walaupun kawasan itu merupakan wilayah tradisi Bn tidak semestinya bakal dipertahankan. Namun, jika pada PRK kali ini, calon Bn boleh menang, maka ianya bakal menjadi "turning point" bagi Bn.

Di atas kertas, "nampaknya" Bn boleh mempertahankan kawasan, memandangkan parti PAS all-out membantu calon Bn, malah para pemimpin parti itu, berkempen habis-habisan, tiada penyokong mereka bakal memangkah calon selain calon bn.

Walaupun, pada PRU-14, calon Bn memang dengan majoriti kurang 600, tetapi, senario politik semasa sudah berubah.

Bagi penulis, kemenangan calon Bn pada PRK ini, merupakan petanda awal kepada kerajaan PH, samada mampu mempertahankan kerajaan pada PRU-15.

2 comments:

Anonymous said...

UMNO, PAS, NGO2/PEGUAM2 HEBAT Islam/Melayu - hang TIDOQkah!! ini berita TERGEMPAR yg. diSEMBUNYIkan! Patutlah si PENGGANAS2/PENJAJAH2 BANGKAI BABI PN/KHN/Men. UNDG2/DAPbangkai BABI HOMO JIJIK Zionis punya SERONOK bukan main berPESTA PORNO/ARAK menyambut TAHUN BARU 2019 di SABAH tu!

Rupa2nya, SENYAP2 - si pauka2 DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis ni telah pergi ke PBB (UN) pd. NOV 2018, dan MENIPU dgn. MENDEKLARASIkan di PBB (UN), yg. kita, bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu [yg. sejumlah kita, BERASAL dr. atau berKONGSI DNA dgn. ORANG ASLI dr. zaman PURBA lagi, dan ada pelbagai suku kaum (sub-etnik) Melayu yg. pelbagai agama, di seluruh KEPULAUAN MELAYU kita, spt. bangsa Melayu Asli, Melayu Bugis, Melayu Bajau, Melayu Sulu, Melayu Irranun, Melayu Jawa, Melayu Acheh, Melayu Minang, Melayu Polynesia, Melayu Bali, Melayu Batak, Melayu Melanau, Melayu Champa, Melayu Pattani, Melayu Filipina dsbnya] - kononnya adalah bangsa PENDATANG di KEPULAUAN MELAYU (yg. dulunya MERANGKUMI akan TANAH MELAYU, BORNEO, INDONESIA, THAILAND, KAMPUCHEA, FILIPINA, KEPULAUAN PASIFIK hingga ke HAWAII dan sebhg. Australia dan New Zealand), pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni!!

Ini juga bermakna puaka2 DAPeliwat Zionis ni telah berjaya menDEKLARASIkan di PBB - yg. DYMM RAJA-RAJA MELAYU kita juga adalah bangsa PENDATANG di SEMENANJUNG TANAH MELAYU kita ni!!!! Ini mmg. nak MENDERHAKA dan MEMFITNAH kpd. DYMM YDPA mengikut UNDG PERLEMBAGAAN, iaitu DYMM YDPA sbg. KETUA UTAMA NEGARA, Per. 32; dan sbg. PENJAGA HAK/IDENTITI/WARISAN/SEJARAH bangsa BUMIPUTERA, per. 153; serta HAK/IDENTITI/SEJARAH/WARISAN bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, di seluruh SEMENANJUNG, SABAH dan SARAWAK dlm. UNDG2 PERLEMBAGAAN Perkara-Perkara 8: 5 (c) [oleh kerana kita BERASAL dr. atau berkongsi DNA dgn. ORANG ASLI] dan (f), 89,153 dan 161A !!! Lihat PENIPUAN amat DAJAL ttg. IDENTITI dan HAK bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita di PBB, di -

https://www.malaysia-today.net/2019/01/21/when-tommy-takes-his-slick-moves-to-court/

DASYATnya PENIPUAN dan juga PENDERHAKAAN besaran2an pd. DYMM RAJA-RAJA Islam/Melayu kita ini, dan´ sebenaqnya íni adalah DEKLARASI GENOSID SOSIO-BUDAYA terhadap bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, tetapi ini nanti akan mengHALALkan nanti di masa akan datang, GENOSID dlm. bentuk PEMBUNUHAN BERAMAI2 terhadap bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, spt. yg. dilakukan oleh PENJAJAH BANGKAI ANJING ISrael setelah berjaya mengHAPUSkan HAK/IDENTITI/WARISAN/SEJARAH bangsa BUMIPUTERA Palestin Katolik dan Islam sbg. bangsa ORANG ASAL!!! Buat REPOT POLIS cepat!!!

Dari dulu lagi, aku dah bagi AMARAN berkali2 - tapi seolah PEMIMPIN2 Islam/Melayu ni pikiaq ini benda REMEH!!!

DARURAT mesti diISYTIHARkan segera oleh DYMM YDPA, yg. mesti amat BERANI, mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN 150 - supaya satu DUNIA tahu tentang PENIPUAN amat DAJAL di PBB ni, dan supaya PEMBUNUHAN BERAMAI2 terhadap bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita dpt. diHALANG dgn. SEGERA!! Sbb. tu juga, si puaka2 PENGGANAS APanjing KURAP ni nak bawa masuk BERJUTA lagi, PENGGANAS2 PARIA Tamil Eelam Sri Lanka, INDIA dan NEPAL dgn. plebagai MO yg. amat LICIK!!

Tok Terkedu.

Anonymous said...

Lihat juga KAJIAN2 SAINTIFIK yg. dr. PELBAGAI bidang, ttg. ASAL USUL bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, di seluruh KEPULAUAN MELAYU kita, dr. zaman PURBA, di -

1. http://www.utusan.com.my/berita/nasional/kajian-dna-bukti-orang-8232-melayu-penghuni-terawal-1.718824 ; dan di

2. https://www.bharian.com.my/node/41009 :

Asal usul Melayu

Oleh Siti Haliza Yusop

15 March 2015

......Dekan Fakulti Pengajian dan Pengurusan Pertahanan, Prof Emeritus Datuk Dr Wan Hashim Wan Teh .........

Menurut Wan Hashim, kajian mengenai asal usul Melayu di Malaysia bukan setakat bersumberkan daripada satu kaedah, tetapi menggabungkan penemuan arkeologi, antropologi daripada aspek budaya dan bahasa linguistik serta kajian DNA.

Katanya, hasil kajian oleh sejarawan tempatan menunjukkan alam Melayu sudah diduduki manusia sekitar 72,000 SM, atau kira-kira 2,000 tahun sebelum meletusnya gunung berapi Toba yang menggegarkan kawasan Tenggara Asia.

"Ia juga selari dengan teori Out of Sundaland oleh Ahli Sains Universiti Oxford, Dr Stephen Oppenheimer berasaskan analisis DNA, arkeologi dan etnologi yang mengatakan Asia Tenggara sebagai pusat awal peradaban dunia dinamakan Sundaland sekitar 16,000 tahun lalu.

"Melalui penemuan data DNA juga, didapati masyarakat di alam Melayu adalah tamadun kedua tertua di dunia mencecah 70,000 tahun selepas Afrika yang mempunyai manusia tua paling kuno sekitar usia 150,000 tahun," katanya.
Teori Oppenheimer yang selari dengan bukti genetik oleh Human Genome Organisation, mengatakan benua Sunda ditenggelamkan banjir besar disebabkan kenaikan paras air laut menyebabkan hanya kepulauan Melayu tinggal di atas paras air.

Disebabkan itu, sebahagian besar penduduk benua Sunda terpaksa berhijrah ke tempat lain termasuk ke Indochina dan Taiwan di utara dan ke pulau Pasifik Selatan di timur serta ke Madagascar di barat.

Menurut Wan Hashim yang juga penulis Rumpun Melayu: Teori Migrasi dan Diaspora itu, satu lagi rumpun masyarakat Melayu ialah bangsa Polynesia termasuk masyarakat Samoa di Hawaii dan Kepulauan Solomon yang berhijrah ke kepulauan Pasifik atas pelbagai faktor.

"Mereka ini berasal dari alam Melayu dan banyak menggunakan bahasa Melayu. Mungkin berlaku satu bencana alam atau malapetaka yang menyebabkan mereka berhijrah ke Kepulauan Pasifik. Kebanyakannya sudah berhijrah lebih awal sekitar 5,000 sm," katanya.

Kata Wan Hashim lagi, Oppenheimer dan Pensyarah University of Campinas Sao Paulo, Brazil, Profesor Dos Santos turut menamakan Benua Sunda sebagai 'The Lost Continent of Atlantis' seperti digambarkan ahli falsafah Greek, Plato dalam Timaeus and Critias.

"Pada mulanya The Lost Continent of Atlantis dikatakan berada di Sepanyol tapi Oppenheimer dan Santos me-rumuskan ciri Atlantis banyak menyamai alam Melayu atau Sundaland.

"Menurut mereka, alam Melayu yang bersambung dari Semenanjung Tanah Melayu, Sumatera dan pulau sekitarnya hingga ke Filipina, membentuk satu benua yang saiznya ialah dua kali ganda daripada benua India sebagai Atlantis yang hilang," katanya…….

(Tok Terkedu)

Blog Archive