Monday, January 14, 2019

POLITIK SABAH DIPERSIMPANGAN?

ADA yang mengatakan bahawa politik Sabah dipersimpangan, antara parti tempatan dan parti nasional. Jika dilihat pada PRU-14, andaian itu tidak sepenuhnya benar.

Pada PRU lalu, meskipun Parti Warisan Sabah (PWS) menggunakan lambang sendiri, akan tetapi tidak bermakna kemenangan 21 kerusi Dun dan 8 kerusi parlimen sepenuhnya kerana parti itu, sebabnya parti pimpinan Datuk Shafie Apdal itu berkolaborasi dengan parti kebangsaan seperti DAP, PKR, Amanah dan PPBM. Sama-sama kita tahu (kecuali di Parlimen Batu Sapi), PWS dan parti-parti dalam Pakatan Harapan, tidak saling betembung, mereka berdepan secara langsung dengan parti Barisan Nasional.

Jika berasaskan kepada PRU-14, tiada parti yang boleh dianggap parti tempatan, kecuali STAR pimpinan Datuk Dr Jeffery G Kitingan.

Jika dilihat kepada keputusan PRU-14, sebenarnya rakyat Sabah masih condong kepada parti-parti yang mempunyai keterkaitan dengan parti kebangsaan. 

Makna kata, pengundi Sabah pada PRU-14, berada dipersimpangan, dalam memilih parti yang disokong, yakni pada masa itu, apa kah menyokong Datuk Seri Najib Razak atau kah Tun Dr Mahathir Mohammmad, manakala di Sabah antara Shafie dan Musa.

Di lihat di peringkat negeri, antara Shafie dan Musa ada lah seimbang, kerana masing-masing menang 29 kerusi, manakala di peringkat kebangsaan Tun Dr Mahathir mengatasi DS Najib, kerana parti-parti yang menyokong Pengerusi PPBM itu menang 14 kerusi parlimen, manakala yang menyokong DS Najib hanya 10.

Berasaskan fakta PRU-14, rakyat Sabah tidak boleh dianggap memilih parti lokal/tempatan, sebaliknya masih berkiblat kepada parti kebangsaan.

Di Sabah kini, ada kecenderungan parti tempatan mahu memisahkan diri daripada parti kebangsaan, kerana tiada lagi parti tempatan yang tidak berkolaborasi dengan parti kebangsaan. PWS bukanlah parti tempatan sepenuhnya kerana masih berkolaborasi dan seterusnya membentuk kerajaan negeri secara bersama-sama. Parti pemimpin Shafie itu, bukan sebahagian daripada Pakatan Harapan, akan tetapi, hanya "berkerjasama".

Akhir-akhir ini, terlihat tindakan Shafie, akan memisahkan diri dengan parti-parti kebangsaan, khususnya apabila beliau mempelawa wakil rakyat bebas dan pemimpin tidak berparti menyertai parti beliau. Beliau mahu mencontohi Kerajaan Sarawak, bahawa di peringkat negeri, memerintah sendiri tetapi mesra kerajaan Persekutuan.

Tindakan Shafie, tidak rela kemasukan PPBM, ke Sabah, kerana beliau melihat, kehadiran parti itu, akan membantutkan beliau memerintah negeri secara autonomi, kerana parti pimpinan Tun Dr Mahathir itu, akan tertumpu di kawasan pribumi, khususnya di kawasan-kawasan tradisi Umno.

Kehadiran PPBM, akan membantut usaha beliau membawa misi, Sabah for Sabahan, Sabahan for Sabah, yang mana misi itu, daripada awal-awal lagi dicipta untuk menghalau Umno daripada Sabah.

Bagi Shafie, jika PWS menjadi kuat, dan boleh membentuk kerajaan, tanpa sokongan parti kebangsaan, seperti di Sarawak, maka misi beliau akan tercapai.

Parti yang berorentasi tempatan, masih menggunakan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) dan 20 Perkara, kerana menerusi dua faktor itu, Sabah boleh maju dan membangunan, menerusi hasil dan keupayaan sendiri, khususnya yang berkaitan dengan sumber alam seperti minyak dan gas, cukai-cukai dan levi yang dihasilkan oleh negeri.

Sejauh mana, Sabah bakal dikuasai parti tempatan, sangat bergantung kepada pemimpin Sabah sendiri, menentukan hala tuju. Jika masih ada pemimpin negeri ini, masih berorentasi kepada parti kebangsaan, maka tiada akan terwujud seperti mana di Sarawak!!!.

Shafie melihat, selagi parti beliau tidak kuat, dan masih bergantung sokongan parti kebangsaan, maka hasrat beliau menentukan hala tuju negeri sesuai dengan MA63, tidak akan tercapai. Mungkin, atas sebab itu, beliau beria-ia sangat mempelawa, para pemimpin tidak berparti dan para wakil rakyat bebas.

Berjaya kah Shafie? Menurut penulis, jika semua pihak membuang yng keruh mengambil yang jernih, khususnya yang melibatkan para mantan pemimpin Umno, misi beliau akan tercapai. Selain itu, Shafie juga, perlu menghormati mereka itu sebagai kawan-kawan sepasukan untuk misi dan hala tuju, demi rakyat dan negeri Sabah. Dalam politik,  kisah-kisah pahit yang lalu-lalu perlu dijadikan sempadan demi hala tuju yang hakiki. Fikir-Fikrkan.

1 comment:

Anonymous said...

BANGANG punya artikel - mcm. nak MEMBODEK shafiee HOMO pula!!

Si BANGKAI PARASIT shafieeHOMO/warisanHOMO-KULI DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis dan PUAK PENJI-LAT depa ni - mmg. mcm. PUAK LANUN dr. FILIPINA!! Sbb. tu, depa nak banjiri SABAH dgn. puak2 LANUN dr. FILIPINA tu - utk. jadi militan PENGGANAS buas depa kat SABAH!!!

TERLALAK kononnya perjuangkan 'demokrasi' dan 'integriti' - PALA HOTAK betul si PENIPU2 amat BANGSAT ni!! Kalau PariaKR HOMO/DAP bangkai ANJING boleh sewenangnya ada cawangan2 di sana - kenapa nak mengHALANG PPBM tu pula?!!

DANUM VALLEY pun nak diCEROBOH, selain dr. MALIAU BASIN?! Kenapa berita DASYAT ni diSEMBUNYIkan dr. RAKYAT?! KEJAHATAN amat DAJAL oleh si PEROMPAK/PERASUAH LANUN syafieeHOMO ni mesti diHALANG ha-bis2an!

Ini bukti JELAS tentang kes RASUAH/PENGGUBAHAN WANG HARAM sbnyk. $1.5 BILLION oleh shafieeHOMO wari-sanANJING-KULI DAPbangkai ANJING Zionis - yg. dah diTUTUP sewenangnya oleh syukriHOMO BANGKAI PARASIT-si PENJAHANAM SP*M yg. makin TAK GUNA ni (sbb. tu shafieeHOMO dan adik dia, boleh sampai ada 23 SYARIKAT - mcm. anak2 madey PARIA tu sampai ada hampir 100 syarikat – utk. mengGUBAH WANG HARAM)!

Lihat juga SAKSI yg. hanya kerja sbg. timbalan setiausaha yg. TERLIBAT dlm. kes RASUAH/PENGGUBAHAN WANG HARAM ni boleh ada sampai $29 JUTA dlm. AKAUN dia!

Lihat di - https://malaysiachoice.wordpress.com/2018/07/06/shukri-sprm-arah-kes-shafie-apdal-ditutup-saksi-miliki-akaun-rm29-juta-dibebaskan/

Shukri SPRM arah kes Shafie Apdal ditutup, saksi miliki akaun RM29 juta dibebaskan

Malaysia Choice

July 6, 2018

(Tok Terkedu)

Blog Archive