Sunday, January 13, 2019

ANTARA MUSA DAN SHAFIE: KEUTAMAAN YANG BERBEZA

Memang betul kata peribahasa, sekali air bah maka pantai berubah. 

Jika keutamaan kerajaan sebelum ini, adalah pembangunan dan kemajuan bagi menopang keperluan kemanusian, namun kerajaan sekarang mengutamakan kemanusian, bagi menopang pembangunan dan kemajuan.

Kerajaan dahulu mempergiat aktiviti ekonomi, supaya hasil negeri bertambah, memperancak pembangunan supaya aktiviti eknomi meningkat, mengamalkan pembalakan terpilih, supaya keluasan hutan kekal bertambah luas, memperbanyak pembinaan kemudahan asas seperti jalan raya, untuk mempermudah pergerakaan rakyat, selain mempermudah pengakutan produk-produk pertanian atau produk-produk rakyat dari satu tempat ke tempat lain. Membina premis-permis perniagaan, supaya rakyat mempunyai tempat untuk berniaga, dan hal hasilnya, simpanan kewangan negeri meningkat daripada RM184juta tahun 2003 kepada RM3.74bilion pada Disember, 2017, malah selepas bertukar kerajaanpun, pada Jun, 2018, Dun Sabah diberi tahu, simpanan kewangan negeri adalah RM3.4bilion.

Pada Disember, 2017, keluasan hutan kekal Sabah adalah 1.87juta hektar, berbanding 838ribu hektar pada tahun 2002. Dengan pertambahan itu, maka menjawab dakwaan, bahawa kerajaan dahulu tidak laha menjalankan pembalakan sewenang-wenangnya.

Kerajaan dahulu, mengutamakan pembinaan hub-hub pendidikan, hub-hub ekonomi, supaya rakyat mendapat manafaat.

Berlainan dengan kerajaan yang menggantikan kerajaan dahulu, kerana kerajaan yang ada melakukan pendekatan kemanusian, sebagai pendorong kepada kemajuan dan pembangunan, sebab itu pendataan penduduk Sabah yang berkaitan dengan rakyat asing, menjadi keutamaan, kerana menerusi pendataan itu, kononnya memudahkan kerajaan memantau, mengenal pasti status dan profile mereka untuk dipekerjakan dalam sektor 3D (dirty, difficult, dangerous), itu lah hujah Datuk Shafie Apdal, bagi menyokong pendataan warga asing di Sabah. 

Kerajaan sekarang, berpendapat, bahawa kehadiran warga asing boleh membantu kemajuan dan pembangunan Sabah, kerana mereka itu menjadi sumber tenaga kerja "mahir" dan murah. Memperkerjakan mereka, membantu syarikat-syarikat yang menggunakan ramai tenaga manusia mengurangkan kos operasi, dan seterusnya meningkatkan keuntungan. Menerusi keuntungan yang tinggi, maka syarikat-syarikat dapat membayar cukai yang tinggi kepada kerajaan.

Kerana sebab musabab keperluan tenaga kerja manusia, maka kerajaan Sabah pada masa ini, melaksanakan polisi mesra warga asing, supaya mereka itu tinggal nyaman di negeri ini, selain membenarkan keluarga mereka turut tinggal sama, juga anak-anak mereka dibenarkan bersekolah di sekolah-sekolah kerajaan.

Bagi maksud kenyaman mereka, penempatan mereka diberikan, termasuk pengazetan, perkampungan-perkampungan baharu yang mempunyai kemudahan asas, termasuk kemudahan pembuangan sampah.

Kerajaan sekarang, mengambil iktibar, kepada keadaan Pekan Semporna yang berdepan dengan sampah saraf, kerana kehadiran warga asing yang tidak terkendali, mendiami kawasan-kawasan daif, sehinggakan, pembuangan sampah tidak terkawal. Impaknya, pekan itu menjadi tong sampah.

Para pemimpin kerajaan negeri hari ini berpendapat, mengatasi karenah manusia, khususnya warga asing, bukan sahaja dapat membantu mengurangkan gejala sosial, jenayah, akan tetapi, boleh menjadikan mereka manusia berdisplin, pembersih dan akan menjadi penduduk yang "ada tamadun".

Untuk itu, jika ada rakyat negeri ini, tidak suka terhadap tindakan kerajaan memberi keutamaan penyelesaian warga asing, khususnya pendatang asing tanpa izin (PATI), perlu berfikir semula, kerana kerajaan hari ini, berpendapat, KEMAJUAN DAN PEMBANGUNAN SABAH yang dicapai semasa kerajaan dahulu, hanya boleh dilangkaui menerusi pengutamaan kepada kemanusian, khususnya rakyat asing.

Kerajaan hari ini juga berpendapat, kemusnahan rumah-rumah kerana kebakaran akan dapat diatasi, kerana menerusi penempatan yang tersusun dan teratur, mengelak, pembinaan rumah yang rapat-rapat, selain dapat membenteras pencurian elektrik dan air paip.

Rakyat asal negeri ini, perlu akur dengan pendekatan kerajaan hari ini, kerana setidak-tidaknya mereka tidak perlu terlibat dengan kerja-kerja 3D, kerana ada segmen penduduk yang dikenal pasti sebagai sumber tenaga manusia.

Rakyat asal Sabah, setidak-tidaknya dapat membezakan, pendekatan kerajaan dahulu dengan kerajaan sekarang. Ertinya, rakyat asal, mempunyai dua pilihan, samada suka pendekatan kerajaan dahulu atau sekarang, pada PRU-15 akan datang.

1 comment:

Anonymous said...

Artikel yg. BERNAS, AYT!!

Si BANGKAI PARASIT shafieeHOMO/warisanHOMO-KULI DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis dan PUAK PENJILAT depa ni - mmg. mcm. PUAK LANUN dr. FILIPINA!! Sbb. tu, depa nak banjiri SABAH dgn. puak2 LANUN dr. FILIPINA tu - utk. jadi militan PENGGANAS buas depa!!!

TERLALAK kononnya perjuangkan 'demokrasi' dan 'integriti' - PALA HOTAK betul si PENIPU2 amat BANGSAT ni!! Kalau PariaKR HOMO/DAP bangkai ANJING boleh sewenangnya ada cawangan2 di sana - kenapa nak mengHALANG PPBM tu pula?!!

DANUM VALLEY pun nak diCEROBOH, selain dr. MALIAU BASIN?! Kenapa berita DASYAT ni diSEMBUNYIkan dr. RAKYAT?! KEJAHATAN amat DAJAL oleh si PEROMPAK/PERASUAH LANUN syafieeHOMO ni mesti diHALANG habis2an!

Ini bukti JELAS tentang kes RASUAH/PENGGUBAHAN WANG HARAM sbnyk. $1.5 BILLION oleh shafie-eHOMO wari-sanANJING-KULI DAPbangkai ANJING Zionis - yg. dah diTUTUP sewenangnya oleh syukriHOMO BANGKAI PARASIT-si PENJAHANAM SP*M yg. makin TAK GUNA ni (sbb. tu shafieeHOMO dan adik dia, boleh sampai ada 23 SYARIKAT - mcm. anak2 madey PAR*A tu sampai ada hampir 100 syarikat – utk. mengGUBAH WANG HARAM)!

Lihat juga SAKSI yg. hanya kerja sbg. timbalan setiausaha yg. TERLIBAT dlm. kes RASU-AH/PENGGUBAHAN WANG HARAM ni boleh ada sampai $29 JUTA dlm. AKAUN dia!

Lihat di - https://malaysiachoice.wordpress.com/2018/07/06/shukri-sprm-arah-kes-shafie-apdal-ditutup-saksi-miliki-akaun-rm29-juta-dibebaskan/

Shukri SPRM arah kes Shafie Apdal ditutup, saksi miliki akaun RM29 juta dibebaskan

Malaysia Choice

July 6, 2018

(Tok Terkedu)

Blog Archive