Saturday, December 15, 2018

UMNO: UCAP SELAMAT TINGGAL MEMANG MENYEDIHKAN

Perjuangan Umno yang penuh dengan warna warni sejak ditubuhkan tahun 1946, menjadi tunggak utama kemerdekaan dan seterusnya menerajui kerajaan selama 61 tahun, akhirnya pada PRU-14 menyerahkan kuasa pada "klonnya" pada PRU-14.

Adalah bohong, bagi sesetengah pemimpin yang meninggalkan parti tidak sedih, kerana lebih setengah kehidupan mereka bersama-sama parti itu, namun perjuangan kena diteruskan sesuai dengan alaf baharu politik.

Sifat politik itu sendiri tidak kaku, politik itu perlu bergerak, perlu fleksibel sesuai dengan perkembangan zaman.

Tiada seorang pun yang menyangka bahawa Umno kehilangan kuasa pada PRU-14. Parti lawanpun mengakuinya, sebab itulah mereka menaburkan janji-janji bulan bintang yang sukar ditunaikan, tujuannya hanya gimik untuk mempengaruhi pengundi.

Para ahli Umno kena menerima hakikat, jangan termasuk dalam kategori meneggakkan benang basah, kerana fakta yang mewakili aspirasi rakyat adalah pilihan raya. Tiada mekanisme lain, melihat sokongan rakyat pada sesebuah parti atau perjuangan, ianya hanya dapat dibuktikan menerusi pilihan raya.

Sabah yang diberikan jolokan FIXED DEPOSIT BN, tidak terkecuali daripada rempuhan perubahan pada PRU-14, dan turut sama kehilangan kuasa.

Memang, dikalangan ahli Umno khususnya yang muda-muda, Umno adalah parti politik pertama mereka, kerana parti itu telah bertapak hampir 28 tahun di Sabah, sebab itulah mengucapkan selamat tinggal bukan perkara mudah.

Pernah berlaku pada Usno semasa dibubarkan pada tahun 1990, kerana tindakan penghijrahan ke parti Umno, masa itu bukan sahaja ramai yang sedih malah menanggis meraung, namun akhirnya penghijrahan itu diterima, impaknya kepada negeri dan rakyatnya cukup signifikan daripada segi pembangunan dan kemajuan.

Politik bersifat massa, politik perlu sokongan rakyat majoriti, politik tidak boleh bersandar pada kata peribahasa menang sabung kampung tergadai, politik tidak boleh bersandar pada meneggakkan benang basah, politik perlu bersandar pada fakta nyata, perlu bersandar pada arus politik perdana, politik perlu bersandar pada mengukur baju di badan sendiri.

Para pemimpin yang keluar daripada Umno semata-mata untuk penghijrahan ke arah lebih baik, sesuai dengan era politik baharu dalam negara. 

3 comments:

Anonymous said...

Memang SEDIH tetapi, Pemimpin2 UMNO/PAS dan umat ISLAM/MELAYU, mesti BERSATU dan BIJAK ber“Realpolitik“ dlm. PERJUANGAN KEMERDEKAAN kita – mencapai OBJEKTIF politik yg. PRAKTIKAL, dgn. SEGERA (bukan melalui DEMOKRASI-ala BARAT/ZIONIS PENIPU, nak tunggu PRU15 tak guna tu) - iaitu BUKAN lagi yg. berasaskan IDEALISMA semata, apalagi keadaan dlm. amat BAHAYA dgn. PENJAJAHAN KUKU BESI amat RAKUS DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK-KULI puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS, skrg. ni; kerana mmg. PRU14 mmg. telah diSABOTAJ! Lihat artikel2 amat BERNAS dr. RPK ni - di
1. https://www.malaysia-today.net/2018/12/13/the-political-agenda-overrides-party-loyalty/ ; di

2. https://www.malaysia-today.net/2018/12/14/is-dap-afraid-ppbm-will-become-stronger-asks-ppbm/ ; dan di

3. https://www.malaysia-today.net/2018/12/14/the-umno-cross-overs-is-about-keeping-dap-in-check/ !!

Maka, JANGAN jadi si BANGANG mcm. PU ni, yg. asyik hanya nak jadi ‘pembangkang‘ beretika dan bersopan konon (tgklah, lepas DEMO AMAN anti-ICERD bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita – sdgkan si PENGGANAS/PENJAJAH PARIA BANGKAI ANJING waythamoorti hindrafHOMO/TAMIL EELAM Sri Lanka/DAPbangkai ANJING tu, terus dgn. begitu ANGKUH mengGERTAK nak juga TANDATANGAN/SAHkan ICERD dan 5 lagi UNDG2 ANTARABANGSA Zionis PBB tu, dan pastinya akan terus MERUSUH dgn. GANAS/BUAS kalau setiap KUIL2 HARAM depa diROBOHkan!!)!

Dan PU bangang ni, asyik nak MENYALAHkan pemimpin2 UMNO amat GEMILANG kita dulu, sdgkan DAPbangkai ANJING sibuk main politik amat KOTOR dan JIJIK ala-ZIONIS KEPARAT mcm. TUAN IS(IS)rael MOSSAD-CIA/SOROS depa - dgn. menSABOTAJ PRU14, dan terus MENINDAS/mengHINA/mengGERTAK ISLAM/umatnya dan seluruh bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu kita, dgn. amat KEJAM, termsk. MEROMPAK/MENGGADAI habis2an $berBILLION ASET2 terutamanya HARTANAH2/SAHAM2 amat BERNILAI Islam/Bumiputera spt. TH,. FELDA, FELCRA, MARA, PETRONAS, MAHB, IHH Bhd, KTMB, KLINIK 1MALAYSIA dsbnya!

Lihat di -

4. https://www.malaysia-today.net/2018/12/14/stop-the-back-door-negotiations-umno-youth-ticks-off-party-leaders/ , dan di

5. http://theunspinners.blogspot.com/2018/12/iccpr-lagi-bahaya-dari-icerd.html !!

Kerana percayalah, PRU15 juga akan diSABOTAJ habis2an spt. PRU14, dgn. BANTUAN CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS (termsk. utk. mengHASUT akan ATM/PDRM, dan disyaki PEKERJA2 SPR melalui 'NGO' Veteran PENGKHIANAT patriot yg. BEKERJASAMA dgn. 'NGO'2 PENGGANAS MOSSAD/SOROS-CIA, Bersih dan Transparency International yg, berpusat di SWITZERLAND dan JERMAN) - yg. menyebabkan rejim Penjajah/Pengganas BANGKAI2 ANJING DAPeliwat KURAP HOMO JIJIK Zionis ni akhirnya, berjaya MENUMBANGkan pemimpin AGUNG Orang Asal ISLAM /MELAYU kita, PM/PRESIDEN UMNO amat GEMILANG, YAB DS Najib terCINTA kita, parti KEMERDEKAAN Bumiputera terCINTA kita, UMNO dan KERAJAAN BN!

Maka, pemimpin2 UMNO/PAS terCINTA kita mesti amat BIJAK dan STRATEGIK mengatur “CHESS-GAME“ Realpolitik (baca betul2 artikel2 RPK yg. BERNAS psl. ni)! Lihat sj. IS(IS)rael yg. diPUJA si BARAT – adakah dia PEDULI apa2 UNDG2 ANTARABANGSA, PBB @ DEMOKRASI kejadah?!! Bukan juga, jadi HOMO2 PENGKHIANAT rakus mcm. si nazri/khairy-PENJILAT2 anwaq HOMO yg. dah terBUKTI depa ni, adalah KULI2 DAPbangkai ANJING sbb. depa, si BARUA2 Melayu HOMO ni dah HANYUT terus dlm. budaya NAFSU buas HOMO JIJIK depa tu, dan dah diBLACKMAIL si kit siangBANGKAI ANJING DAPeliwat ZIONIS tu!!

Lihat di -

6. http://celahgelegar.blogspot.com/2018/12/zahid-anwar-dap-akar-umbi-umno-bantah.html

Lihat juga anwaq HOMO dah TAKUT lalu MENIPU dgn. POLITIK amat kotor dan jijik ala-Tuan DAPbangkai ANJING Zionis dia!

Lihat di -

7. https://www.malaysia-today.net/2018/12/13/umno-sabah-leaders-never-asked-to-join-pkr/

Puak BARUA2 Melayu HOMO ni mmg. jenis spesis yg. TAK kan kembali ke pangkal jln. nampaknya - hingga sanggup menjadi PENJILAT2 Penjajah/Pengganas DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis! Pi MAMPOS!!!!

Tok Terkedu.

Anonymous said...

Dan PI MAMPOSlah dgn. TEMBERANG JIJIK si kedua BADUT rafiziHOMO PKRbangkai HOMO/khairyHOMO ni!!!

Hanya BARUA2 Melayu HOMO JIJIK mcm. ni sj. nak - mengHALANG akan PENYATUAN umat ISLAM/MELAYU dan seluruh BUMIPUTERA, demi MENUMBANGkan PENJAJAHAN KUKU BESI amat RAKUS DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK-KULI puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS, hanya kerana anwaq HOMO gila KUASA nak jadi PM!! Lihat di -

1. http://celahgelegar.blogspot.com/2018/12/surat-rafizi-kepada-kj-susulan.html

Bahkan ‘NGO‘ Bersih, si BANGKAI ANJING PENGGANAS Soros/MOSSAD-CIA yg. berPUSAT di SWITZERLAND, pusat ZIONIS-no 1 di EROPAH – punya TAKUT, sampai nak PRU diadakan semula SEKARANG; setelah menSABOTAJ PRU14 dgn. ‘NGO‘ Veteran PENGKHIANAT, patriot HOMO, utk. mengHASUT akan ATM/PDRM, dan disyaki PEKERJA2 SPR!!

Dan WarisanHOMO-PENJILAT tegar DAPbangkai ANJING yg. juga dah TAKUT, pula nak HARAMkan PPBM masuk SABAH skrg!!

Maka, sbb. tu, kita perlu cepat TUMBANGkan parti DAP BANGKAI ANJING ni segera dgn. PENYATUAN Islam/Melayu dan seluruh bangsa BUMIPUTERA melalui PENYATUAN PAS-UMNO-PPBM/Mahathir-GPS-GBS ni!!
Lihat di -

2. http://malaysiagazette.com/blog/2018/12/14/keluar-parti-bersih-cadang-pilihan-raya-semula/ ; dan di -

3. http://malaysiagazette.com/blog/2018/12/14/pribumi-bersatu-tidak-boleh-masuk-sabah/

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Dan lihat PENDATANG Cina HOMO DAPbangkai ANJING yg. TAK GUNA ni - punya TAKUT, dan nak mengGERTAK nak buat AKTA baru pula utk. mengHALANG penghijrahan ke parti baru; sdgkan hari tu pemimpin2 UPKO dan UMNO boleh pula MELOMPAT ke WARISAN bangkai tu, dan terus MERAMPAS jawatan KM SABAH dr. YAB TS Musa Aman terCINTA kita!!!

Mmg. PENIPU dan HIPOKRIT betul parti PENJAJAH/PENGGANAS DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis ni - yg. pikiaq UNDG2 NEGARA/UNDG2 PERLEMBAGAAN, si KEPALA2 BAPA Pendatang depa punya!! Itulah, si DAPbangkai ANJING PENGGANAS ni boleh buat apa depa suka tetapi sewenangnya nak memPERMAINkan UNDG2 NEGARA/PERLEMBAGAAN, mcm. SAMPAH - utk. mengHALANG yg. lain buat perkara sama!!

Maka, sbb. tu, kita perlu cepat TUMBANGkan parti DAP BANGKAI ANJING ni segera dgn. PENYATUAN umat Islam dan seluruh bangsa BUMIPUTERA melalui PENYATUAN PAS-UMNO-PPBM/Mahathir-GPS-GBS ni!!

Lihat di -

1. https://pakdin.my/pkr-dan-dap-kena-game-dengan-mahathir/ ; dan di -

2. http://www.astroawani.com/berita-politik/sebelum-lompat-saya-sudah-minta-restu-kj-jamawi-175204

(Tok Terkedu)

Blog Archive