Saturday, December 01, 2018

UMNO SABAH SEDANG BERDEPAN PERANG TERSUSUN

Pilihan editor Harian Express Sabah " UMNO SABAH MENUJU KE TONG SAMPAH?" yang disiarkan melalui akhbar tempatan itu hari ini (1 Disember, 2018) menunjukkan ada usaha pihak tertentu di Sabah menjalankan perang tersusun terhadap parti itu dalam rangka menguburkan parti itu.

Dalam reaksi cepat Pengerusi Umno Sabah- Datuk Hajij Haji Noor, menyifatkan laporan itu "intended to hit Umno below the belt".

Laporan Harian itu yang tidak menamakan sumber, adalah petanda, berlakunya gerakan untuk melemahkan gerak parti itu di Sabah.

Dalam senario politik Sabah, hanya Umno yang boleh menganggu gugat kedudukan Parti Warisan Sabah (PWS) di bawah peimpinan Datuk Shafie Apdal.

Umno dan PWS sebenarnya mempunyai sokongan akar umbi yang sama, iaitu bumiputera islam dan KDM.

Umno yang bertapak di Sabah mula menjadi teraju kerajaan pada tahun 1994. Pada PRU-14, parti Bn Sabah yang diterajui parti itu mendapat 29 kerusi daripada 60 kawasan Dun yang dipertandingkan.

Ekoran jumlah kerusi terbannyak itu, maka Bn yang diterajui Tan Sri Musa Aman membentuk kerajaan pada 10 Mei, 2018, sebelum kehilangan kuasa, akibat tindakan khianat beberapa ADUN.

Sebenarnya, menerusi PRU-14, walaupun Umno kalah di 15 kawasan bumiputera islam, namun jika dilihat sokongan golongan itu terhadap parti itu berbanding PWS, parti itu lebih unggul, kerana menguasai 17 daripada 32 kawasan Dun Sabah.

Sebenarnya, tiada data yang boleh digunakan melihat sokongan rakyat, selain undi yang diberikan rakyat semasa pilihan raya. 

Jika ada pihak yang menganggap, bahawa Umno Sabah tidak relevan dan perlu ditong sampahkan, ianya merupakan usaha melemahkan semangat para pemimpin dan ahli parti itu.

Para pemimpin dan ahli parti itu, perlu berdepan dengan situasi demikian, dan jangan sama sekali hanyut dengan berbagai tindakan apa tah lagi spekulasi seperti mana laporan Harian itu.

3 comments:

Anonymous said...

Mesti MO DAJAL si PENJAJAH2/PENGGANAS2 DAPbangkai anjing KURAP HOMO JIJIK HOMO -KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS - yg. SEBENAQnya mmg. nak mengHAPUSkan HAK, IDENTITI, SEJARAH dan BUDAYA bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu yg. PELBAGAI di SABAH, yg. amat diPERTAHANkan oleh UMNO SABAH terCINTA kita - dgn. MEMECAHBELAHkan bangsa BUMIPUTERA dr. pelbagai AGAMA!

ShafieeHOMO amat TAMAK dan RAKUS-KULI si DAPanjing Zionis ni juga amat menDISKRIMINASI rakyat BUMIPUTERA yg. BUKAN dr. suku kaum dia - MENTALITI shafieeBANGKAI ni mmg. mcm. LANUN keparat!

Yang akan MAMPOS, diLUPUSkan dan MEMBUSUK sampai ke EKOQ, adalah parti paling RASUAH

D uboq
A njing
P eliwat

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

PEMBETULAN:

Mesti MO DAJAL si PENJAJAH2/PENGGANAS2 DAPbangkai anjing KURAP HOMO JIJIK HOMO -KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS - mmg. nak mengHAPUSkan HAK, IDENTITI, SEJARAH dan BUDAYA bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu yg. PELBAGAI di SABAH, yg. amat diPERTAHANkan oleh UMNO SABAH terCINTA kita! DAPbangkai ANJING ni SEBENAQnya, mmg. nak MEMECAHBELAHkan bangsa BUMIPUTERA dr. pelbagai AGAMA!

ShafieeHOMO amat TAMAK dan RAKUS-KULI si DAPanjing Zionis ni juga amat menDISKRIMINASI rakyat BUMIPUTERA yg. BUKAN dr. suku kaum dia - MENTALITI shafieeBANGKAI ni mmg. mcm. LANUN keparat!

Yang akan MAMPOS, diLUPUSkan dan MEMBUSUK sampai ke EKOQ, adalah parti paling RASUAH

D uboq
A njing
P eliwat

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Dan TAK pula MELALAK si kit siang JILAKA tu (yg. asyik TERLALAK psl. 1MDB) - psl. parti PENGGANAS/PENJAJAH DAPbangkai ANJING yg. dpt. RASUAH $1.2 BILLION dr. rejim puaka ZIONIS IS(IS)rael aaahhh?! Kalau TAK betul, kenapa si DAPeliwat HOMO JIJIK Zionis Freemason ni TAK juga SAMAN Razali tu - dasar si PENIPU/PENAKUT nak MAMPOS!! Lagipun, kan DAPbangkai BABI tu penuh PEGUAM2 JAMBAN HANYIR, terutamanya si PENDATANG2 PAR*A rayer-gobind BANGKAI BABI tu!

Mana juga si PENIPU2 terBANGSAT-no 1 DUNIA, syukriHOMO (yg. dah mengANJINGkan SP*M tu) /madey PAR*A/guan eng-kit siang BANGKAI BABI tu ooi?!!

Di - http://www.therakyatpost.com/news/2015/12/30/dap-offered-rm1-2-billion-to-win-ge13-build-israeli-military-camp-as-reward-claims-pas-research-director/

DAP offerred RM1.2 billion to win GE13, build Israeli military camp as reward, claims PAS research director

The Rakyat Post
KUALA LUMPUR, Dec 30, 2015

(Tok Terkedu)

Blog Archive