Thursday, December 13, 2018

PERUBAHAN PERLEMBAGAAN NEGERI-MASA GELAP BAGI SABAH

Parti politik di Sabah kena bersedia menerima di masa akan datang, keputusan pilihan raya tidak akan dapat menentukan, parti yang memerintah kerana ianya akan tergantung kepada “pleasure by TYT” seperti mana berlaku pada 12 Mei, 2018.

Selepas keputusan PRU-14, walaupun tiada parti pemenang, namun persetujuan antara parti yang mempunyai kerusi terbanyak dan sebuah parti lain telah berjaya mengumpul 31 jumlah kerusi daripada 60 kerusi yang dipertandingkan. Namun, tindakan pihak TYT yang melengah-lengahkan pembentukan kerajaan, telah menyebabkan ketidak celaruan, sehinggakan BERAKIBAT beberapa ADUN berpaling tadah untuk menyokong parti yang mendapat “pleasure of TYT”. 

Fakta yang menyokong bahawa kerajaan Sabah yang dibentuk pada 12 Mei merupakan “pleasure of TYT” apabila pada hari ini, DUN Sabah dalam sidang khas telah mengubah perlembagaan negeri berkaitan had tempoh masa perkhidmatan seseorang sebagai TYT Sabah daripada 2 penggal (8 tahun) kepada tiada had masa. Menerusi perubahan itu, maka TYT yang terlibat semasa pembentukan kerajaan negeri pada 12 Mei, akan terus menjawat sebagai TYT sehingga akhir hayat. Pada kedudukan ini, maka status TYT Sabah akan sama dengan sistem monarki yang hanya berganti selepas kematian atau keuzuran. 

Reaksi umum, bahawa tindakan kerajaan mengubah had tempoh perkhidmatan TYT sebagai balas budi kerana membantu pembentukan kerajaan yang terwujud kerana perbuatan khianat atau lompat. 

Di mata masyarakat, perbuatan seumpama ini adalah tindakan rasuah yang perlu disiasat menerusi akta Suruhanjaya pencengahan Rasuah, kerana memenuhi takrifan rasuah. 

Sekiranya kerajaan hari ini bukan sebagai kerajaan, sudah tentu had masa TYT Sabah akan tetap 2 penggal seperti mana yang lalu, kerana sebelum TYT yang ada telah ada 2 TYT sebelumnya yang tamat tempoh selepas 2 penggal. Tidak timbul andaian, bahawa kerajaan terdahulu tidak dapat mengubah perlembagaan, kerana sejak tahun 2004, kerajaan yang memerintah boleh mengubah perlembagaan negeri, kerana sentiasa mempunyai kuasa 2/3 di Dun tanpa bantuan ADUN dilantik. 

Berasaskan pengundian di DUN Sabah pada sidang khas hari ini, ternyata jika dilihat daripada ADUN yang dipilih rakyat, hanya berjumlah 39, belum mencapai 2/3 daripada 60, namun kerana adanya ADUN dilantik, maka yang menyokong berjumlah 45, iaitu lebih 2 undi pada paras 2/3 daripada 66 ADUN. Para ADUN yang membantah, meskipun jumlahnya hanya 15, namun ianya mencerminkan ketidak setujuan kepada perubahan itu.

Mengubah Perlembagaan Negeri pada hari ini, sudah tentu akan tercatit dalam Sejarah Sabah, dan bakal dilihat di masa akan datang sebagai “hari gelap” bagi Sabah. 

Penulis sebagai rakyat Sabah tidak membantah sesiapa sahaja rakyat Sabah yang dilantik sebagai TYT, namun, biarlah seseorang itu kelihatan tidak berpihak, melainkan bertindak secara adil, dan perlu kelihatan sebagai penaung atau payung bagi segenap rakyat, tanpa melihat latar belakang ataupun agama. Fikir-Fikrkan Lah.

3 comments:

Anonymous said...

Pemimpin2 UMNO terCINTA kita dr. SABAH - tolong JANGAN masuk PERANGKAP si syafieeHOMO-PENJILAT tegar si PENJAJAH/PENGGANAS/PENYAMUN/PERASUAH/PEROMPAK DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis, yg. menyebabkan 50% SABAH dah TUMBANG ke bawah pemerintahan KUKU BESI rakus DAPbangkai ANJING!

Lihat di - http://www.utusan.com.my/berita/wilayah/sabah/warisan-sentiasa-terbuka-terima-wakil-rakyat-bebas-mohd-shafie-1.804288

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Lihat artikel amat BERNAS dr. RPK ni - di https://www.malaysia-today.net/2018/12/13/the-political-agenda-overrides-party-loyalty/ !!

Pemimpin2 UMNO terCINTA kita mesti WARAS ! Bukan jadi HOMO2 PENGKHIANAT rakus mcm. si nazri/khairy-PENJILAT2 anwaq HOMO yg. dah terBUKTI KULI2 DAPbangkai ANJING sbb. depa si BARUA2 Melayu HOMO ni dah HANYUT terus dlm. budaya NAFSU buas HOMO JIJIK depa tu, dan dah diBLACKMAIL si kit siangBANGKAI ANJING DAPeliwat ZIONIS tu!! Lihat di - http://celahgelegar.blogspot.com/2018/12/zahid-anwar-dap-akar-umbi-umno-bantah.html

Puak BARUA Melayu HOMO ni jenis spesis yg. TAK kan kembali ke pangkal jln. nampaknya - hingga sangup menjadi PENGGONGGONG2 TULANG BA*I Penjajah/Pengganas DAPbangkai ANJING HOMO JIJIK Zionis! Pi MAMPOS!!!!

Tok Terkedu.

Anonymous said...

Lihat juga si PENDATANG PARIA BANGKAI ANJING rasis DAPanjing KURAP HOMO JIJIK Zionis ni - dah punya TAKUT akan PENYATUAN umat ISLAM dan bangsa BUMIPUTERA kita, lalu mengHINA/mengGERTAK Mahathir dan pemimpin2 UMNO terCINTA kita!!

Lihat di - http://www.utusan.com.my/berita/nasional/pemimpin-umno-beralih-angin-bertentangan-dengan-kehendak-rakyat-ramkarpal-1.804234

(Tok Terkedu)

Blog Archive