Sunday, January 14, 2018

PRU-14: TUN M HINDAR KAWASAN UMNO


TUN M yang dikatakan bertanding di Parlimen Langkawi, tidak akan menjadi kenyataan, kerana kawasan parlimen itu adalah kawasan Umno.

Mantan PM itu, akan bertanding di kawasan di mana Umno tidak kuat.

MP Gombak yang juga Timbalan Presiden PKR- Azmin Ali, telah membayangkan akan memberi laluan kepada bakal PM PH itu.

Parlimen Gombak telah dimenangi Azmin sejak PRU 2008.

Isyarat yang diberikan mantan PM itu dalam acara yang dihadiri beliau di Tanjung Piai, Johor pada Sabtu, menggambarkan bahawa parti PPBM bukanlah saingan Umno, sebaliknya jikapun parti itu mendapat kerusi pada PRU-14, kerusi itu, memangpun milik parti dalam PH.

PPBM diberikan 52 kerusi daripada 165 kerusi Parlimen di Semenanjung, sementara PKR 51, DAP parti terkuat dalam gabungan itu 35, manakala parti serpihan PAS- Amanah-27.

Dalam 4 parti gabungan itu, hanya DAP ada kemungkinan mempertahankan kerusi yang dimenangi pada PRU-13, manakala PKR, akan kehilangan banyak kerusi, manakala Amanah diragui untuk menang satu kerusipun.

Kerusi yang bakal dimenangi PPBM, kemnungkinan besar kerusi seperti Gombak. Namun berasaskan scenario politik semasa, Gombak bukan lagi selamat bagi PKR, mungkin itu sebab itu, Azmin mencadangkan kerusi itu untuk Tun M, sebagai jalan mudah menamatkan karier politik mantan PM itu selama-lamanya.

2 comments:

Anonymous said...

Itulah, si TERORIS ZioNAZI madey TAIK kutty Kerala anak beranak JUBOQ2 BABI yg. habis dok MENYAMUN berBILLION selama berPULUH TAHUN sampai sekrg. dr. RAKYAT dulu - memang PENAKUT!

SYUKUR si DIKTATOR PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PENYAMAQ/PENYANGAK/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH/LANUN-madey kutty Kerala anak BERANAK KEPARAT berIJAZAH JAMBAN ni; dah diTUMBANGkan dr. PETRON*S! PADAN MUKA! Selama ni TUAN depa, si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH PARASIT DAPjuboq BABI KURAP tu pikiaq dptlah terus MEROMPAK lagi PETRON*S melalui TOKEY2-PENJILAT-madey depa; skrg. dah HANCOQ semuanya!

Selama ni, si keturunan PENYANGAK/PENYAMAQ/PEROMPAK-suka MEMBACA dulu sebelum SAMUN (tak ke KELAKAQnya ni!!), si madey kutty Kerala anak beranak BANGSAT-KULI2 ZIONIS ni dok punya BONGKAK pikiaq PETRON*S, LA*A (Langkawi), dan PROT*N utamanya, depa punya; sedgkan ini kepunyaan KERAJAAN dan RAKYAT!! Apalagi PETRONAS telah diTUBUHkan dgn. PENAT-LELAH oleh NEGARAWAN ULUNG TERCINTA kami, BAPA KEMERDEKAAN/PEMBANGUNAN, Almarhum PM Tun Abdul Razak Hussein, iaitu BAPA kpd. YAB PM TERCINTA kami!

Tapi JANGAN haraplah si SPRM tu akan buka balik kes ini! Walaupun si LANUN-LANUN ni terus nak MEROMPAK PETRON*S serta RAKYAT - lagi $700 JUTA SEKARANG dari PETRON*S setelah MEROMPAK PETRON*S dan rakyat sebanyak RM16.21 bilion, dengan perjanjian konsesi IP* mereka yang dianugerahkan oleh si madey-LANUN tu - sehingga rakyat terpaksa TANGGUNG sampai SEKARANG!

SIAL lu si Madey kutty Kerala dan mana-mana KETURUNAN lu serta PENYOKONG/Tokey-Tokey yg. juga amat-JAHAT-si PEMUJA-JAMBAN DAPbjuboqBABI! Di - http://wakeupmalaya.com/2015/12/ytl-menang-saman-petronas-rm-700juta/ :

December 31, 2015 In Photo By WakeUp Malaya

YTL Menang Saman Petronas RM 700juta

Memandangkan kem pro-Tun begitu sibuk mempertahankan YTL selepas Najib menjelaskan bagaimana ERL yang dikuasai oleh YTL tidak mempunyai pilihan lain selain dari menaikkan tambang atau bayar RM2.9 bilion sebagai pampasan kepada mereka akibat dari perjanjian konsesi yang ditandatangani oleh Tun M, saya fikir adalah wajar saya menulis mengenai perkara di bawah – juga masalah legasi Tun M yang perlu ditanggung oleh kerajaan sekarang.
________________________________________

Awal tahun ini, YTL telah menyaman Petronas di London dan telah memenangi pampasan berjumlah RM700 juta dari Petronas.

Berdasarkan Perjanjian Pembekalan Gas (GSA) yang ditandatangani pada tahun 1993, Petronas sepatutnya perlu menjual gas kepada YTL Power pada harga yang dikira berdasarkan formula yang sudah ditentukan yang tidak mengikut harga pasaran gas.

Walaubagaimanapun, apabila kerajaan mula menggunakan formula harga tetap untuk gas, YTL Power, di dalam laporan tahunannya, menyatakan Petronas secara bersendirian telah menarik balik diskaun yang disediakan di bawah formula yang berkaitan harga pasaran dan akibatnya, satu pertikaian telah tercetus sama ada diskaun tersebut, di dalam keadaan tersebut, adalah tertakluk di bawah GSA.

Di dalam satu pendedahan yang mengejutkan, Petronas sepatutnya membekalkan gas kepada YTL Power pada harga diskaun tetapi menarik balik diskaun itu pada tahun 1997, apabila harga gas telah ditetapkan kerajaan pada harga RM6.40 untuk setiap mmbtu (yang masih lagi satu diskaun yang besar berbanding harga pasaran) untuk kesemua loji janakuasa di negara ini, disebabkan oleh krisis kewangan Asia......

(Tok Labu)

(ANTI-mahathirTAIK kutty kerala anak BERANAK BANGKAI BABI-si PENJILAT TAIK DAPjuboq BABI amat CELAKA 100%)

Anonymous said...

Projek YTL di UK kalau kiata tengok brouchernya semuanya environment friendly, tapi projek mereka di tanahair seperti kilang simen YTL Padang Rengas merupakan perosak alam sekitar. Diharap MB Perak Zamri dan ahli parlimen Nazri peka dengan masalah penduduk disana... YTL adalah perosak utaman alam sekitar...

Blog Archive