Latest News

PRU-14: PH SUDAH YAKIN BAKAL TEWAS


ADALAH kelaziman, jika seseorang meminta bantuan dalam suatu pertarungan atau peperangan, kerana yakin tiada kekuatan. Atas dasar itu, maka PH yang diketuai Tun Dr Mahathir meminta pihak luar ‘campur” tangan dalam PRU-14.

Campur tangan itu berupa, jika PH tewas, maka mengharapkan pihak luar akan campur tangan mempersoalkan keputusan itu dengan berbagai dakwaan, seterusnya tidak mengiktiraf keputusan itu.

Adalah sungguh pelik, sebab yang mengetuai permintaan campur tangan itu adalah Tun Dr Mahathir. Pemimpin yang sama selama 22 tahun sangat menentang campur tangan pihak luar dalam urusan pemerintahan atau urusan politik dalam negara.

Jika mantan Perdana Menteri itu mempersoalkan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) negara ini, sedangkan badan itu lah yang diguna pakai selama 22 tahun beliau memerintah. Sistem yang digunakan adalah system yang sama, malah kini ditambah baik dengan penggunaan dakwat kekal.

Melihat cara SPR mengendalikan pilihanraya, di mana masing-masing parti yang bertanding mempunyai wakil (polling agents), mempunyai wakil sebagai pengira undi, selain dakwat kekal, maka dakwaan penipuan, memang sukar diterima.

Jika benarlah, SPR adalah agen kerajaan untuk menang, mana mungkin parti pembangkang boleh menang!!!.

Di Malaysia sahaja berlaku, bahawa SPR yang kononnya dikuasai kerajaan, akan tetapi menyebabkan parti kerajaan kalah.

PH sebenarnya dalam keadaan terdesak, kerana, walaupun berbagai tipu helah, berbagai dakwaan fitnah dan berita palsu (fake news), namun tidak juga mendapat sambutan daripada rakyat.

Menjuahnya parti Pas daripada pakatan 4 parti itu (DAP-PKR-Amanah-PPBM), maka semakin jauhlah harapan mereka menakluki Putrajaya.

Memang disedari oleh pemimpin DAP, PKR, bahawa kemenangan banyak kerusi pada dua PRU lalu, kerana sokongan solid penyokong dan ahli Pas, namun pada kali ini, keadaan demikian tidak berlaku lagi.

Pas juga sebenarnya menyedari, bahawa kemengan calon-calon parti itu di kawasan campuran pada dua PRU lalu, kerana sokongan pengundi kaum cina, namun pada kali ini (PRU-14), parti itu hanya mengharapkan sokongan kaum melayu.

Pada PRU-14, tumpuan utama adalah kaum melayu. Sejauh mana kaum itu berpecah. Nisbah sokongan kaum itu terhadap parti-parti yang bertanding menentukan, parti mana yang menang. Sejauh mana Tun Dr Mahathir dapat menarik sokongan kaum melayu, demikian juga sejauh mana Mat Sabu dapat menarik penyokong Pas.

Melihat kepada scenario semasa, khususnya semasa Perhimpunan PPBM, Nampak gayanya, mantan Perdana Menteri itu tidak dapat sokongan yang signifikan daripada kaum melayu. Oleh kerana sokongan kaum melayu terhadap PPBM tidak lah sekuat seperti mana diharapkan oleh pemimpin parti itu, maka Tun Dr Mahathir menuduh parti Pas, sebagai agen kepada Bn/Umno. Mengapa dakwaan itu timbul? Sebabnya mantan PM itu tahu, bahawa parti beliau tidak dapat mencontohi sokongan kaum melayu, sepertimana semasa Pakatan Rakyat (PR) yang dianggotai Pas semasa PRU 2008 dan PRU 2013.

Di Sabah misalnya, mantan PM itu mengakui, tanpa kerjasama atau kolaborasi dengan parti Warisan Sabah, maka PH atau parti pimpinan Datuk Shafie Apdal dengan mudah ditewaskan.

Tun Dr Mahathir memang sedar dengan sedar-sedarnya, bahawa PRU-14 masih dimenangi Bn, sebab itu, beliau menimbulkan berbagai persepsi termasuk meminta pihak luar menghantar pemanatu pada PRU-14, sebagai pengadil kepada pilihan raya itu.

4 Responses to "PRU-14: PH SUDAH YAKIN BAKAL TEWAS"

Anonymous said...

Mcmmana nak menang... proses agihan kerusi pun dah huru hara!

Anonymous said...

CAP.MUNGE BOLE MENANG DENGAN SYARAT UMUMKAN JUMLAH AHLI PARTI CAP.MUNGA... DAN 2 BOLAN JANJI NAK UMUM 2 MINGGU LEPAS KONBENSION CAP MUNGE... HARAMJADAH SMPU LA NI LA NI TAK UMUM LGI...

Airinaa said...

Kontroversi juga PRU14 edisi kali ini. Macam-macam halangan & "cobaan" parti bunga nih yew... Itu lah senario #politik Malaysia kan...

شركة المثالية said...


شركة تنظيف منازل بالجبيل
شركة تنظيف بالجبيل

Blog Archive