Saturday, January 20, 2018

PERSEKUTUAN TIDAK AMBIL HAK SABAH-NAJIB

DATUK SERI NAJIB sedar, bahawa selama 22 tahun pemerintahan Tun Dr Mahathir, Sabah banyak ketinggalan, ketinggalan dalam semua perkara.

Kemudahan asas tidak dibina, kemudahan kesihatan tidak dibina, jalan-jalan perhubungan tidak dibina, tiada rakyat Sabah diberi peluang menjadi Ketua Agensi Kerajaan Persekutuan, malah yang paling malang, pentadbiran mantan PM itu menyekat peruntukan Persekutuan kepada Sabah.

Kini, hanya 8 tahun, DS Najib menjadi Perdana Menteri, peruntukan untuk Sabah kalau dijumlahkan melebihi peruntukan daripada 5 Perdana Menteri sebelumnya,

Komitmen Perdana Menteri memajukan Sabah separas dengan kemajuan Semenanjung, memerlukan dana yang besar. Komitmen itu dapat direalisasikan jika beliau tetap menjadi PM.

Rakyat Sabah perlu memastikan, bahawa pada PRU-14 akan datang sekurang-kurang 22 kawasan parlimen dapat disumbangkan kepada Bn.

Sabah, Sarawak, WP Labuan mempunyai 57 kerusi parlimen. Pada PRU-13, Bn menang 48. Jika jumlah kerusi itu dapat pertahankan, maka Bn Semenanjung hanya memerlukan 64 untuk Bn menubuhkan kerajaan dengan majority mudah. Pada PRU-13, Bn Semenanjung menang 85 daripada 165.

Melihat sambutan rakyat Sabah terhadap lawatan PM, yang berakhir pada Jumaat, Nampak gayanya, Sabah TATAP kubu kuat Bn.

Melihat kekuatan Bn di Sabah, impian PH untuk menawan Putrajaya, hanya bakal menjadi impian, kerana rakyat Sabah sudah pasti mengucapkan, selamat bermimpi.

Terserah kepada pengundi Semenanjung, apa kah mereka akan menyokong Tun Mahathir, namun rakyat Sabah tidak sekali. Rakyat Sabah tidak mahu dipatuk ular daripada lubang yang sama.

Rakyat Sabah kini sedar, sejak DS Najib menjadi PM, tiada hak-hak Sabah yang diambil, apa yang berlaku, setiap lawatan PM ke Sabah sentiasa membawa ole-ole untuk rakyat Sabah. Adalah tidak adil tidak menyokong pemimpin yang prihatin. Untuk membalas budi PM ke-6 itu, rakyat Sabah perlu memberi kemenangan kepada Bn pada PRU-14 akan datang.

No comments:

Blog Archive