Wednesday, September 14, 2016

Isu-isu Mengganggu Rakyat

Isu-isu utama yang menganggu rakyat adalah isu penculikan, 1MDB serta wang derma RM2.6bilion serta laporan berkala berkaitan Datin Rosmah Mansor. Semua isu-isu tersebut mampu menutupi isu-isu yang dilakukan pembangkang khususnya di Pulau Pinang dan Selangor, malah isu rasuah Lim Guan Eng serta Terowong Pulau Pinang, padam begitu sahaja, kerana tertutupi oleh isu-isu yang disebutkan.

Kekuatan media asing seperti The Wall Street Journal (WSJ), Sarawak Reports kemudiannya dibantu The Age, FreeMalaysiaToday, Malaysiakini, serta media serantau baik yang diterbitkan di Singapura, Austarlia dan Hong Kong menyebabkan media tempatan tertimbun, sehingga tidak kelihatan kelibat surat-surat khabar itu. Kehadiran blog Menteri Komunikasi dan Multimedia- Datuk Salleh Tun Said www.sskeruak.blogspot.my setidak-tidaknya mampu bersiang dengan media antarabangsa, kerana laporan atau tulisan melalui blog itu kerap dipetik oleh media antarabangsa, sebagai balasan atau penjelasan berkaitan sesuatu laporan yang dibuat oleh media mereka.

Nampak gayanya, kalau dilihat daripada segi media, kita hanya dapat menyaksikan, bahawa di Malaysia ini, tidak ramai individu yang membela atau menjalankan penjelasan berkaitan laporan-laporan media asing berkaitan DS Najib Razak, Datin Rosmah Mansor, 1MDB serta wang derma RM2.6bilion. Malah mantan Menteri Kewangan ke-2 Dato Ahmad Husni Hanadzlah melalui wawancaranya dengan Sinarharian beberapa hari lalu, membawa pengertian, bahawa ada sesuatu yang tidak betul dalam perjalanan pengurusan kewangan negara atau pentadbiran negara. Melalui wawancara itu, memberi peluang kepada pihak pembangkang mengulas, bahawa seolah-olah memang berlaku salah urus dalam pengrusan kewangan negara, khususnya isu yang menyelubungi 1MDB.

Melihat kepada laporan media, khususnya media dalam talian, nampak gayanya, Malaysia sedang dikeroyok habis-habisan, daripada semua penjuru. Malangnya, tidak ramai pemimpin yang tampil ke depan memberi penjelasan atau kenyataan berasaskan fakta. 

Kalau digoogle atau membaca laporan-laporan media atas talian, hanya dua pemimpin yang kerap muncul memberikan penjelasan dan kenyataan, iaitu Datuk Salleh Tun Said dan Dato Abdul Rahman Dahalan, dan kini disertai oleh Menteri kewangan Ke-2- Dato johari Abdul Ghani. Malang sungguh, daripada sekian ramai menteri kabinet, yang terlibat dalam mesyuarat kabinet mingguan, tak kan tiada yang tahu atau pandai memberi penjelasan atau kenyataan fakta mengenai isu-isu yang dimainkan oleh media antarabangsa, media pembangkang tempatan dan pemimpin pembangkang tempatan.

Sebagai contoh mutlak, kedudukan Esszone/Esscom di Pantai Timur Sabah, tidak ramai yang tahu, bahawa barisan keselamatan Pantai Timur Sabah itu di bawah tanggungjawab Kementerian Dalam Negeri (KDN) bukannya di bawah kementerian Pertahanan. Di laman sosial, terlalu ramai menyalahkan Dato Hishamuddin Hussien, sedangkan Esszone/Esscom bukan di bawah bidang kuasa beliau. Melihat kepada keadaan itu, seolah-oleh pentadbiran negara terputus komunikasi dengan rakyat.

Menjelang PRU-14, meskipun ramai pemimpin “down-grade” isu-isu yang disebutkan pada awal tulisan ini, akan tetapi anggapan mereka itu, sebenarnya jauh tersasar, kerana isu-isulah yang menguasai pemikiran rakyat majoriti masa kini. Memang kalau dilihat semasa PRN Sarawak dan dua PRK berkembar, bahawa isu-isu tersebut, nampak tidak berimpak, akan tetapi, jangan lupa masa “inkuobasi” sesuatu isu memerlukan masa untuk matang. Adalah diperkirakan, isu-isu yang disebutkan (penculikkan, 1MDB, wang derma RM2.6bilion) akan matang pada PRU-14, dan isu-isu itu akan mempengaruhi rakyat semasa membuang undi.

Kepada para pemimpin BN, anda masih mempunyai masa 18 bulan untuk bertindak. Lakukan semua ilmu politik yang ada pada diri anda dalam masa tempoh yang tersedia, jika tidak, jangan menyesal, jika kita kehilangan kuasa. Fikir-Fikirkan lah.

1 comment:

Anonymous said...

Mana KDN/PDRM OI?! Awatlah hang boleh BIAQkan si TERORIS BETINA KAFIR HARBI asing US, yg. dah BERSARANG kat NEGARA ISLAM kita ni, dok HINA dgn. amat JIJIK kat UNDG2 NEGARA dan UNDG2 ISLAM kita?! TAKUT sgtkah dgn. BETINA ASING TAK SEDAQ DIRI ni – PENTING sgtkah KUASA TERTINGGI akan datang dr. memPERTAHANkan dan MELINDUNGI ISLAM/umatnya serta NEGARA ISLAM kami ni?! LEMAS betul aku PENAKUT2 ni semua- tapi dgn. BANGSA Bumiputera Islam/Melayu bukan main BERANI nak cepat GERTAK/TANGKAP kalau buat salah; sedgkan disyaki puak TERORIS Tamil Elam pun boleh sewenangnya buat Malaysia ni sbg. SARANG HARAM JADAH depa teramsuk SERANGAN terbaru ke atas Duta ISLAM dr. Sri Lanka (TAK juga diTANGKAP bawah AKTA TERORISMA)! Disyaki TERORIS Tamil Elam ni BERSARANG kat KONDO2 MEWAH, disyaki dgn. KERJASAMA pihak PENGURUSAN - supaya SUKAR diKESAN!

Maka, HALAU aja si PENJAJAH BETINA SUNDAL ZIONIS US ni dr. NEGARA ISLAM kita ni! Lihat di -http://khairulryezal.blogspot.com/2016/09/baru-layak-calon-usa-2004-menjadi.html , Baru Layak Calon 'Mrs USA' 2004 Menjadi Peguam Baru Anwar Ibrahim , September 14, 2016!!

CILAKA betul BETINA SUNDAL HOMO ZIONIS HARAM JADAH ni! Dasar si PELACUR-GILA-HOMO! Yg. rejim ZIONIS US HOMO lu asyik dok BUNUH/ROMPAK/ROGOL dlm. GENOSID amat KEJAM kat bangsa BUMIPUTERA ISLAM kat Afghanistan/Iraq/Syria/Libya dsbnya serta menubuhkan PENJARA HARAM JADAH Guatanamo tu - tapi lu si BETINA JALANG ASING berani nak masuk campur kat NEGARA ISLAM kami ni?! Termasuk dok SOKONG rejim PENJAJAH TERORIS KANIBAL IS(IS) rael dgn. SENJATA dan WANG – utk. terus MEMBUNUH/MEROMPAK/MEROGOL/MEMPERDAGANGkan ORGAN2 bangsa BUMIPUTERA Islam/Katolik di Palestin tu?!

Sesiapa PENGKHIANAT KITOL PENAKUT Islam/Melayu yg. sanggup TUNDUK pd. PENJAJAH2/PARASIT2 BETINA BABI SONDOL dan puaka2 BerSHIT DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP ZIONIS KAFIR HARBI JUBOQ BABI RASIS/PORNO/HOMO ni semua - aku harap lu dan keturunan lu yg. juga JAHAT-nak MAMPOS diPANAH PETIR dan jadi PAPA KEDANA! Baik lu BERTAUBAT sebelum TERLAMBAT!

Lihat DEMO HARAM JADAH BerSHIT yg. asyik nak PROVOKASI bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu kita dan mengGULINGkan YAB PM Bumiputera Islam/Melayu TERCINTA kita, serta NEGARA ISLAM pusaka nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kita ni! Di - http://www.thestar.com.my/news/nation/2016/09/14/bersih-5-rally-set-for-nov-19/ , Bersih 5 rally set for Nov 19, by d. kanyakumari, Wednesday, 14 September 2016 |!!

Nek Tempoyak.

Blog Archive