Saturday, July 23, 2016

Kes 1MDB: Mengapa DOJ Amerika Hanya Percaya Pada Sarawak Reports?

Jika DOJ Amerika, bertindak adil, maka perlu juga mendapat maklumat daripada subjet utama (1MDB), bukan hanya bergantung pada Sarawak Reports Dan Datuk Khairuddin Abu Hassan serta Mathias Chang.

DOJ juga, kalau mahu bertindak adil, perlu menggunapakai pendekatan, bahawa Sarawak Reports menggunakan maklumat yang dicuri kemudiannya ditokok tambah, manakala Khairuddin juga sama, kerana mantan Naib Ketua Bahagian Umno Balik Pulau, Pulau Pinang itu, tiada locus standi, atas sebab tidak terlibat sama sekali dengan pengurusan 1MDB.

Sesuatu keajiban dalam sesuatu siasatan, bahawa subject yang mahu dibela, dalam perkara ini 1MDB, tidak mengalami seperti mana tujuan untuk dibela. Sarawak reports dan Kharuddin, mendakwa dan menuduh bahawa sebahagian wang 1MDB telah dicuri, manakala subject tidak merasakan bahawa ada wang yang dicuri. 

Agensi penguatkuasa Malaysia termasuk PAC Parlimen telah siap melakukan siasatan, dan dalam semua siasatan itu, tidak didapati sebarang salah laku dalam 1MDB, tiada wang yang hilang, melainkan hanya terdapat kelemahan pengurusan syarikat. Kelemahan pengurusan, bukan kerana ada wang yang hilang, akan tetapi, rancangan perniagaan syarikat tidak menepati seperti mana yang dirancang.

Dalam dunia kewangan, memang berlaku istilah komisyen. Setiap pengurus dana, mempunyai komisyen tertentu yang ditetapkan. Misalnya, pelaburan unit amanah, seseorang pelabur dikenakan paling rendah 4 peratus, jika melabur pada unit amanah yang diluluskan kerajaan. Demikian juga, urusan pinjaman, seorang pengurus dana atau broker dana, mempunyai kadar komisyen tertentu. Pengurus dana adalah mereka yang bertanggungjawab memperlancar pemberian pinjaman kepada peminjam, samaada individu atau syarikat.

Pendek kata, 1MDB telah mendapat pinjaman sebanyak RM42bilion. Menurut standard bayaran pengurusan dana, pihak peminjam dikenakan 4% daripada jumlah itu. Empat peratus daripada RM42bilion adalah RM1.68bilion. Namun bagi majoriti dana yang dipinjam 1MDB, dikatakan di atas 5%, katakan secara kasar hanya 5%, maka jumlah komisyen daripada RM42bilion adalah RM2.1bilion.

Penulis sejak tahun 1993, merupakan salah seorang pengurus dana unit amanah bermula daripada Ban Hin Lee Bank, kemudian Southern Bank dan seterusnya CIMB Bank. Penulis dibayar 4% one-off daripada jumlah yang dilabur pelabur, begitulah seterusnya. sebagai tambahan, penulis juga mendapat bonus tahunan berasaskan jumlah aset yang terkumpul di bawa tajaan penulis. Ertinya, sudah menjadi lumrah dalam pengurusan dana, setiap pengurus mendapat komisyen daripada dana-dana yang diurus oleh pengurus dana tersebut.

Ertinya, penulis tidak merasa pelik, jika ada individu yang mendapat komisyen yang banyak daripada pinjaman 1MDB. Bagi pengurus dana itu, tiada kesalahan mendapatkan komisyen, kerana itulah peraturan yang digunapakai oleh semua pengurus dana di dunia.

Semua kita maklum, bahawa 1MDB yang ditubuhkan pada tahun 2009 dengan modal RM1juta. Oleh kerana kemahiran pengurus dana, maka mereka mampu memberi kepercayaan kepada pemberi/peminjam dana untuk memberi pinjaman kepada satu syarikat sehingga 42ribu kali ganda berbanding modal. Apa yang dapat dilihat kepada kejayaan ini? Hanya satu- satu keyakinan dan kepercayaan kepada plan perniagaan syarikat itu. Salah kah, pengurus dana yang berjaya memberi keyakinan kepada pemberi dana, untuk mendapat komisyen??? Komisyen yang diperolehi sudah menjadi hak peribadi. Terpulanglah kepada penerima komisyen untuk menggunakan komisyen yang diterima. Mengapa kah DOJ Amerika mahu menyembunyikan sistem kewangan yang digunapakai antarabangsa ini? Sebagai negara yang mempunyai reputasi tinggi di dunia, sepatutnya mereka tidak terikut rentak, cara mereka yang mengelabui atau menyembunyikan peraturan kewangan yang melibatkan pengurusan dana. 

Kepada pembaca, sangat mudah, bagi anda mengetahui, berapa peratus yang anda perlu bayar kepada pengurus dana jika anda melabur dalam sesuatu pelaburan, misalnya unit amanah. Datanglah ke mana-mana Pengurusan kewangan yang ada di negara kita, Public Mutual kah, CIMB Asset Managemnet kah, anda akan tahu dengan segera, berapa peratus yang anda bayar kepada pengurus dana.

Bagi mereka yang biasa terlibat dengan pengurusan dana, berlaku juga keadaan suka sama suka atau setuju untuk bersetuju. Biasanya yang disepekati adalah kadar bunga, masa luput dan sebagainya. 

Pengurus dana, adalah para individu yang tidak pernah rugi, sebabnya, pengurus dana, boleh sahaja mendapat bayaran komisyen daripada dua pihak, sipemberi dana dan penerima dana. Dalam hubungan dengan 1MDB, dengan pertimbangan latar belakang kewangan syarikat itu, kemungkinan yang berlaku, bahawa pengurus dana mendapat bayaran daripada kedua belah pihak. Ertinya, daripada RM42bilion, pengurus dana sekurang-kurangya mendapat RM4.2bilion komisyen. Sudah dijelaskan di atas, bahawa komisyen yang dibayar adalah hak peribadi, jadi seharusnya tiada yang mempersoalkan bagaimana seseorang atau kumpulan orang yang mendapat komisyen itu membelanjakan komisyen yang diperolehi.

Bagi mereka yang mempersoalkan sangat, berkaitan 1MDB, kononnya ada pihak-pihak yang mengaut keuntungan. Jangan persalahkan mereka, kerana setiap orang mempunyai peluang berbuat demikian. Hari ini, mungkin orang lain yang berpeluang, di masa depan kita juga yang berpeluang, atas sebab pengurus dana, merupakan kerja profesional yang diakui di seluruh dunia. Kadangkala, rezeki berpihak pada kita, kadangkala di pihak lain. Penulis berpengalaman mendapat dana pelaburan lebih RM1juta hanya dalam 2 hari, manakala, kawan-kawan seprofesion memerlukan berbulan-bulan untuk mendapatkan jumlah pelaburan sebanyak itu. Rezeki seseorang tidak boleh dihalang.

5 comments:

Anonymous said...

AYT; TAK ke KELAKAQnya kerana rupanya si BETINA SUNDAL AG HARAM JADAH lynch tu adalah si PERASUAH-no-2 di US (selepas Soros)! Mcm. si ZIONIS Soros JUBOQ BABI; BETINA SUNDAL ni sendiri terlibat dlm. kes skandal penggubalan wang haram dengan kartel DADAH dan TERORIS! Lihat artikel2 BERNAS ini di - http://thekl-chronicle.blogspot.com/2016/07/lorreta-lynch-caught-in-mega-money.html , Lorreta Lynch caught in mega money laundering scandal in USJuly 23, 2016; dan di -- http://khairulryezal.blogspot.com/2016/07/peguam-negara-us-loretta-lynch-sendiri.html:

July 22, 2016

Peguam Negara US Loretta Lynch Sendiri Terpalit Dengan Skandal Pengubahan Wang Haram

Dunia sedang melihat percubaan Peguam Negara Amerika Syarikat Loretta Lynch menggunakan Jabatan Kehakiman (DoJ) Amerika Syarikat untuk membuli negara kecil seperti Malaysia. Tujuannya tidak lain dan tidak bukan adalah untuk mengalih perhatian daripada kes skandal penggubalan wang haram dengan kartel dadah dan pengganas yang dihadapi oleh Lynch.

Semasa berkhidmat sebagai Pendakwaraya Persekutuan Amerik Syarikat (AS), wakil bagi Daerah Timur New York, Lynch, bersama-sama dengan Jabatan Kehakiman, telah menyelia tuntutan mahkamah besar-besaran terhadap perbankan gergasi British, HSBC. Pegawai-pegawai Bank dan kakitangan lain telah menghadapi tuduhan pengubahan wang haram lebih daripada $200 juta melalui Bank AS itu. Kakitangan-kakitangan berkenaan telah didakwa membuka akaun palsu menggunakan maklumat peribadi pelanggan.

Pendakwaraya Persekutuan menuduh HSBC haram menjalankan urus niaga haram bagi pihak pelanggan di Cuba, Iran, Libya, Sudan dan Burma. Kesemua negara ini adalah tertakluk kepada sekatan yang dikuatkuasakan oleh Pejabat Kawalan Aset Asing pada masa urus niaga dijalankan. Bukan setakat individu yang bertanggungjawab enjalankan pengubahan wang haram berkenaan tidak didakwa, Lynch sebalikya membantu membuat rundingan penyelesaian dengan HSBC sebanyak $1.92 bilion pada Disember 2012. (Sumber: The Daily Signal)

Kedua, American Center for Law and Justice telah mengadakan petisyen yang mendesak Peguam Negara Amerika Syarikat berkenaan meletak jawatan kerana terlibat bersekongkol dengan Bekas Presiden Bill Clinton. Petisyen "Attorney General Loretta Lynch must resign" itu telah berjaya mengumpul lebih 100 ribu tandangan dalam masa 20 hari. (Sumber: ACLJ)

Pada 21/07/2016, Loretta Lynch mengumumkan kes saman Sivil kepada beberapa individu yang dikaitkan dengan IMDB sehingga kepada pembekuan Aset dibawah Kleptocracy Asset Recovery Initiative (KARI) yang membenarkan perampasan aset-aset yang dianggap sebagai aktiviti bersumberkan penggubahan wang haram.

Kenapa Loretta Lynch tiba-tiba mengumumkan Saman Sivil ini? Apakah beliau mahu menolong kepada publisiti isteri Bill Clinton iaitu Hillary Clinton bersaing untuk merebut jawatan Presiden Amerika Syarikat? Atau adakah ini merupakan satu jalan bagi menutup salah lakunya bersekongkol dan menerima rasuah Bill Clinton?

Integriti Lynch jelas boleh dipertikaikan dan adakah tidak mustahil pasukan pelobi Bapa Andaian, Tun Dr Mahathir yang membuat aduan kepada Kleptocracy Asset Recovery Initiative dibayar berjuta-juta US dollar? Bukan merupakan suatu yang asing bagi pasukan Tun Dr Mahathir yang pernah membayar Jack Abramoff sebanyak USD1.2 Juta. Baca Harakahdaily, di sini.

(Nek Tempoyak)

Anonymous said...

Sbb tu Kem LUAQ - hang TEGASlah sikit dgn si rejim2 Barat/ZIONIS HARAM JADAH tu!

TAK ke KELAKAQnya ni - mcmlah US tu KETUA POLIS Dunia sedgkan hampir kesemua rejim2 US, yg. sudah diKUASAI ZIONIS/IS(IS)rael adalah si PEMBUNUH/PEROGOL/PEROMPAK umat Islam-no 2; selepas IS(IS)rael! Lihat shjlah Dunia ISLAM yg. amat KAYA MINYAK-GAS yg. habis diROMPAK dlm GENOSID2 di Iraq/Syria/Libya/Afghanistan/Palestin/Mali/Somalia dsbnya, oleh si LANUN/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROMPAK/PEROGOL US-Barat/NATO/ZIONIS-IS(IS)rael tu!

Tengok si puak TERORIS BerSHIT/PKRHOMO KEPARAT/DAPJUBOQ BABI ni semua yg. dapat RASUAH HARAM JADAH dari si-CIA-MOSSAD-ISrael/NED-SOROS JUBOQ BABI-PENYANGAK/PENYAMUN/PERASUAH/PEMBUNUH-no 1 - utk. mengGULINGkan YAB PM BUMIPUTERA Islam/Melayu TERCINTA kita, K'JAAN PERSEKUTUAN serta UMNO TERCINTA kita! PDRM patutnya siasat bawah AKTA TERORISMA - dan SPRM yg. MENCURIGAka tu; awatlah SENYAP aja psl. ni; GERAMnya aku! Lihat di -
http://landdestroyer.blogspot.my/2015/08/us-vs-china-us-mobs-seek-to-overthrow.html:

US vs China: US-Backed Mobs Seek to Overthrow Malaysian Government

August 24, 2015 (Tony Cartalucci - LD) - Malaysia's "Berish" movement - an umbrella organization for various opposition groups opposed to the current government of Prime Minister Najib Razak - plans its fourth street demonstration in 8 years to unfold at the end of August.

While Bersih's alleged goal is "clean and fair elections," it is openly led by the government's opposition headed by the now imprisoned US-proxy Anwar Ibrahim and a myriad of US-funded and directed nongovernmental organizations (NGOs). The US State Department, through its US National Endowment for Democracy (NED) and its subsidiary the National Democratic Institute (NDI), along with convicted financial criminal George Soros' Open Society Institute (OSI), have funded both Bersih directly, and many of the NGOs that constitute Bersih's core leadership.

Several NGOs currenlty openly funded by the US NED - i.e. Islamic Renaissance Front and Lawyers for Liberty - can be found also listed on Bersih's current "endorsees" list.

Despite years of immense US-funding, Bersih has recently pleaded for donations and now claims they've received over a half million Ringgit (over 100,000 USD). More recent reports claim the amount could be as high as 1.2 million Ringgit.

And while they claim they seek simply to reform Malaysian politics, Bersih's new leader, Maria Chin Abdullah openly admitted their goal for "Bersih 4.0" is to call for the resignation of Malaysia's current government. In a Facebook post she claimed:

"Reforms - we will continue to demand and this time Yes it's a tall order to ask the PM to resign but if we dont try we will never push the boundaries for clean & fair elections."

Apparently by "clean & fair elections," Bersih's leadership means elections in which their opponents have been undermined and otherwise eliminated, and in which they can take power - or in other words, another textbook case of US-backed regime change…..

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

MASA adalah juga KRITIKAL - yg. diPILIH utk SERANGAN terbaru puak ZIONIS ni utk. MENYERANG NEGARA ISLAM & YAB PM Bumiputera Islam/Melayu-UMNO TERCINTA kita! Kan dekat HARI KEMERDEKAAN kita ni!

Patutlah si BETINA SUNDAL ZIONIS lynch-PERASUAH-no 2 di US (lepas Soros JUBOQ BABI) tu sdg. bagi SENJATA kat EKOQ2 GILA si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD!

Rupanya juga, utk.mengHIDUPkan kembali puak TERORIS BerSHIT DAPJUBOQ BABI HARAM JADAH RASIS/PORNO/HOMO tu - supaya dpt. MENIPU Dunia sekali lagi psl. YAB PM TERCINTA kita serta UMNO! lLihat di - https://helenang.wordpress.com/2016/07/22/confirmed-bersih-5-0-is-on/ , CONFIRMED — Bersih 5.0 is on, July 22, 2016!! Di samping nak MENUTUP terus kes RASUAH si TONGGENG eng tu - juga nak TIPU Dunia yg. dia ni kononnya diANIAYA secara POILTIK jika di dpt. BERSALAH!

Takkanlah puak TERORIS BerSHIT ni akan boleh dibenaqkan lagi memPROVOKASI dan memFITNAH dgn. berDEMO HARAM JADAH sesuka hati terutamanya di DATARAN MERDEKA kita, apalagi, dekat HARI KEMERDEKAAN kita ni - mcm. TAHUN LEPAS juga - sedgkan PEJUANG2 Red Shirt BUMIPUTERA Islam/Melayu kita akan cuba diHALANG dan diSERANG pula sbg. 'rasis' lah dsbnya?!

Apa juga jadi kes2 puak TERORIS BerSHIT DAPJUBOQ BABI RASIS/PORNO/HOMO ni yg. PIJAK & KENCING kat GAMBAQ2 pemimpin Islam/Melayu kita dulu?! Dah SENYAP terus! Hang buat apa KDN OI?!!

Nek Tempoyak.


SUARA RAKYAT said...

Hebat nek tempoyak

Anonymous said...

ialah 1MDB ni suci lagi murni dan untung berbilion-bilion..

Blog Archive