Wednesday, June 15, 2016

PRK Sungai Besar Dan Kuala Kangsar: Apa Kah "Game Over" Bagi Penentang Najib? Atau Sebaliknya

Sabtu ini, 18 Jun 2016, 32,949 pemilih berdaftar bagi Kuala Kangsar dan 42,655 pemilih berdaftar bagi Sungai Besar akan menentukan, parti mana mewakili kawasan masing-masing bagi tempoh masa dua tahun sebelum PRU-14.

Barisan Nasional, sudah tentu mahu mempertahankan kawasan itu, kerana bukan sahaja mahu menunjukan sokongan rakyat terhadap gabungan 13 parti tersebut, akan tetapi kawasan itu merupakan kawasan tradisi Bn dan tidak pernah kalah pada sebarang pilihanraya sebelum ini.

Kalau dilihat pada keputusan PRU tahun 2013, parti Pas merupakan saingan utama parti Bn, namun akibat perpecahan Pakatan Rakyat, maka melalui dua PRK kali ini, terdapatnya tiga pihak bersaing, selain Bn, Pas juga pakatan harapan melalui parti Amanah yang ditubuhkan 6 bulan lalu oleh serpihan para pemimpin parti Pas.

Dua kawasan PRK ini, merupakan kawasan melayu, kerana 2/3 daripada pengundinya adalah kaum melayu, manakala kurang 1/3 adalah kaum cina dan sedikit kaum india.

Dua belah pihak samada Bn dan kumpulan anti Najib, mahu melihat keputusan dua PRK kali ini sebagai "game over" bagi pesaing masing-masing. Bagi pihak Bn, kemenangan di dua PRK itu, menunjukkan bahawa "game over" bagi penentang DS Najib Razak, manakala di pihak Anti Najib, jika kemenangan menyebelahi mereka, maka "game over" juga kepada kepimpinan DS Najib Razak.

Memang di atas kertas, keputusan dua PRK ini tidak mengubah status quo kerajaan Persekutuan Malaysia, namun moralnya, jika Bn kalah, maka dua PRK ini boleh menjadi "game changer" politik Malaysia.

Ramai penganalis polilik mengatakan, bahawa Bn masih mengekalkan dua kawasan itu, yang berubah hanya jumlah undi yang bakal diperolehi calon-calon Bn, serta jumlah majoriti yang membezakan parti pesaing terdekat.

Apa yang ditemui selama kempen di dua kawasan tersebut, parti Amanah masih sukar menembus sejumlah pengundi, namun kekuatan parti itu tergantung kepada parti DAP. Atas sebab itu, ramai yang mengatakan, bahawa undi yang bakal diperolehi calon Amanah sebenarnya mewakili sokongan kepada Parti DAP. Penyokong parti PKR, sebenarnnya dipersimpangan jalan, kerana ramai yang keliru pendirian parti itu, khususnya pendirian Timbalan Presiden PKR Azmin Ali. Kaki Azmin sebelah bersama Pas dan sebelah bersama Pakatan Harapan yang diterajui DAP. Secara tersirat, Azmin tidak mahu calon Parti Amanh menang, atas sebab, jika berlaku, maka menunjukkan, bahawa PKR dibawah naungan Parti DAP. Umum mengetahui, keterlambatan mengumumkan calon Pakatan Harapan di dua PRK tersebut, atas sebab Azmin mahu calon PKR dipilih, setidak-tidaknya bagi Parlimen Sungai Besar. Namun, kejayaan memilih calon daripada Parti Amanah, menunjukkan, bahawa Parti DAP lebih "superior" berbanding PKR, kerana DAP memilih Parti Amanah berbanding PKR.

Tidak dinafikan, jika jumlah pengundi yang keluar mengundi berlegar pada para 70 peratus, bererti pengundi yang berada di luar kawasan itu tidak pulang untuk mengundi. Umum mengetahui, bahawa pengundi luar majoritinya adalah pengundi pembangkang. Parti DAP telah awal-awal menempah beberapa bas untuk membawa pengundi luar untuk pulang mengundi, kerana parti itu tahu, tanpa kehadiran pengundi luar, calon yang disokong parti itu tidak bakal menang.

Apa yang menarik pada kempen di dua kawasan ini, meskipun mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir turun berkempen, dan mahukan agar pengundi di kawasan itu mengundi calon Amanah, namun kelihatannya tidak berimpak. Para pengundi khususnya kaum melayu, masih mahu mengekalkan status quo, atas sebab menurut mereka, masa Tun Dr Mahathir sudah berlalu. Pembangkitan juru kempen Bn yang menjelaskan bahawa persengkokolan Tun Dr Mahthir dengan musuh utamanya seperti Lim Kit Siang, hanya bermotifkan peribadi, bukannya untuk rakyat. Juga rakyat diterangkan, bagaimana mantan Perdana Menteri mengunapakai politik menghalalkan cara, semata-mata memenuhi keinginan peribadi.

Apa yang jelas melalui dua PRK kali ini, pengundi khususnya kaum melayu, belum bersedia berpindah dan masih yakin, bahawa parti Bn masih merupakan pilihan untuk memerintah negara, dan juga pilihan untuk mewakili mereka di Dewan Rakyat. Kehendakan anti Najib, agar dua PRK tersebut menjadi "game changer" poliltik di Malaysia tidak akan kesampaian. Apa-apapun, dalam politik semuanya boleh berlaku. Tiada manusia yang boleh membaca gerak hati pengundi.

No comments:

Blog Archive