Tuesday, June 21, 2016

Impak Kemenangan Besar Bn Pada Dua PRK- Sungai Besar dan Kuala Kangsar

Terperanjat dengan majoriti besar, menyebabkan ada pemimpin Bn memberi reaksi, PRU-14 boleh sahaja diadakan esok!!!.

Pembentukan kerajaan Persekutuan ditentukan oleh jumlah kerusi parlimen. Memandangkan jumlah kerusi tidak sama rata antara Sabah, Sarawak dan Semenanjung, maka Semenanjung boleh membentuk kerajaan Persekutuan tanpa kerusi-kerusi daripada Sabah dan Sarawak.

Pengagihan kerusi parlimen sedia ada, Semenanjung 165, Sarawak 31 dan Sabah 26 termasuk WP Labuan.

Jumlah majoriti mudah hanya memerlukan 112 daripada 222 kerusi parlimen keseluruhan.Ertinya, jika parti-parti yang bertanding mendapat kerusi 112 di Semenanjung, maka boleh membentuk kerajaan Persekutuan.

Mengambil keputusan dua PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar, jika trend itu berterusan pada PRU-14, tidak mustahil, parti-parti pembangkang DAP-PKR berserta Amanah dan Pas hanya mampu menang maksima 50 kerusi Parlimen di Semenanjung. Jika demikian, maka Bn di Semenanjung bakal mendapat 115 kerusi, kedudukan yang membolehkan membentuk kerajaan majoriti mudah.

Sebelum PRU-2008, keputusan PRU senantiasa jumlah kerusi Bn di Semenanjung dalam keadaan yang boleh membentuk kerajaan dengan majoriti mudah tanpa penyertaan Sabah dan Sarawak. Bagi rakyat Sabah dan Sarawak tahu, keadaan apa yang berlaku!!!, macam para wakil rakyat daripada Sabah dan Sarawak seperti melukut di tepi gantang.

Hanya kerana tsunami politik yang melanda Bn pada PRU-2008, Sabah dan Sarawak mendapat jolokkan Simpanan Tetap Bn. Bersandar pada keputusan PRU itu dan berterusan selepas PRU-13, maka para wakil rakyat Sabah mendapat tempat. Rakyat Sabah dan Sarawak menyaksikan, bahawa ramai wakil rakyat dilantik sebagai Menteri dan Timbalan Menetri- julung kali berlaku selepas negara merdeka lebih setengah abad.

Juga akibat tsunami politik di Semenanjung, maka Sabah dan Sarawak mendapat jalanraya Persekutuan berkembar yang diberi nama Pan Borneo atau Trans Borneo, selepas 53 tahun, Perdana Menteri Pertama menjanjikan pembinaannya.

Akibat tsunami politik tahun 2008 dan seterusanya 2013, maka Sabah dan Sarawak diberikan haknya sedikit demi sedikit, di mana hak-hak itu terlupakan semasa 5 Perdana Menteri bertampuk di medan kuasa.

3 comments:

Anonymous said...

Dlm. KEGHAIRAHAN menang, JANGAN pula bangsa BUMIPUTERA kita diminta jadi KULI2; sampaikan nanti utuk. PRU akan dtg. diletakkan KEMBALI mcm. KESILAPAN dulu, pemimpin Bukan Bumiputera di kwsn. MAJORITI yg. dr. BANGSA Bumiputera - BELAJAQ dr. PRU di S. Besaq & KK ini! JANGAN lupa yg. BERIBU mengundi PANHOMO ANJING DAPJUBOQ ANJING tu, siapa yg. MAJORITI?!!! Dan yg. TAK mengundi, spt. diDEDAHkan oleh Helen Ang, kemungkinan sbb. DAPJUBOQ ANJING tidak bertanding!

Maka, UMNO; demi bersiap sedia dgn. mat STRATEGIK & CEKAP dr. sekrg. untuk PRU14, sila lantik para pakar2 INTELEKTUAL Melayu dr. UMNO, yg. TULEN, untuk MENILAI dgn. TELITI artikel2 BERNAS ini - di https://helenang.wordpress.com/2016/06/21/the-truth-about-chinese-votes-in-twin-by-elections/ , The truth about Chinese votes in twin by-elections, June 21, 2016; dan di - Lihat artikel BERNAS ini di - https://akarimomar.wordpress.com/2016/06/19/najib-umno-perlu-waspada-moga-kemenangan-prk-sg-besar-dan-kuala-kangsar-bukan-perangkap/, Najib & UMNO Perlu Waspada – Moga Kemenangan PRK Sg Besar dan Kuala Kangsar Bukan Perangkap, 19 June, 2016!

Dan JANGAN hanya MEREMEHkan RPK didalam PEMBONGKARANnya tentang Zahid - aku dah lama syak dia sebab SIMPATI dia yg. amat GANJIL pd. si BOTAK-anak-si DIKTATOR PENYAMAQ/PENYAMUN/PEMBUNUH/PERASUAH/LANUN-madey berIJAZAH tu; serta PELUKAN mesranya dgn. TONGGENG eng! Lihat di - http://hambali1.blogspot.com/2016/06/kenapa-timbulkan-prasangka-lagakan-dr.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/YGbI+(Rakyat+Malaysia),
KENAPA TIMBULKAN PRASANGKA & LAGAKAN DR AHMAD ZAHID, SHAHIDAN DENGAN NAJIB? Monday, June 20, 2016!

Kalau artikel RPK ni TAK betul, maka, si Zahid, Shahidan dan si YidinSEMBAP tu semua(PADAN MUKA lu , TEMBELANG lu si SEMBAP-PENJILAT-madey dah PECAH akhirnya; tunjuk perangai baik konon!), baik SAMAN RPK ni -baru kita tahu ini TAK benaq! Ini bukan mcm. kat Barat - di mana bawah dasar "Free Speech" palsu, TAK boleh SAMAN cthnya FITNAH2 KEPARAT dr. WSJ-ZIONIS/MOSSAD tu! Lagipun, aku memang TAK puas hati dgn. PRESTASI dari KDN termasuk pekerja2nya yg. BIADAP; di mana PATI2 berleluasa (termasuk dr. puak TERORIS Tamil Elam dr. Sri Lanka - yg. disyaki menjadikan KONODO2 MEWAH sbg. sarang depa, yg. BERSUBAHAT dgn. pihak pengurusan KONDO); sampaikan PATI2 boleh pula diBENAQkan bekerja di setengah INDUSTRI, atas desakan pemilik2 INDUSTRI HARAM JADAH - yg. nak pekerja-ala-HAMBA ABDI, terutamanya disyaki dari PATI2 beragama Islam yg. MALANG; dr. warga Indonesia/Bangladesh, yg. disyaki MAJORITI, diPILIH jadi PENCUCI atau kerja di industri BAHAYA, atau terpaksa bekerja 18 jam sehari dan 7 kali seminggu, serta TIDAK diberikan alat PERLINDUNGAN yg. cukup sewaktu bekerja - terutamanya di bidang PENCUCIAN yg. KOTOR, PEMBUANGAN SAMPAH serta PEMBINAAN & industri BALAK/KIMIA yg. amat BAHAYA! Mcm. mana ini boleh diBIAQkan?!!

Dan juga kenapa PDRM/KDN tidak menubuhkan Jwtnkuasa Siasatan utk. MENYIASAT nahas HELIKOPTER2 dgn. pemandu2 yg. asyik dr. warga ASING; yg. asyik MENGORBANkan pemimpin2 PENTING tercinta kita dr. UMNO – disyaki diSABOTAJ oleh TERORIS2 ZIONIS MOSSAD/ISrael dan KULI depa dr. DAPJUBOQ ANJING?!Sedangkan juga MENGORBANkan pegawai2 polis TERCINTA kita!

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

#PERTAHAN Bahasa KEBANGSAAN, serta hak dan identiti BANGSA Bumiputera Islam/Melayu dan BANGSA Bumiputera lain (terutamanya dr. PENJAJAHAN BUAS budaya Barat/Zionis di iklan2 BONGKAK di kedai2 & siaran2 asing di AstroKEPARAT, yg. juga penuh KEGANASN & KELUCAHAN/PORNOGRAFI ringan); dan hak RAKYAT miskin dari PELBAGAI bangsa yang hormat ISLAM, serta identiti dan hak BANGSA Bumiputera yg. PELBAGAI!#

[BANGSA Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Orang Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation peoples/Tribal peoples – maka istilah (SATU) ’Bangsa’ Malaysia sebenaqnya adalah PALSU dan adalah legasi PENJAJAH British-ZIONIS utk. melahirkan dasar SATU ‘bangsa' Malayan bersatu dgn. MENGHAPUSkan identiti & hak BANGSA Bumiputera yg. PELBAGAI - pelansungan dari agenda-ZIONIS KEPARAT; Malayan Union-JAHANAM].

#HORMAT & PERTAHAN habis2an UMNO/YAB PM BUMIPUTERA Islam/Melayu TULEN & TERCINTA berjiwa RAKYAT MISKIN kita, YAB DS Mohd. Najib Tun Abd. Razak!#

#HORMAT & PERTAHAN habis2an pemimpin BUMIPUTERA Islam/Melayu TULEN & TERCINTA berjiwa RAKYAT MISKIN kita, YAB MB Terengganu Ahmad Razif Abdul Rahman!#

#Lindungi HAK dan IDENTITI berzaman nenek moyang pusaka BANGSA Bumiputera MISKIN kita dr. golongan Pesawah padi/Penoreh getah/Nelayan2 BUMIPUTERA termasuk di Melaka/Langkawi-P.Tioman-P.Perhentian/P. Pinang/seluruh Malaysia, termasuk di Pantai Klebang-Pantai Puteri di Melaka yg. begitu indah - dgn. projek Aquapolitan (FELDA LAUT ) spt. projek PEMBANGUNAN-yg berjiwa RAKYAT MISKIN di Kuala Nerus, Terengganu – idea amat BERNAS utk. RAKYAT MISKIN/TRADISIONAL kita, dr. YAB PM /YB MB Terengganu!#

#Dan perBANYAKkan projek FELDA/RISDA/BANK2 RAKYAT spt. BSN, Bank Rakyat/Agro Bank & PERUMAHAN RAKYAT MISKIN/SEDERHANA terutamanya utk. bangsa BUMIPUTERA di seluruh Malaysia – BUKAN gadaikan sewenangnya TANAH PUSAKA nenek moyang BUMIPUTERA berzaman kami utk. MO-amat licik terbaru, PEMBANGUNAN-ala-ZIONIS termasuk BERIBU hektar tanah pertanian utk. disyaki ‘NGO’2–PENYAMAQ yg. diDOMINASI oleh Bukan Bumiputera, cthnya 'NGO' yang ganjilnya bersifat KOPRPORAT, utk. industri pertanian JAGUNG utk. bekas banduan/ibu tunggal/penagih dadah dll (tapi PEKERJA2 dari golongan MISKIN/TERSISIH ni hanya dpt. gaji MINIMA; dan amat BAHAYA, dibiaqkan IBU2 TUNGGAL MISKIN serta anak2 mereka, BERCAMPUR , melalui disyaki NGO2 PENYAMAQ ni, dgn,. BEKAS2 BANDUAN/BEKAS2 PENAGIH DADAH - yg. belum terbukti diPULIHkan sepenuhnya)!!#

(Maka mana NGO2 BUMIPUTERA kita - yg. mesti PERTAHANkan dgn. amat TEGAS, TANAH PUSAKA nenek moyang BUMIPUTERA kita serta HAK/IDENTITI bangsa BUMIPUTERA MISKIN kita?!!)

#Serta PERBAIKI sistem perkhidmatan bhg. ADUAN RAKYAT yg. amat LEMAH/BIADAP ataupun TIDAK wujud di Biro Aduan UMN*/Wanita UMN*/UMN* HQ! JANGAN layan aduan RAKYAT termasuk KRITIKAN membina, mcm. SAMPAH - ambil hanya PEKERJA2 yg. IKHLAS & SUKA bekerja mendengar ADUAN RAKYAT dgn. SIMPATI dan berINTEGRITI!# (aku sendiri dah terkena banyak kali)

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

Dan sungguh GANJIL ni bila si mamat JANTAN PENIPU KURAP PKRHOMO ni yg. plg. ANTI-YAB PM/UMNO tercinta kita ni begitu MENYOKONG Zahid! Lihat di - http://kadirjasin.blogspot.com/2016/06/is-there-move-to-discrimate-zahid.html! (BENCInya aku baca blog PTERORIS ANJING KURAP ZIONIS PKRHOMO ni yg. begitu DAJAL; sebiji mcm. MO puak DAPJUBOQ BABI yg. amat BENCI YAB PM/UMNO!!)

Nek Tempoyak.

Blog Archive